Blad 8 17 Onderhoud kunstwerken -900 18 Kosten zorg voormalig personeel -1.000 19 Afboeking negatief saldo ADV/FLEX -600 20 Kinderopvang 700 21 Euro 600 22 Milieu 5 0 0 23 Afrekening subsidies voorgaande 1.400 j aren 24 Lagere bijdragen gemeenschappelijke 500 regelingen 25 Taakstellingen centr. inkoop en -700 centr. middelenfuncties 26 Saldo kleine mee- en tegenvallers -400 300 800 7.200 13.300 13.700 Bedragen met een min- teken betekenen een tegenvaller 1. Rente- en afschrijvingskosten. 2. De afgelopen jaren blijkt dat de werkelijke besparing op rente- en afschrijvingskosten jaarlijks hoger is dan de reeds in de begroting geraamde onderuitputting van 1,5 miljoen. 3. Kosten bijstandverlening. 4. Op de kosten bijstandverlening werd de afgelopen jaren minder uitgegeven dan in de begroting was geraamd, hoewel in de begroting reeds rekening was gehouden met een vermindering van het aantal uitkerings-gerechtigden. De werkelijke daling bleek hoger te zijn dan begroot. 5. Met betrekking tot de kosten bijstandverlening kan worden opgemerkt dat met ingang van 2001 het Fonds Werk en Inkomen is ingevoerd. De gemeente ontvangt daarvoor een doeluitkering FWI in plaats van een vergoeding voor het 10% aandeel via de algemene uitkering. Het FWI bestaat uit een inkomensdeel en een werkgelegenheidsdeelMiddelen die niet meer worden ingezet ten behoeve van het inkomensdeel mogen thans niet meer vrijvallen ten gunste van de algemene middelen, maar moeten worden ingezet ten behoeve van het werkgelegenheidsdeel. 6. Minimabeleid. 7. De budgetten voor bijzondere bijstand om niet werden de afgelopen jaren niet volledig besteed, omdat minder uitkeringen behoefden te worden verstrekt t.b.v. woontussenvoorzieningen, kosten schulddeling, verzekering en borgstelling. Ook wordt de laatste jaren op leenbijstand meer rente en aflossing ontvangen dan aan leenbijstand behoefde te worden betaald. 8. Minder subsidies werkgelegenheid. 9. Zie ook de opmerking gemaakt onder punt 2 Blad 9 10. Algemene uitkering. 11. De algemene uitkering laat de laatste jaren telkens een voordeel zien. Dit heeft vooral te maken met de gunstige conjuncturele ontwikkeling de laatste jaren. Door de stijgende overheidsuitgaven ontvangen de gemeenten ook een hogere bijdrage uit het gemeentefonds i.v.m. de koppeling aan de rijksuitgaven. Gezien het feit dat de economie op dit moment stagneert is het de vraag of de algemene uitkering ook de komende jaren hoger zal uitvallen dan begroot 12. Lagere bijdrage DSW. 13. In principe ligt er het besluit dat de DSW per 1 januari 2003 gaat fuseren met de Friese Woudengroep. 14. Deze fusie moet in totaal een voordeel opleveren voor de gemeente van 1,5 miljoen, welke inmiddels als een ombuiging in de perspectiefnota 2002 - 2005 is verwerkt 15. Opbrengsten OZB. 16. De opbrengsten OZB vielen de afgelopen jaren hoger uit dan geraamd door een hoger aantal woningen/niet woningen alsmede een hogere gemiddelde waarde van denieuwbouwwoningen dan bij de begroting was ingeschat. Het nadeel van 2,6 miljoen in 2000 is het gevolg van de uitkomst van een aantal bezwaarschriftenprocedures m.b.t. een aantal grote objecten. 17. Gevolg is dat de gemeente een aantal grote belastingvorderingen met terugwerkende kracht moet afboeken 18. De problematiek rondom de hertaxatie WOZ m.i.v. 2001 is inmiddels bekend. Bij de rekening 2001 zal moeten blijken of zich dan ook structurele voordelen zullen voordoen t.o.v. de begroting. 19. 8 t/m 26 Diverse incidentele voor- en nadelen. 20. De overige posten zijn incidenteel en vallen verder buiten het kader van deze vraag. Opbouw werkplektarief De volgende facilitaire kosten zijn opgenomen in het werkplektarief van de gemeente Leeuwarden. Huisvesting en meubilair Informatietechnologie (de hardware en infrastructuur) Archief Logistiek w.o. post, reprografie, bibliotheek kantoorartikel, drukwerk en vergaderingen, Bedrijfsrestaurant en koffie- en theevoorziening

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 232