3.1.1 Basisvoorzieningen 3.1.1.1 Strategische en operationele doelen (MOP) Strategisch doel: Het onderhouden en versterken van een kwalitatief hoogwaardig niveau aan basisvoorzieningen dat aansluit op de wensen en behoeften van de gebruiker en welk aanbod voor alle gebruikers toegankelijk is. Operationele doelen Het realiseren van minimaal 3 voorzieningen tieneropvang (leeftijdsgroep 12-16 jaar) tot 2005. Uitbreiding tot 2005 van het aantal kindplaatsen van 0 tot 4-jarigen en buitenschoolse opvang (leeftijdsgroep 4 tot 12-jarigen) met 25%. Er zijn in 2005 minimaal 5 crècheplus opvanggroepen in de kinderopvang. In 2004 zijn de resultaten van de scholen voor voortgezet onderwijs op het niveau van het landelijke gemiddelde gebracht. Toename van de cultuurparticipatie met 15% en door jongeren met 20% in 2004. Toename van het aantal binnensschoolse cultuureducatieve projecten met 30% en het aantal lokale producties in 2004. Toename van het aantal bezoekers aan musea met 15% en aan festivals met 30% in 2004. Sport: p.m. (nog te ontwikkelen). De gemiddelde positieve beoordeling van de Leeuwarden inzake zijn of haar leefomgeving neemt toe van 24% in 1998 tot 35% in 2003. De beoordeling van de sociale kwaliteit in Leeuwarden-Oost zal in 2004 stijgen naar 6,0 (stedelijk gemiddelde in 1998: 6,1). In 2002 is het aandeel van de bevolking dat zegt in de afgelopen 12 maanden slachtoffer te zijn geweest van: - (poging tot) inbraak gestabiliseerd op 7% - auto-inbraak (autodelicten) teruggebracht van 20 tot 17% - fietsendiefstal teruggebracht van 20 tot 16% - vernielingen gestabiliseerd op 8% - geweldsdelicten teruggebracht van 8 tot 6% In 2002 is het aantal minderjarige verdachten in de totale geregistreerde criminaliteit met 5% gedaald. In 2002 zal de overlast die jongeren veroorzaken in wijken gedaald zijn van 12% naar 9%. Intensivering van het handhavingsbeleid door middel van een toename van het aantal handhavingzaken van 100 in 1999, naar 400 in 2000. 3.1.1.2 Beleidsontwikkelingen Voor het veiligheids- en handhavingsbeleid zijn we de afgelopen tijd weer met de neus op de feiten gedrukt. Op dit moment wordt druk gewerkt aan het in kaart brengen van de noodzakelijk geachte handhavingsformatie in de organisatie. We streven er naar om bij de behandeling van de begroting- 2002 concrete informatie te geven en zo mogelijk zullen wij de gemeenteraad dan concrete voorstellen voorleggen. Een paar jaar geleden zijn er door uw raad extra middelen uitgetrokken voor het handhavingsbeleid voor taken die bij de dienst Stadsontwikkeling en Beheer uitgevoerd worden. Nu willen we in het kader van het veiligheids- en handhavingsbeleid de toekomst van de stadswachten waarborgen. Dat geldt ook voor de handhavingstaak van de brandweer, waarbij binnen het beschikbaar te stellen budget een dienstverleningsovereenkomst begrepen is over juridische ondersteuning door Bouwen en Wonen zodat we weer een stap zetten naar betere samenwerking en blijven we binnen het eerder vastgestelde beleidskader. Ten aanzien van de brandweer merken wij verder op dat het tijdgebruik voor het handhaven van vergunningen steeds zwaarder gaat drukken terwijl tegelijk de inkomstenbron (leges) terugloopt. 24 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 Daarbij komt dat het rijk eisen aanscherpt over de geoefendheid van het repressieve personeel, zodat naast tijdgebrek voor handhaving er ook een tijdgebrek gaat ontstaan voor het onderhouden van het materieel. In 1996 is het Ontwikkelingsplan Brandweer vastgesteld. De belangrijkste doelen van het opgestelde Ontwikkelingsplan Brandweer waren om: de repressieve sterkte te optimaliseren, onder andere door te voldoen aan de opkomsttijden die gesteld zijn in het zorgnormensysteem en de brandveiligheid door middel van gebruiksvergunningen en controle van aangevraagde bouwvergunningen op brandveiligheid te optimaliseren In het ontwikkelingsplan staan nog een aantal activiteiten die gerealiseerd moeten worden. Het gaat dan om: 1. het overdag stationeren van een ploeg op brandweerpost Noord; 2. het als gevolg van wettelijke richtlijnen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken meer moeten oefenen; 3. de verplichting om de afgegeven gebruiksvergunningen periodiek te controleren; 4. de start van het Mobiliteitsbeleid en 5. het meer aandacht besteden aan voorlichting door de afdeling preventie. Van even grote betekenis is de provinciaal georganiseerde slachtofferhulp, de organisatie van de dagopvang voor verslaafde dak- en thuislozen. Vorig jaar hebben wij ons bij de uitbouw van basisvoorzieningen onder meer gericht op ons cultuurbeleid. In dat verband hebben wij het afgelopen jaar overleg gevoerd met het bestuur van de Harmonie over de invulling van een zakelijke relatie, waarbij het gemeentebestuur zich concentreert op het beleid en het schouwburgbestuur op de professionele invulling van de uitvoering. Wij hebben afspraken gemaakt om de financiële verbanden en verplichtingen van de gemeente te beëindigen, zodat nu een zakelijk contract ten grondslag kan liggen aan onze verhouding. In de kadernota sport is voorgesteld om een extra budget beschikbaar te stellen voor de financiering van topsportevenementen en nationale sporttoernooien. Deze inzet is van groot belang voor de uitstraling van onze stad. 3.1.1.3 Investeringen: Onderwijs In de inmiddels gepresenteerde nota "Scholen onder dak" zijn de uitgangspunten en ambities voor de uitbouw van ons onderwijshuisvestingsbeleid beschreven. In deze perspectiefnota stellen wij voor om met ingang van 2003 een budget voor kapitaallasten te ramen voor een extra gemeentelijke investering in scholen die tot en met 2010 zal oplopen tot ca. f 110 miljoen. Overigens kunnen wij daarmee de ambities van de verschillende schoolbesturen op het terrein van nieuwbouw niet allemaal honoreren. Daarvoor zal een gefaseerde aanpak nodig zijn. Wij hebben de afgelopen jaren met de provincie een aanzienlijke inspanning gepleegd om de samenwerking tussen de in onze stad gevestigde HBO-instellingen te versterken. Immers een sterk HBO is onmisbaar voor de economie en cultuur in Leeuwarden. Inmiddels hebben de CHN, de NHL en het Van Hallinstituut een samenwerkings- 25 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 264