Procedure
Raadsbrief
Voor de behandeling door de gemeenteraad wordt de volgende planning
gehanteerd:
half mei 2001
woensdag 30 mei 2001 19.00-2100 uur
31 mei t/m 11 juni n.v.t.
woensdag 13 juni 2001 19.30-22.30 uur
n.v.t.
21 juni 2001
29 juni 2001
voor 12.00 uur
maandag 2 juli 2001 14.00-23.00 uur
Publicatie Perspectiefnota
Technische toelichting en
vragenronde
Ruimte voor fractieoverleg
Cie. Bestuur en Middelen
Verzending Memorie van
Antwoord
Aanleveren schriftelijke
reactie fracties (max. 2 A4;
bestemd voor onderling debat)
J aarverslag/ jaarrekening
Visitatieverslag GSB/
Perspectiefnota
Beraadslagingen en debat
Stemverklaringen en
stemmingen over
j aarverslag/j aarrekening visi
tatieverslag GSB
perspectiefnota
pauze
Behandeling van eventueel
aan de Perspectiefnota
verbonden andere
agendapunten
Met het oog op het feit dat het vermenigvuldigen van de conceptmoties tijdens de
vergadering enigszins problematisch is op de huidige vergaderlocatie, wordt
daarnaast verzocht eventuele conceptmoties uiterlijk 2 juli a.s. voor 12.00 uur in te
leveren bij de directeur Concernstaf, zodat deze vermenigvuldigd kunnen worden op
het Stadskantoor.
dinsdag 3 juli 2001
19:30-20:30 uur
20:30-21:00
21:00-23:00
2
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
Perspectiefnota 2002-2005
Bijlage nr. ~Jo
Aan de gemeenteraad.
Leeuwarden verandert in een hoog tempo. Dat is niet alleen goed voor
Leeuwarden maar daar hebben zowel de regio als de provincie profijt van.
De ambities van Leeuwarden zijn hoog. En terecht. Van de hoofdstad van
de provincie moet die dynamiek verwacht worden zeker zolang het aantal
werklozen nog steeds groter is dan het provinciale en landelijke
gemiddelde. Nu het tij meezit, kan en moet het tempo hoog gehouden
worden om de eerder gekozen, richtinggevende lange termijn doelen te
realiseren. Deze doelen zijn aangegeven in de Visie-2030 en het Meerjaren
Ontwikkelings Programma (MOP), terwijl het Ruimtelijk, Economisch en
Sociaal plan (RES) een eerste aanzet wordt voor meer concrete plannen.
Voor een deel komt de verandering door de krachtige economische groei,
een groei die zich in Leeuwarden nog sterker dan in de rest van Nederland
en van de provincie Fiyslan voordoet. Dat biedt ruimte voor vernieuwing en
ontwikkeling, maar het stelt ook hoge eisen aan de kwaliteit van bestuur
en organisatie bij de gemeentelijke overheid.
Wij onderkennen de betekenis van deze economisch gunstige ontwikkeling
en willen deze ook de ruimte blijven bieden om nu aanwezige kansen te
benutten. Ons streven is om daar als gemeente zodanig van te profiteren
dat royaal geïnvesteerd kan worden in een sociaal evenwichtige, veilige en
duurzame ontwikkeling. Deze moet uiteindelijk de bevolking van deze
gemeente, en van de hele regio, ten goede komen; afhankelijk van de taak
moet het begrip regio dan vertaald worden in respectievelijk de Stadsregio,
de Westergozone, de Provincie en/of Noord Nederland.
Wij willen onze creativiteit en slagvaardigheid scherp houden ook na de
tegenvaller met de Onroerend Zaken Belasting (OZB) van dit jaar. Om te
beginnen bieden wij u ook nu een sluitend meerjarenperspectief aan en
een stand van de algemene reserve die niet onder de afgesproken 15
miljoen gulden zakt. In het proces dat hiertoe geleid heeft hebben wij onder
andere gebruik gemaakt van een nieuw criterium: ISG. ISG staat voor
Integraal Structuurversterkend en Gebiedsgericht; als contramal daaraan
hebben wij bij onze keuzen een relatief lage prioriteit gegeven aan
consumptieve uitgaven (onder consumptief verstaan wij naast het verbruik
van goederen ook investeringen die niet economisch renderend en niet
structuurversterkend zijn). Daarmee geven wij aan dat onze prioriteit ligt
bij die structuurversterkende maatregelen die in combinatie met andere
maatregelen ingezet worden in de prioritair benoemde gebieden
(Binnenstad en de Herstructureringswijken) en dat wij in het
wegingsproces een relatief lage prioriteit gegeven hebben aan consumptieve
uitgaven. Mede dankzij de economische groei, de steun van Rijk en
3
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005