20m dit te bereiken, mede in het belang van alle inwoners van Fryslan, is investeren in kwaliteit van belang. In kwaliteit van de ruimte, bereikbaarheid en centrale voorzieningen. Met name de buurgemeenten, de provincie en het rijk zijn bondgenoten om van Leeuwarden een aantrekkelijk, economische bloeiende en sociaal evenwichtige gemeente te maken en houden. Daarmee bevestigen zowel zij als Leeuwarden dat Leeuwarden meer is dan een gemeente voor de Leeuwarders; dat Leeuwarden de hoofdstad is van alle Friezen. Het tij is momenteel gunstig. Leeuwarden profiteert daarvan mee. Het gaat goed met de economie in het algemeen én met de Friese economie, waarvan Leeuwarden de belangrijkste trekker is. In de afgelopen 3 jaar is er sprake van een duidelijke trendbreuk in de ontwikkeling van de werkloosheid. Deze is van ruim 25% via 19% gedaald naar circa 13% (Arbeid svoorziening- cijfers), dus vrijwel gehalveerd. De grote uitdaging is nu om deze trend te consolideren en vooral om het rendement van die omslag ook naar de gemeente zelf toe te buigen. Dit vraagt om grote investeringen, overigens niet alleen door Leeuwarden, en dit zal een groot beslag leggen op de beschikbare middelen. Middelen die nu nog maar beperkt aanwezig zijn. Het gezegde: "de kost gaat voor de baat" is heel erg van toepassing. En dat betekent vooralsnog heel scherp kiezen om een maximaal rendement te krijgen van de ingezette middelen. Het inzetten van de SIOF-middelen is daar een goed voorbeeld van. In de Toekomstvisie is binnen de centrale ontwikkelingsrichting "full- service city" door de gemeenteraad van Leeuwarden gekozen voor een accent op vier thema's (strategische projectclusters, die extra aandacht en een extra kwaliteitsimpuls zullen moeten krijgen in de komende jaren), te weten: Financiële Servicesector Kennis (Brainport) Agri-nutri Verzorgende Culturele hoofdstad Financiële Servicesector Op basis van de voorgaande lijnen is in het Meerjaren Ontwikkelings Programma (MOP) de volgende prioriteitenlijst met lange termijn strategische majeure investeringsprojecten opgenomen: 1. Maatregelen hoofdinfrastructuur (m.n. Haak om Leeuwarden) 2. Strategisch projectcluster Financiële 85 Servicesector (m.n. Masterplan FEC-City) 3. Integrale ontwikkeling Leeuwarden-Zuid (incl. de Haak om Leeuwarden, de bedrijfslocaties Boxumerpolder, Werpsterhoek en de woningbouwlocaties Goutum-Zuid en Goutumer Nieuwland) 4. Woningmarktmaatregelen (o.a. uitleg- en inbreilocaties, kwaliteitsverbetering (stedelijke vernieuwing), flankerend beleid) 5. Binnenstad, Nieuwe Stad 6. Strategisch projectcluster Kennisstad 7. Werkgelegenheidsovereenkomst 8. Strategisch projectcluster Agri-nutri, (w.o. revitalisering De Merodestraat) 9. Leeuwarden Waterstad 10. Strategisch projectcluster Verzorgende en Culturele Hoofdstad (w.o. Cultureel Kwartier) Daarnaast zijn in het kader van het Lokaal Sociaal Beleid de volgende programma's benoemd: 1Integraal jeugdbeleid (sluitende aanpak jongeren 12-23 jaar) 2. Kansentrajecten in maatschappelijk opvang en verslaafdenzorg 3. Sturen op kwaliteit in het onderwijs 4Minima/ zorgarrangementen 5. Taakstellend activeringsbeleid 6. Wijkaanpak: zelfbepaling en zelforganisaties Deze activiteiten, investeringen en programma's staan allemaal in het teken van het realiseren van het bestuursprogramma dat geldend is voor de huidige raadsperiode. Een zeer substantieel deel van dit programma is inmiddels gerealiseerd. 17 1PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 260