Blad 29 In onze vergadering van 13 maart '01 hebben wij het rapport Leeuwardennaar een complete stad" vrij gegeven en het besluit genomen uw raad, alsmede de bestuurders van de regiogemeenten, de Westergo-zone en de provincie te raadplegen over het vervolg van RES. Met "Leeuwarden, naar een complete stad" is naar ons idee een studie neergelegd die, blijkens de eerste presentaties aan uw raad, aan besturen van omliggende gemeenten en aan de Leeuwarder samenleving, op diverse onderdelen op een breed draagvlak kan steunen. De studie biedt dus zeker interessante handvatten voor een vervolg. Dat vervolg is nodig, omdat de studie een aantal ontwikkelingslijnen schetst die nog uitgewerkt moeten worden en waar'over nog keuzes moeten worden gemaakt. Tevens is in algemene zin het besluit genomen dat BVR bij het vervolg betrokken zal zijn en dat de samenhang tussen het vervolg van RES, LEVI 2030, het Meerjaren Ontwikkelingsprogramma Leeuwarden (MOP)de structuurvisie Binnenstad en de positionering van Leeuwarden aanvraag Perspectiefnota 2002) beter in beeld gebracht moet worden wat betreft inhoud, financiën, planning en organisatie. Bij brief van 28 maart 2001 hebben wij u een exemplaar gezonden van het rapport. Voor de goede orde ligt een exemplaar van het rapport voor u ter inzage. Het vervolg van RES bestaat uit twee te onderscheiden onderdelen: de ontwikkeling van een Stadsvisie en die van een Regiovisie'. De ontwikkeling van beide visies verloopt parallel; regelmatig vindt interactie plaats. De Stadsvisie zal basis zijn voor een nieuwe structuurschets voor Leeuwarden en richtpunt voor een actualisering van het MOP. De Regiovisie zal een belangrijke bouwsteen zijn voor het nieuwe Streekplan Fryslan. Beide visies zullen voor Leeuwarden worden geïntegreerd in 1 visie. Gezien het verschil in abstractieniveau en functie vraagt de ontwikkeling van de visies om een verschillende organisatie Aan u wordt voorgesteld te besluiten akkoord te gaan met ons voorstel voor de ontwikkeling van een Stadsvisie en akkoord te gaan met het inzetten van de bij Perspectief 2002 geclaimde middelen voor de positionering van Leeuwarden. Ons voorstel is gebaseerd op een door BVR opgesteld Plan van Aanpak, dat voor u ter inzage is gelegd. NB. Het Plan van Aanpak voor de ontwikkeling van een Regiovisie (inclusief Westergo) zal naar verwachting in september 2001 ter besluitvorming aan u worden voorgelegd. Leeswij zer Deze nota is als volgt opgebouwd. Achtereenvolgens komen de kern van het rapport Leeuwarden naar een complete stad, de beoogde resultaten van het project vervolg RES-Stadsvisiede vervolgstappen van RES- Stadsvisie, de organisatie, de kosten en de dekking aan de orde Met regiovisie wordt bedoeld een visie voor Stadsregio en Westergozone tezamen Blad 30 1. Kern van het rapport Leeuwarden, naar een complete stad, agenda voor een regiovisie De kern van het rapport van BVR is, dat voor een goede duurzame schaalsprong van Leeuwarden meer nodig is dan het uitvoeren van de voorgenomen projecten (Leeuwarden-West, Leeuwarden-Zuid, structuurvisie Binnenstad, FEC-gebied, etc.) Van nog groter belang acht BVR het om alle projecten in samenhang te ontwikkelen en daarbij de binnenstad als uitgangspunt te nemen. In de woorden van BVR: "Zonder een florerende binnenstad zal Leeuwarden nooit de geambieerde positie kunnen verwerven"Groei van de stad is niet voldoende om het gewenste stedelijke niveau te bereiken. Primair gaat het erom een hechte en duurzame stad te ontwikkelen. De voorgestelde fysiekruimtelijke structuur is een noodzakelijke voorwaarde om de stad in staat te stellen ook in economisch en sociaal opzicht de gewenste schaalsprong te maken. Het gaat dan om de invulling van de fysieke ruimte met gebouwen, activiteiten en functies. Dit vraagt minder om andere projecten dan wel om een "andere denkwijze, aanpak, ontwikkelingsmethoden en strategie van de stedelijke opgaven". De binnenstad wordt centraal gesteld; projecten en beleid moeten op hun effecten voor de binnenstad worden getoetst; de bereikbaarheid van de binnenstad moet worden gewaarborgd en de functie van de radialen (de toegangswegen) naar de binnenstad versterkt. De samenhang tussen projecten moet worden verbeterd. Ook dient een duurzame ruimtelijke structuur ontwikkeld te worden, die bes tand is tegen zowel groei als krimp: nog aanwezige structurele verbindingen moeten worden hersteld en nieuwe aangebracht. Stedelijke vernieuwing en nieuwe uitbreidingen moeten worden gebruikt om structurele verbindingen te realiseren en om functiedifferentiatie aan te brengen. Daarbij moeten de mogelijkheden tot clustering en bundeling van aan elkaar gelieerde economische activiteiten worden benut. Over het huidige beleid ontstaat bij BVR het beeld van een voortdurende vlucht vooruit, terwijl een paraplu, een samenhangende visie ontbreekt. De noodzaak en urgentie voor een integraal bestuurlijk afwegingsinstrumentarium zijn groot. Verder wordt gezegd dat het imago van Leeuwarden verbeterd moet worden. Leeuwarden is belangrijk voor de regio, maar de regio omgekeerd ook voor Leeuwarden. Datzelfde geldt voor de stadsregio/ Westergozone in relatie tot de A7-zone. Wat bovenal van belang is, is het zelfbewustzijn dat Leeuwarden - de dynamische hoofdstad van Friesland - een fantastische stad is die op de toekomst is voorbereid. De kern van RESI een agenda voor de nabije toekomst op verschillende niveaus (stad, regio, provincie, het Noorden) een visie over de stad en haar verbindingen met de omgeving (binnenstad als ijkpunt)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 243