3.1.1 Basisvoorzieningen
3.1.1.1 Strategische en operationele doelen (MOP)
Strategisch doel:
Het onderhouden en versterken van een kwalitatief hoogwaardig niveau
aan basisvoorzieningen dat aansluit op de wensen en behoeften van de
gebruiker en welk aanbod voor alle gebruikers toegankelijk is.
Operationele doelen
Het realiseren van minimaal 3 voorzieningen tieneropvang (leeftijdsgroep 12-16
jaar) tot 2005.
Uitbreiding tot 2005 van het aantal kindplaatsen van 0 tot 4-jarigen en
buitenschoolse opvang (leeftijdsgroep 4 tot 12-jarigen) met 25%.
Er zijn in 2005 minimaal 5 crècheplus opvanggroepen in de kinderopvang.
In 2004 zijn de resultaten van de scholen voor voortgezet onderwijs op het
niveau van het landelijke gemiddelde gebracht.
Toename van de cultuurparticipatie met 15% en door jongeren met 20% in
2004.
Toename van het aantal binnensschoolse cultuureducatieve projecten met 30%
en het aantal lokale producties in 2004.
Toename van het aantal bezoekers aan musea met 15% en aan festivals met
30% in 2004.
Sport: p.m. (nog te ontwikkelen).
De gemiddelde positieve beoordeling van de Leeuwarden inzake zijn of haar
leefomgeving neemt toe van 24% in 1998 tot 35% in 2003.
De beoordeling van de sociale kwaliteit in Leeuwarden-Oost zal in 2004 stijgen
naar 6,0 (stedelijk gemiddelde in 1998: 6,1).
In 2002 is het aandeel van de bevolking dat zegt in de afgelopen 12 maanden
slachtoffer te zijn geweest van:
- (poging tot) inbraak gestabiliseerd op 7%
- auto-inbraak (autodelicten) teruggebracht van 20 tot 17%
- fietsendiefstal teruggebracht van 20 tot 16%
- vernielingen gestabiliseerd op 8%
- geweldsdelicten teruggebracht van 8 tot 6%
In 2002 is het aantal minderjarige verdachten in de totale geregistreerde
criminaliteit met 5% gedaald.
In 2002 zal de overlast die jongeren veroorzaken in wijken gedaald zijn van
12% naar 9%.
Intensivering van het handhavingsbeleid door middel van een toename van het
aantal handhavingzaken van 100 in 1999, naar 400 in 2000.
3.1.1.2 Beleidsontwikkelingen
Voor het veiligheids- en handhavingsbeleid zijn we de afgelopen tijd weer
met de neus op de feiten gedrukt. Op dit moment wordt druk gewerkt aan
het in kaart brengen van de noodzakelijk geachte handhavingsformatie in
de organisatie. We streven er naar om bij de behandeling van de begroting-
2002 concrete informatie te geven en zo mogelijk zullen wij de
gemeenteraad dan concrete voorstellen voorleggen. Een paar jaar geleden
zijn er door uw raad extra middelen uitgetrokken voor het
handhavingsbeleid voor taken die bij de dienst Stadsontwikkeling en
Beheer uitgevoerd worden. Nu willen we in het kader van het veiligheids-
en handhavingsbeleid de toekomst van de stadswachten waarborgen. Dat
geldt ook voor de handhavingstaak van de brandweer, waarbij binnen het
beschikbaar te stellen budget een dienstverleningsovereenkomst begrepen
is over juridische ondersteuning door Bouwen en Wonen zodat we weer
een stap zetten naar betere samenwerking en blijven we binnen het eerder
vastgestelde beleidskader. Ten aanzien van de brandweer merken wij
verder op dat het tijdgebruik voor het handhaven van vergunningen steeds
zwaarder gaat drukken terwijl tegelijk de inkomstenbron (leges) terugloopt.
24
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
Daarbij komt dat het rijk eisen aanscherpt over de geoefendheid van het
repressieve personeel, zodat naast tijdgebrek voor handhaving er ook een
tijdgebrek gaat ontstaan voor het onderhouden van het materieel.
In 1996 is het Ontwikkelingsplan Brandweer vastgesteld. De belangrijkste
doelen van het opgestelde Ontwikkelingsplan Brandweer waren om:
de repressieve sterkte te optimaliseren, onder andere door te voldoen aan de
opkomsttijden die gesteld zijn in het zorgnormensysteem en
de brandveiligheid door middel van gebruiksvergunningen en controle van
aangevraagde bouwvergunningen op brandveiligheid te optimaliseren
In het ontwikkelingsplan staan nog een aantal activiteiten die gerealiseerd
moeten worden. Het gaat dan om:
1. het overdag stationeren van een ploeg op brandweerpost Noord;
2. het als gevolg van wettelijke richtlijnen van het Ministerie van
Binnenlandse Zaken meer moeten oefenen;
3. de verplichting om de afgegeven gebruiksvergunningen periodiek te
controleren;
4. de start van het Mobiliteitsbeleid en
5. het meer aandacht besteden aan voorlichting door de afdeling
preventie.
Van even grote betekenis is de provinciaal georganiseerde slachtofferhulp,
de organisatie van de dagopvang voor verslaafde dak- en thuislozen.
Vorig jaar hebben wij ons bij de uitbouw van basisvoorzieningen onder
meer gericht op ons cultuurbeleid. In dat verband hebben wij het afgelopen
jaar overleg gevoerd met het bestuur van de Harmonie over de invulling
van een zakelijke relatie, waarbij het gemeentebestuur zich concentreert op
het beleid en het schouwburgbestuur op de professionele invulling van de
uitvoering. Wij hebben afspraken gemaakt om de financiële verbanden en
verplichtingen van de gemeente te beëindigen, zodat nu een zakelijk
contract ten grondslag kan liggen aan onze verhouding.
In de kadernota sport is voorgesteld om een extra budget beschikbaar te
stellen voor de financiering van topsportevenementen en nationale
sporttoernooien. Deze inzet is van groot belang voor de uitstraling van onze
stad.
3.1.1.3 Investeringen:
Onderwijs
In de inmiddels gepresenteerde nota "Scholen onder dak" zijn de
uitgangspunten en ambities voor de uitbouw van ons
onderwijshuisvestingsbeleid beschreven. In deze perspectiefnota stellen wij
voor om met ingang van 2003 een budget voor kapitaallasten te ramen
voor een extra gemeentelijke investering in scholen die tot en met 2010 zal
oplopen tot ca. f 110 miljoen. Overigens kunnen wij daarmee de ambities
van de verschillende schoolbesturen op het terrein van nieuwbouw niet
allemaal honoreren. Daarvoor zal een gefaseerde aanpak nodig zijn.
Wij hebben de afgelopen jaren met de provincie een aanzienlijke
inspanning gepleegd om de samenwerking tussen de in onze stad
gevestigde HBO-instellingen te versterken. Immers een sterk HBO is
onmisbaar voor de economie en cultuur in Leeuwarden. Inmiddels hebben
de CHN, de NHL en het Van Hallinstituut een samenwerkings-
25
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005