Blad 12 Als de perceptiekosten niet verlaagd kunnen worden, betekent dit dat de perspectief-voorstellen leiden tot een structureel tekort van ca. ƒ188.000 (€85.310). Dat maakt een forse verhoging van de huidige hondenbelastingtarieven noodzakelijk. Een verhoging van ƒ37 (€16,79)op de eerste hond zou het benodigde bedrag opbrengen. Daarmee zouden de tarieven stijgen van f116,40 voor de eerste hond naar f153,40 (€69,61). Stelpost van 1 miljoen voor toekomstige tegenvallers De praktijk geeft een onderschatting aan van toekomstige tegenvallers (ook wel genoemd; "perspectivische vertekening"). Naar mate de jaren dichterbij komen en ramingen concreter worden, ontstaan veelal onvoorziene tegenvallers. Voorts is er soms sprake van tegenvallers, omdat (helaas) herwaarderingstaakstellingen bij nader inzien vertraagd worden ingevuld. Het beeld van de uitzettingen en inkrimpingen in de voorliggende perspectiefnota rechtvaardigt het handhaven van een dergelijke post. De tegenvallers overtreffen namelijk de meevallers. Overigens is in het kader van de perspectiefnota 2000 - 2003 reeds besloten de stelpost terug te brengen van 1,7 miljoen naar 1,0 miljoen. Aangezien de marges voor het voeren van een gezond financieel beleid smal zijn, is het instandhouden van deze stelpost, uit oogpunt van goed en voorzichtig financieel beleid, meer dan gerechtvaardigd. Behoedzaamheid is geboden Stelpost experimentenpot Ouderen(beleid) SWOL heeft voornamelijk aanspraak gemaakt op de experimentenpot van het ouderenbeleid. Dit deed zij enerzijds om nieuwe projecten uit te proberen en nieuwe producten te ontwikkelen en anderzijds omdat het budget van het SWOL nauwelijks ruimte bood en biedt voor vernieuwende activiteiten. Zowel SWOL als de gemeente vinden dat vernieuwende projecten in het ouderenbeleid bekostigd moeten worden uit het bestaande reguliere budget voor het ouderenbeleid. Vanaf 2002 zijn daar veel meer mogelijkheden voor omdat de slechtlopende dienstencentra worden afgebouwd en de daar plaatsvindende activiteiten worden ondergebracht in andere voorzieningen. SWOL is dan in staat om met minder gebouwenexploitatielasten de vernieuwende activiteiten voort te zetten. Dit betekent dat de stelpost en de experimentenpet ouderen(beleid) vanaf 2002 niet meer noodzakelijk is. Blad 13 Opbouw tarief afvalstoffenheffing De afvalstoffenheffing kan tot en met 1997 worden gekarakteriseerd als een kostendekkende heffing. Bij de tarievenvaststelling voor het jaar 1998 wordt voor het eerst structureel f 1,25 min lastenverlichting doorgevoerd, welk bedrag bij de tarievenvaststelling voor 1999 stijgt naar f 1,5 min. Tot genoemde lastenverlichting voor de burger werd bij de behandeling van de perspectiefnota 1997-2000 besloten. Bovendien vindt vanaf 1998 ook de verrekening van de 'Zalmsnip' via de afvalstoffenheffing plaats, waarvoor f 4,501 min beschikbaar is. De hoogte van deze verrekening bedraagt per jaar per huishouden over 1998 t/m 2001 resp. f 100,-, f 100,-, f 108,- en f 114,-. Vanaf 1997 is bij de afvalstoffenheffing sprake van gedifferentieerde tarieven naar gezinsgrootte; te weten: éénpersoons- en méérpersoonhuishoudensBij de beslissing daarover in 1996 werd tevens bepaald dat het verschil tussen beide tarieven max. f 70,- mag bedragen. Door kostenstijgingen en afrondingen bedraagt het verschil in 2001 f 81,-. De tarieven afvalstoffenheffing worden derhalve bepaald op grond van nauwkeurige berekeningen en de meest actuele inzichten wat betreft: a. de totale kosten welke gemoeid zijn met de inzameling van huishoudelijk afval b. het totaal aantal percelen waarvan het afval wordt ingezameld c. het totaal aantal percelen welke omgerekend het gehele jaar leegstaan d. het totaal aantal percelen waarvan de bewoners in aanmerking komen voor kwijtschelding e. het totaal aantal betalende huishoudens (b. minus c. minus d. f. de doorgevoerde lastenverlichting van f 1,5 min (verdeling gelijkelijk over de betalende huishoudens) g. eventuele onttrekking aan de egalisatiereserve afvalstoffenheffing (afhankelijk van saldo) h. het maximaal toegestane verschil tussen de tarieven als gevolg van de tariefsdifferentiatie i. de hoogte van de te verrekenen 'zalmsnip' Voordelige dan wel nadelige exploitatieresultaten worden via de egalisatiereserve afvalstoffenheffing met de burgers vereffend

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 234