Blad 8
17 Onderhoud kunstwerken -900
18 Kosten zorg voormalig personeel -1.000
19 Afboeking negatief saldo ADV/FLEX -600
20 Kinderopvang 700
21 Euro 600
22 Milieu 5 0 0
23 Afrekening subsidies voorgaande 1.400
j aren
24 Lagere bijdragen gemeenschappelijke 500
regelingen
25 Taakstellingen centr. inkoop en -700
centr. middelenfuncties
26 Saldo kleine mee- en tegenvallers -400 300 800
7.200 13.300 13.700
Bedragen met een min- teken betekenen een tegenvaller
1. Rente- en afschrijvingskosten.
2. De afgelopen jaren blijkt dat de werkelijke besparing
op rente- en afschrijvingskosten jaarlijks hoger is
dan de reeds in de begroting geraamde onderuitputting
van 1,5 miljoen.
3. Kosten bijstandverlening.
4. Op de kosten bijstandverlening werd de afgelopen
jaren minder uitgegeven dan in de begroting was
geraamd, hoewel in de begroting reeds rekening was
gehouden met een vermindering van het aantal
uitkerings-gerechtigden. De werkelijke daling bleek
hoger te zijn dan begroot.
5. Met betrekking tot de kosten bijstandverlening kan
worden opgemerkt dat met ingang van 2001 het Fonds
Werk en Inkomen is ingevoerd. De gemeente ontvangt
daarvoor een doeluitkering FWI in plaats van een
vergoeding voor het 10% aandeel via de algemene
uitkering. Het FWI bestaat uit een inkomensdeel en
een werkgelegenheidsdeelMiddelen die niet meer
worden ingezet ten behoeve van het inkomensdeel mogen
thans niet meer vrijvallen ten gunste van de algemene
middelen, maar moeten worden ingezet ten behoeve van
het werkgelegenheidsdeel.
6. Minimabeleid.
7. De budgetten voor bijzondere bijstand om niet werden
de afgelopen jaren niet volledig besteed, omdat
minder uitkeringen behoefden te worden verstrekt
t.b.v. woontussenvoorzieningen, kosten schulddeling,
verzekering en borgstelling. Ook wordt de laatste
jaren op leenbijstand meer rente en aflossing
ontvangen dan aan leenbijstand behoefde te worden
betaald.
8. Minder subsidies werkgelegenheid.
9. Zie ook de opmerking gemaakt onder punt 2
Blad 9
10. Algemene uitkering.
11. De algemene uitkering laat de laatste jaren telkens
een voordeel zien. Dit heeft vooral te maken met de
gunstige conjuncturele ontwikkeling de laatste jaren.
Door de stijgende overheidsuitgaven ontvangen de
gemeenten ook een hogere bijdrage uit het
gemeentefonds i.v.m. de koppeling aan de
rijksuitgaven. Gezien het feit dat de economie op dit
moment stagneert is het de vraag of de algemene
uitkering ook de komende jaren hoger zal uitvallen
dan begroot
12. Lagere bijdrage DSW.
13. In principe ligt er het besluit dat de DSW per 1
januari 2003 gaat fuseren met de Friese Woudengroep.
14. Deze fusie moet in totaal een voordeel opleveren voor
de gemeente van 1,5 miljoen, welke inmiddels als
een ombuiging in de perspectiefnota 2002 - 2005 is
verwerkt
15. Opbrengsten OZB.
16. De opbrengsten OZB vielen de afgelopen jaren hoger
uit dan geraamd door een hoger aantal woningen/niet
woningen alsmede een hogere gemiddelde waarde van
denieuwbouwwoningen dan bij de begroting was
ingeschat. Het nadeel van 2,6 miljoen in 2000 is
het gevolg van de uitkomst van een aantal
bezwaarschriftenprocedures m.b.t. een aantal grote
objecten.
17. Gevolg is dat de gemeente een aantal grote
belastingvorderingen met terugwerkende kracht moet
afboeken
18. De problematiek rondom de hertaxatie WOZ m.i.v. 2001
is inmiddels bekend. Bij de rekening 2001 zal moeten
blijken of zich dan ook structurele voordelen zullen
voordoen t.o.v. de begroting.
19. 8 t/m 26 Diverse incidentele voor- en nadelen.
20. De overige posten zijn incidenteel en vallen verder
buiten het kader van deze vraag.
Opbouw werkplektarief
De volgende facilitaire kosten zijn opgenomen in het
werkplektarief van de gemeente Leeuwarden.
Huisvesting en meubilair
Informatietechnologie (de hardware en infrastructuur)
Archief
Logistiek w.o. post, reprografie, bibliotheek
kantoorartikel, drukwerk en vergaderingen,
Bedrijfsrestaurant en koffie- en theevoorziening