1 MEERJARENKADER component niet of nauwelijks aanwezig is. Het college van B&W heeft in zijn vergadering van 13 maart '01 het rapport vrij gegeven en het besluit genomen de gemeenteraad, alsmede de bestuurders van de regiogemeenten, de Westergo-zone en de provincie te raadplegen over het vervolg RES. Tevens is in algemene zin het besluit genomen dat bureau BVR bij het vervolg betrokken zal zijn en dat de samenhang tussen het vervolg RES en LEVI 2030, Meerjaren Ontwikkelingsprogramma Leeuwarden (MOP), het structuurplan Binnenstad en de positionering van Leeuwarden beter in beeld gebracht moet worden wat betreft inhoud, financiën, planning en organisatie. Inmiddels is met de voorbereidingen daarvan begonnen. Het Meerjaren Investerings Programma vraagt in de komende periode nadere uitwerking om te worden ingebed in de planning controlcyclus. Bijzondere dekkingsmiddelen voor een dergelijk programma zijn het Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds (SIOF), en het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV). Het primaire doel van het SIOF (Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds) is om middelen beschikbaar te hebben voor projecten die zo structuurversterkend zijn dat die een belangrijke randvoorwaarde vervullen voor de realisering van extra structurele werkgelegenheid, aansluitend bij de vier strategische LEVI-projectclusters (financiële servicesector, kennis, agri-nutri, verzorgend culturele hoofdstad). Voor de toetsing van resultaten aan gestelde doelen en de effectiviteit van ingezette middelen zijn nu twee jaar een bescheiden informatieraster en begrotingsbenchmarks opgenomen. Zij maken ook dit jaar deel uit van de Perspectiefnota. Het informatieraster (bijlage C] is dit jaar vernieuwd door het te voorzien van veel grafische uitingen. Daarmee beogen wij de veelheid van informatie makkelijker toegankelijk te maken. Met deze vernieuwing in de informatie beogen wij een betere toegankelijkheid te bewerkstelligen. De samenvattende tabel met een stortvloed aan cijfers is dit jaar als bijlage toegevoegd. Gronduitgifte Gemeente Leeuwarden 8.000 7.000 6.000 5.000 Werkeloosheidsontwikkeling Leeuwarden 26,3% 1995 1996 1997 1998 1999 2000 1-1-01 14 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 Leeuwarden is naast de dynamische stad van en voor Fiyslan, met alle centrumfuncties die daar bij horen, een vestigingsplaats voor hoogwaardige diensten in een ruimte en kwaliteit biedende (stads-) omgeving. De unieke combinatie van een compact stadshart in die omgeving vormt een potentie die kansen geeft, en ook voor de toekomst behouden zal moeten worden. Leeuwarden heeft een levendig uitgaanscentrum, een sfeervolle binnenstad met een rijke historie (met veel monumenten) en een gevarieerd winkelbestand, veel culturele en sociale voorzieningen en een uitgebreid aanbod van opleidingen. De stad kent naast deze charmes echter ook de problemen van de grote stad. Dit betekent dat evenwicht gevonden moet worden in het investeren in de ontwikkeling van mooie dingen, het ondersteunen van kansrijke initiatieven en het investeren in het opheffen van economische en sociale achterstanden. Balans vinden is een van de sleutels naar de toekomst. Keuzes maken evenzeer. In samenspraak met de Leeuwarder samenleving is in 1997/1998 een toekomstvisie, met de blik op het jaar 2030, ontwikkeld en vervolgens door de Raad vastgesteld. Daarmee is een gewenst beeld vastgelegd met de kennis van 1998. Een beeld waarbij de volgende strategische doelen zijn geformuleerd: Strategische doelen Leeuwarden 2030: 1. Een vitale middelgrote stad met een inwonertal van 100 tot 125 duizend inwoners met een evenwichtige bevolkingssamenstelling. 2. De belangrijkste centrumgemeente in Noord-Nederland, naast Groningen, op het gebied van voorzieningen, werkgelegenheid en woonmilieus. 3. Een stedelijke samenleving, waarvan de werkloosheid en de economische ontwikkeling vergelijkbaar zijn met landelijke gemiddelden. 4. Een aantrekkelijke gemeente met duurzame en hoogwaardige vestigingsmilieus voor zowel bedrijven als burgers. 5. Een bereikbare stad, voorzien van effectieve transport- en vervoersystemen. 6. Een veilige en leefbare gemeente. In grote lijnen wordt ingezet op het versterken van het dienstenprofiel van Leeuwarden, waarbij de kansen van de verdere verdienstelijking van de economische structuur in de Westerse samenleving en de aanwezige sterke dienstensector in Leeuwarden worden aangegrepen als basispotentieel. De centrale ontwikkelingsrichting, waarmee Leeuwarden dit alles wil bereiken en waarmaken, is logischerwijs "full-service city", waarvan de contouren nu reeds zichtbaar zijn en die voldoende kansen en aanknopingspunten biedt voor de toekomst. 15 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 259