1 MEERJARENKADER
component niet of nauwelijks aanwezig is. Het college van B&W heeft in
zijn vergadering van 13 maart '01 het rapport vrij gegeven en het besluit
genomen de gemeenteraad, alsmede de bestuurders van de
regiogemeenten, de Westergo-zone en de provincie te raadplegen over het
vervolg RES. Tevens is in algemene zin het besluit genomen dat bureau
BVR bij het vervolg betrokken zal zijn en dat de samenhang tussen het
vervolg RES en LEVI 2030, Meerjaren Ontwikkelingsprogramma
Leeuwarden (MOP), het structuurplan Binnenstad en de positionering van
Leeuwarden beter in beeld gebracht moet worden wat betreft inhoud,
financiën, planning en organisatie. Inmiddels is met de voorbereidingen
daarvan begonnen.
Het Meerjaren Investerings Programma vraagt in de komende periode
nadere uitwerking om te worden ingebed in de planning controlcyclus.
Bijzondere dekkingsmiddelen voor een dergelijk programma zijn het
Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds (SIOF), en het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV).
Het primaire doel van het SIOF (Strategisch Investerings- en Ontwikkelings
Fonds) is om middelen beschikbaar te hebben voor projecten die zo
structuurversterkend zijn dat die een belangrijke randvoorwaarde
vervullen voor de realisering van extra structurele werkgelegenheid,
aansluitend bij de vier strategische LEVI-projectclusters (financiële
servicesector, kennis, agri-nutri, verzorgend culturele hoofdstad).
Voor de toetsing van resultaten aan gestelde doelen en de effectiviteit van
ingezette middelen zijn nu twee jaar een bescheiden informatieraster en
begrotingsbenchmarks opgenomen. Zij maken ook dit jaar deel uit van de
Perspectiefnota. Het informatieraster (bijlage C] is dit jaar vernieuwd door
het te voorzien van veel grafische uitingen. Daarmee beogen wij de veelheid
van informatie makkelijker toegankelijk te maken. Met deze vernieuwing in
de informatie beogen wij een betere toegankelijkheid te bewerkstelligen. De
samenvattende tabel met een stortvloed aan cijfers is dit jaar als bijlage
toegevoegd.
Gronduitgifte Gemeente Leeuwarden
8.000
7.000
6.000
5.000
Werkeloosheidsontwikkeling Leeuwarden
26,3%
1995 1996 1997 1998 1999 2000 1-1-01
14
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
Leeuwarden is naast de dynamische stad van en voor Fiyslan, met alle
centrumfuncties die daar bij horen, een vestigingsplaats voor
hoogwaardige diensten in een ruimte en kwaliteit biedende (stads-)
omgeving. De unieke combinatie van een compact stadshart in die
omgeving vormt een potentie die kansen geeft, en ook voor de toekomst
behouden zal moeten worden. Leeuwarden heeft een levendig
uitgaanscentrum, een sfeervolle binnenstad met een rijke historie (met veel
monumenten) en een gevarieerd winkelbestand, veel culturele en sociale
voorzieningen en een uitgebreid aanbod van opleidingen. De stad kent
naast deze charmes echter ook de problemen van de grote stad. Dit
betekent dat evenwicht gevonden moet worden in het investeren in de
ontwikkeling van mooie dingen, het ondersteunen van kansrijke
initiatieven en het investeren in het opheffen van economische en sociale
achterstanden. Balans vinden is een van de sleutels naar de toekomst.
Keuzes maken evenzeer.
In samenspraak met de Leeuwarder samenleving is in 1997/1998 een
toekomstvisie, met de blik op het jaar 2030, ontwikkeld en vervolgens
door de Raad vastgesteld. Daarmee is een gewenst beeld vastgelegd met de
kennis van 1998. Een beeld waarbij de volgende strategische doelen zijn
geformuleerd:
Strategische doelen Leeuwarden 2030:
1. Een vitale middelgrote stad met een inwonertal van 100 tot 125
duizend inwoners met een evenwichtige bevolkingssamenstelling.
2. De belangrijkste centrumgemeente in Noord-Nederland, naast
Groningen, op het gebied van voorzieningen, werkgelegenheid en
woonmilieus.
3. Een stedelijke samenleving, waarvan de werkloosheid en de
economische ontwikkeling vergelijkbaar zijn met landelijke
gemiddelden.
4. Een aantrekkelijke gemeente met duurzame en hoogwaardige
vestigingsmilieus voor zowel bedrijven als burgers.
5. Een bereikbare stad, voorzien van effectieve transport- en
vervoersystemen.
6. Een veilige en leefbare gemeente.
In grote lijnen wordt ingezet op het versterken van het dienstenprofiel van
Leeuwarden, waarbij de kansen van de verdere verdienstelijking van de
economische structuur in de Westerse samenleving en de aanwezige sterke
dienstensector in Leeuwarden worden aangegrepen als basispotentieel. De
centrale ontwikkelingsrichting, waarmee Leeuwarden dit alles wil bereiken
en waarmaken, is logischerwijs "full-service city", waarvan de contouren
nu reeds zichtbaar zijn en die voldoende kansen en aanknopingspunten
biedt voor de toekomst.
15
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005