20m dit te bereiken, mede in het belang van alle inwoners van Fryslan, is
investeren in kwaliteit van belang. In kwaliteit van de ruimte,
bereikbaarheid en centrale voorzieningen. Met name de buurgemeenten, de
provincie en het rijk zijn bondgenoten om van Leeuwarden een
aantrekkelijk, economische bloeiende en sociaal evenwichtige gemeente te
maken en houden. Daarmee bevestigen zowel zij als Leeuwarden dat
Leeuwarden meer is dan een gemeente voor de Leeuwarders; dat
Leeuwarden de hoofdstad is van alle Friezen.
Het tij is momenteel gunstig. Leeuwarden profiteert daarvan mee. Het gaat
goed met de economie in het algemeen én met de Friese economie,
waarvan Leeuwarden de belangrijkste trekker is. In de afgelopen 3 jaar is
er sprake van een duidelijke trendbreuk in de ontwikkeling van de
werkloosheid. Deze is van ruim 25% via 19% gedaald naar circa 13%
(Arbeid svoorziening-
cijfers), dus vrijwel
gehalveerd. De grote
uitdaging is nu om
deze trend te
consolideren en
vooral om het
rendement van die
omslag ook naar de
gemeente zelf toe te
buigen. Dit vraagt
om grote
investeringen,
overigens niet alleen
door Leeuwarden, en
dit zal een groot
beslag leggen op de
beschikbare
middelen. Middelen
die nu nog maar
beperkt aanwezig
zijn. Het gezegde:
"de kost gaat voor de
baat" is heel erg van
toepassing. En dat
betekent vooralsnog
heel scherp kiezen
om een maximaal
rendement te krijgen
van de ingezette
middelen. Het
inzetten van de SIOF-middelen is daar een goed voorbeeld van.
In de Toekomstvisie is binnen de centrale ontwikkelingsrichting "full-
service city" door de gemeenteraad van Leeuwarden gekozen voor een
accent op vier thema's (strategische projectclusters, die extra aandacht en
een extra kwaliteitsimpuls zullen moeten krijgen in de komende jaren), te
weten:
Financiële Servicesector
Kennis (Brainport)
Agri-nutri
Verzorgende Culturele hoofdstad
Financiële Servicesector
Op basis van de voorgaande lijnen is in het Meerjaren Ontwikkelings
Programma (MOP) de volgende prioriteitenlijst met lange termijn
strategische majeure investeringsprojecten opgenomen:
1. Maatregelen hoofdinfrastructuur (m.n. Haak om Leeuwarden)
2. Strategisch projectcluster Financiële 85 Servicesector (m.n. Masterplan
FEC-City)
3. Integrale ontwikkeling Leeuwarden-Zuid (incl. de Haak om
Leeuwarden, de bedrijfslocaties Boxumerpolder, Werpsterhoek en de
woningbouwlocaties Goutum-Zuid en Goutumer Nieuwland)
4. Woningmarktmaatregelen (o.a. uitleg- en inbreilocaties,
kwaliteitsverbetering (stedelijke vernieuwing), flankerend beleid)
5. Binnenstad, Nieuwe Stad
6. Strategisch projectcluster Kennisstad
7. Werkgelegenheidsovereenkomst
8. Strategisch projectcluster Agri-nutri, (w.o. revitalisering De
Merodestraat)
9. Leeuwarden Waterstad
10. Strategisch projectcluster Verzorgende en Culturele Hoofdstad (w.o.
Cultureel Kwartier)
Daarnaast zijn in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid de volgende
programma's benoemd:
1Integraal jeugdbeleid (sluitende aanpak jongeren 12-23 jaar)
2. Kansentrajecten in maatschappelijk opvang en verslaafdenzorg
3. Sturen op kwaliteit in het onderwijs
4Minima/ zorgarrangementen
5. Taakstellend activeringsbeleid
6. Wijkaanpak: zelfbepaling en zelforganisaties
Deze activiteiten, investeringen en programma's staan allemaal in het
teken van het realiseren van het bestuursprogramma dat geldend is voor
de huidige raadsperiode. Een zeer substantieel deel van dit programma is
inmiddels gerealiseerd.
17
1PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005