Provincie, de eigen inspanningen van de lokale politiek en het op basis van
het ISG-criterium scherpe keuzen maken, kunnen wij u voorstellen doen
voor nieuw beleid. In het afwegingsproces hebben wij verder als
vertrekpunt genomen de vraag welk nieuw beleid we in ieder geval in gang
willen zetten dan wel welk beleid we willen versterken. Op basis van het
rekeningresultaat 2000, de door ons voorgestelde uitzettingen,
inkrimpingen en autonome ontwikkelingen ontstaat vervolgens een beeld
over de omvang van de benodigde ombuigingen.
Resultaatbestemming
Het resultaat van de jaarrekening 2000 bedraagt ruim f 13,5 miljoen
positief. Belangrijke oorzaken van dit gunstige resultaat zijn de hogere
bijdrage uit het gemeentefonds [f 5,3 miljoen], de onderuitputting op
kapitaallasten [f 3,6 miljoen] en een lagere bijdrage in het nadelig saldo
van de dienst Stedelijke Werkvoorziening [f 2,3 miljoen].
Gelet op de noodzaak stellen wij u bij de behandeling van de jaarverslag
2000 (en daar vindt u ook de onderbouwing terug) voor om van dit
resultaat de volgende activiteiten alsnog te bekostigen:
1. inflatie 2001 (zie raadsbrief van 17-10-2000)
f 838.000,--
2. Geometrie/GIS le fase*
f 80.000,-
3. Herstructurering en fusie DSW
f 2.376.000,--
4. Storting in dienstegalisatiereserves
f958.000,-
Dit voorstel over de digitale vastgoed bibliotheek" is een voorbeeld van transparantie: nog
geen verplichting aangegaan, dus geld niet uitgegeven, dus in het rekeningresultaat met
verzoek om er in het nieuwe begrotingsjaar toch gebruik van te mogen maken voor hetzelfde
doel.
Dit is het rekeningresultaat van de DSW dat als een veilige, maximale voorziening
gereserveerd wordt voor de herstructurering en de fusie; het werkelijk benodigde bedrag
hangt af van de lopende onderhandelingen.
De uitkomsten van de jaarrekening zijn verwerkt in de perspectiefnota.
Gezien de samenstelling van het rekeningresultaat en gezien de
beleidseffecten, zien wij geen aanleiding ons beleid wezenlijk te wijzigen.
Uitzettingen en inkrimpingen
Uitzettingen en inkrimpingen horen bij het handelen, ook van het
openbaar bestuur. Ze zijn, samen met de autonome ontwikkelingen, zoals
bijvoorbeeld de kapitaallasten voor vervangingsinvesteringen, in bijlage A
in beeld gebracht. Hoewel het totaal om een behoorlijk bedrag gaat
(structurele last in 2005 f 1,4 miljoen en incidenteel over de beleidsperiode
f 2,8 miljoen), gaat het nu in veel gevallen om reeds eerder bekend zijnde
mee- en tegenvallers. Dat is bestuurlijke winst ten opzichte van de situatie
van een aantal jaren terug.
Nieuw beleid
Voor nieuw beleid hebben wij na een uitgebreid proces van wikken en
wegen structureel circa f 1,2 miljoen nodig in 2002 (oplopend tot bijna f 5
miljoen in 2005), terwijl daarnaast in de beleidsperiode nog eens voor
totaal circa f 15 miljoen aan incidentele voorstellen aan u voorgelegd
kunnen worden. In onderstaande overzichten zijn deze voorstellen
weergegeven:
(bij de nummering verwijst de N naar nieuw beleid en de O staat voor ombuigingen;
voorstellen van de dienst algemene zaken beginnen bij 100, die van de brandweer bij 150,
van het gemeentearchief bij 175, van de concernstaf bij 200, van stadsontwikkeling -beheer
bij 300 en van welzijn bij 400)
4
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
NIEUW BELEID
2005
2004
2002 2003
2001
i Stadswachten
N 152 |Vert>ouw post Noord
N 151 luitvoerinq Mobiliteitsbeleid
N 150 Integrale handhaving en preventie Brandweer
N 405 [Activiteiten (top)sportevenementen
N 401 lOnderwijshuisvesting
N 404 I Slachtofferhulp
N 403 [Maatschappelijke opvang
N 319 2e fase actualisering bestemmingsplannen
N 300 Achterstalling onderhoud algemeen
N 301 Extra vegen binnenstad
N 302 IOverlast hondenpoep
N 320 Istelpost infrastructurele werken
N 329 |Ring bewegwijzering
N 102 Informatiebeveiliging
(Stadskantoor) Klimaatbeheersing
N 175 [Brandbeveiliging
Telefonische bereikbaarheid, monitor 2x p/j
N 176 Vervanging meubilair gemeentearchief
INCIDENTEEL
NIEUW BELEID
2005
2004
2003
2002
2001
Harmonie
Harmonie
Professionalisering welzijnsinstellingen
N 153 ]Gez, Huisvesting hulpverl. Diensten
N 303 Begraafpl. IV (uitbr. cap. Noorderbegraafplaats)
N 304 Begraafpl. V (uitbr. voonz, asbijzettingen)
.Hondenpoep-overlast
Ring bewegwijzering
.Stadhuisrenovatie
[Positionering Leeuwarden
Ombuigingen
Deze niet begrote uitzettingen, inkrimpingen en autonome ontwikkelingen
zouden zonder verdere maatregelen in 2005 tot een structureel tekort
leiden van circa f 600.000.-. Samen met de wens om toch voor het hiervoor
genoemde substantiële bedrag nieuwe impulsen te kunnen geven aan de
samenleving, leggen wij u voorstellen voor ombuigingen voor die ontstaan
zijn uit het eerder genoemde proces van weging waarbij vooral het ISG-
criterium een belangrijke rol gespeeld heeft. Onze voorstellen staan in
onderstaande tabellen:
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005