Blad 12
Als de perceptiekosten niet verlaagd kunnen worden,
betekent dit dat de perspectief-voorstellen leiden tot een
structureel tekort van ca. ƒ188.000 (€85.310). Dat maakt
een forse verhoging van de huidige hondenbelastingtarieven
noodzakelijk. Een verhoging van ƒ37 (€16,79)op de eerste
hond zou het benodigde bedrag opbrengen. Daarmee zouden de
tarieven stijgen van f116,40 voor de eerste hond naar
f153,40 (€69,61).
Stelpost van 1 miljoen voor toekomstige
tegenvallers
De praktijk geeft een onderschatting aan van toekomstige
tegenvallers (ook wel genoemd; "perspectivische
vertekening"). Naar mate de jaren dichterbij komen en
ramingen concreter worden, ontstaan veelal onvoorziene
tegenvallers. Voorts is er soms sprake van tegenvallers,
omdat (helaas) herwaarderingstaakstellingen bij nader
inzien vertraagd worden ingevuld.
Het beeld van de uitzettingen en inkrimpingen in de
voorliggende perspectiefnota rechtvaardigt het handhaven
van een dergelijke post. De tegenvallers overtreffen
namelijk de meevallers.
Overigens is in het kader van de perspectiefnota 2000 -
2003 reeds besloten de stelpost terug te brengen van 1,7
miljoen naar 1,0 miljoen.
Aangezien de marges voor het voeren van een gezond
financieel beleid smal zijn, is het instandhouden van deze
stelpost, uit oogpunt van goed en voorzichtig financieel
beleid, meer dan gerechtvaardigd. Behoedzaamheid is
geboden
Stelpost experimentenpot Ouderen(beleid)
SWOL heeft voornamelijk aanspraak gemaakt op de
experimentenpot van het ouderenbeleid. Dit deed zij
enerzijds om nieuwe projecten uit te proberen en nieuwe
producten te ontwikkelen en anderzijds omdat het budget van
het SWOL nauwelijks ruimte bood en biedt voor vernieuwende
activiteiten. Zowel SWOL als de gemeente vinden dat
vernieuwende projecten in het ouderenbeleid bekostigd
moeten worden uit het bestaande reguliere budget voor het
ouderenbeleid. Vanaf 2002 zijn daar veel meer mogelijkheden
voor omdat de slechtlopende dienstencentra worden afgebouwd
en de daar plaatsvindende activiteiten worden ondergebracht
in andere voorzieningen. SWOL is dan in staat om met minder
gebouwenexploitatielasten de vernieuwende activiteiten
voort te zetten. Dit betekent dat de stelpost en de
experimentenpet ouderen(beleid) vanaf 2002 niet meer
noodzakelijk is.
Blad 13
Opbouw tarief afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing kan tot en met 1997 worden
gekarakteriseerd als een kostendekkende heffing.
Bij de tarievenvaststelling voor het jaar 1998 wordt voor
het eerst structureel f 1,25 min lastenverlichting
doorgevoerd, welk bedrag bij de tarievenvaststelling voor
1999 stijgt naar f 1,5 min.
Tot genoemde lastenverlichting voor de burger werd bij de
behandeling van de perspectiefnota 1997-2000 besloten.
Bovendien vindt vanaf 1998 ook de verrekening van de
'Zalmsnip' via de afvalstoffenheffing plaats, waarvoor
f 4,501 min beschikbaar is. De hoogte van deze verrekening
bedraagt per jaar per huishouden over 1998 t/m 2001 resp.
f 100,-, f 100,-, f 108,- en f 114,-.
Vanaf 1997 is bij de afvalstoffenheffing sprake van
gedifferentieerde tarieven naar gezinsgrootte; te weten:
éénpersoons- en méérpersoonhuishoudensBij de beslissing
daarover in 1996 werd tevens bepaald dat het verschil
tussen beide tarieven max. f 70,- mag bedragen.
Door kostenstijgingen en afrondingen bedraagt het verschil
in 2001 f 81,-.
De tarieven afvalstoffenheffing worden derhalve bepaald op
grond van nauwkeurige berekeningen en de meest actuele
inzichten wat betreft:
a. de totale kosten welke gemoeid zijn met de inzameling
van huishoudelijk afval
b. het totaal aantal percelen waarvan het afval wordt
ingezameld
c. het totaal aantal percelen welke omgerekend het
gehele jaar leegstaan
d. het totaal aantal percelen waarvan de bewoners in
aanmerking komen voor kwijtschelding
e. het totaal aantal betalende huishoudens (b. minus c.
minus d.
f. de doorgevoerde lastenverlichting van f 1,5 min
(verdeling gelijkelijk over de betalende huishoudens)
g. eventuele onttrekking aan de egalisatiereserve
afvalstoffenheffing (afhankelijk van saldo)
h. het maximaal toegestane verschil tussen de tarieven
als gevolg van de tariefsdifferentiatie
i. de hoogte van de te verrekenen 'zalmsnip'
Voordelige dan wel nadelige exploitatieresultaten worden
via de egalisatiereserve afvalstoffenheffing met de burgers
vereffend