Operationele doelen Toename van de werkgelegenheid in de detailhandel in 2005 met 150 arbeidsplaatsen als gevolg van een groei in de bestedingen door toename van de koopkrachtbinding (25% en 75% voor voedings-/genotmiddelen resp. duurzame en overige goederen) en de koopkrachttoevloeiing (40% en 60% voor voedings-/genotmiddelen resp. duurzame en overige goederen) in 2005. Het realiseren van 550 nieuwe parkeerplaatsen in parkeergarages op strategische locaties aan de rand van de binnenstad in 2003/2004. Toename van het aantal toeristen (recreanten) met 100.000 in 2005 (van 250.000 naar 350.000 per jaar). 3.2.2.2 Beleidsontwikkelingen De integrale verbetering van de binnenstad wordt gestalte gegeven door middel van een samenhangend pakket van maatregelen gericht op de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte, parkeren en bereikbaarheid, milieu, toerisme en recreatie, leefbaarheid en veiligheid, cultuur en de woonkwaliteit. De nadruk van het project Binnenstad Nieuwe Stad lag tot heden, om subsidietechnische redenen, vooral op de uitvoering van de herinrichting van het kernwinkelgebied. Ook de komende jaren zullen nog jaarlijks miljoenen geïnvesteerd moeten worden in de herinrichting van gebieden in de binnenstad. De aandacht gaat nu ook steeds meer uit naar de ontwikkeling en uitvoering van de overige onderdelen in het project, waardoor de integraliteit van de aanpak van de binnenstad, zoals ook is verwoord in de Kadernota Binnenstad Nieuwe Stad, meer naar voren komt. Ook het wonen in de binnenstad zal meer aandacht krijgen. In 2001 zullen wij u voorstellen te besluiten over de nadere uitwerking van de realisering van extra parkeerplaatsen op strategische punten rondom de binnenstad (Oldehoofsterkerkhof en Klanderij). De vraag welke oplossingen gekozen gaan worden is mede afhankelijk van de financiële effecten die deze ontwikkelingen met zich mee zullen brengen. Naast een middel om de stad aantrekkelijker te maken voor de eigen bewoners en bezoekers, wordt het economisch belang van toerisme steeds groter; momenteel bezoeken jaarlijks ongeveer 275.000 toeristen/ recreanten de stad. Voor een marktgericht en effectief toeristisch beleid is informatie noodzakelijk over bezettingspercentages, bezoekersaantallen, bestedingen, werkgelegenheidsgegevens, investeringen, gebruik, waardering enz. Juist bij de toeristisch-recreatieve sector is het verkrijgen van informatie hieromtrent een lastige zaak. In het overleg van de 30 GSB- gemeenten (G-30) wordt op initiatief van het Ministerie van Economische Zaken en de gemeenten die samenwerken in het toeristisch netwerk van de G-30 gewerkt aan een oplossing om te komen tot een meer uniforme 32 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 methode om bezoekersaantallen te bepalen, bestedingen vast te stellen enz.. Ten behoeve van de samenwerking tussen overheid en private partijen is als onderdeel van het centrummanagement een werkgroep Promotie, Evenementen en Toerisme ingesteld. Deze werkgroep heeft dezelfde functie als het in de nota Werken aan Toerisme voorgestelde toeristisch platform. De Stichting Promotie Leeuwarden, als een belangrijke uitvoeringsinstelling van de toeristische promotie, levert in de persoon van de directeur de voorzitter. 3.2.2.3 Investeringen Een deel van de tweede fase van de herinrichting - het Naauw, de Brol, de Kelders en de Voorstreek - zal aansluitend op de restauratie van de pijpen, kelders en kademuren in dat gebied uitgevoerd worden. De restauratie van pijpen en kademuren en de ontwikkeling van de kelders zijn, gezien de omvang en het belang van deze werken, ondergebracht in een apart deelproject; hiervoor zijn al eerder middelen beschikbaar gesteld (f9,140 miljoen); voor deze werkzaamheden is een aanvraag voor de zogenaamde kanjerregeling door het rijk gehonoreerd (f 1,860 miljoen). De zone tussen het station en het kernwinkelgebied verdient als schakel in de binnenstad bijzondere aandacht. In een vervolgfase van de uitvoering van de binnenstadsplannen zullen wij daar verder op terug komen. Ten behoeve van imagoverbetering en om tegemoet te komen aan de behoefte aan dagattracties van formaat wordt gewerkt aan een plan om te komen tot conceptverbreding en kwaliteitsverbetering bij een bestaande dagattractie aan de oostkant van de stad. Het geheel moet een stimulans zijn om te komen tot verdere ontwikkeling van het omliggende gebied, waardoor tevens een aantrekkelijk recreatief bezoekdoel ontstaat voor de eigen inwoners. In de werkgroep Promotie, Evenementen en Toerisme wordt voor de winterperiode wordt in samenhang met de koopzondagen gewerkt aan publieksaantrekkende activiteiten die, gefinancierd binnen bestaande budgetten, moeten leiden tot hogere bestedingen. 3.2.3 Ruimtelijke ordening De ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening zijn ondersteunend aan de overige geformuleerde strategische doelen. Tevens levert de ruimtelijke ordening input voor de vraag welke strategische ontwikkelingen wenselijk zijn. Hiermee wordt meer samenhang gebracht tussen de verschillende projecten die thans lopen. 3.2.3.1 Strategische en operationele doelen (MOP) Strategisch doel; Met een volwaardig, actueel ruimtelijk-ordeningskader voorwaarden scheppen voor het ontwikkelen van een evenwichtige woon-, werk- en leefstad, die een sterke positie in Fryslan en het Noorden inneemt. Operationele doelen In 2000 wordt een nieuw ruimtelijk ordeningskader voor de stad Leeuwarden en voor de dorpen vastgesteld. Alle bestemmingsplannen worden in de periode 2000 - 2002 geactualiseerd, inclusief het bestemmingsplan buitengebied. 33 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 268