Operationele doelen
Toename van de werkgelegenheid in de detailhandel in 2005 met 150
arbeidsplaatsen als gevolg van een groei in de bestedingen door toename van
de koopkrachtbinding (25% en 75% voor voedings-/genotmiddelen resp.
duurzame en overige goederen) en de koopkrachttoevloeiing (40% en 60% voor
voedings-/genotmiddelen resp. duurzame en overige goederen) in 2005.
Het realiseren van 550 nieuwe parkeerplaatsen in parkeergarages op
strategische locaties aan de rand van de binnenstad in 2003/2004.
Toename van het aantal toeristen (recreanten) met 100.000 in 2005 (van
250.000 naar 350.000 per jaar).
3.2.2.2 Beleidsontwikkelingen
De integrale verbetering van de binnenstad wordt gestalte gegeven door
middel van een samenhangend pakket van maatregelen gericht op de
kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte, parkeren en bereikbaarheid,
milieu, toerisme en recreatie, leefbaarheid en veiligheid, cultuur en de
woonkwaliteit. De nadruk van het project Binnenstad Nieuwe Stad lag tot
heden, om subsidietechnische redenen, vooral op de uitvoering van de
herinrichting van het kernwinkelgebied. Ook de komende jaren zullen nog
jaarlijks miljoenen geïnvesteerd moeten worden in de herinrichting van
gebieden in de binnenstad. De aandacht gaat nu ook steeds meer uit naar
de ontwikkeling en uitvoering van de overige onderdelen in het project,
waardoor de integraliteit van de aanpak van de binnenstad, zoals ook is
verwoord in de Kadernota Binnenstad Nieuwe Stad, meer naar voren komt.
Ook het wonen in de binnenstad zal meer aandacht krijgen.
In 2001 zullen wij u voorstellen te besluiten over de nadere uitwerking van
de realisering van
extra parkeerplaatsen
op strategische
punten rondom de
binnenstad
(Oldehoofsterkerkhof
en Klanderij). De
vraag welke
oplossingen gekozen
gaan worden is mede
afhankelijk van de
financiële effecten die
deze ontwikkelingen
met zich mee zullen
brengen.
Naast een middel om de stad aantrekkelijker te maken voor de eigen
bewoners en bezoekers, wordt het economisch belang van toerisme steeds
groter; momenteel bezoeken jaarlijks ongeveer 275.000 toeristen/
recreanten de stad. Voor een marktgericht en effectief toeristisch beleid is
informatie noodzakelijk over bezettingspercentages, bezoekersaantallen,
bestedingen, werkgelegenheidsgegevens, investeringen, gebruik,
waardering enz. Juist bij de toeristisch-recreatieve sector is het verkrijgen
van informatie hieromtrent een lastige zaak. In het overleg van de 30 GSB-
gemeenten (G-30) wordt op initiatief van het Ministerie van Economische
Zaken en de gemeenten die samenwerken in het toeristisch netwerk van de
G-30 gewerkt aan een oplossing om te komen tot een meer uniforme
32
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
methode om bezoekersaantallen te bepalen, bestedingen vast te stellen
enz.. Ten behoeve van de samenwerking tussen overheid en private
partijen is als onderdeel van het centrummanagement een werkgroep
Promotie, Evenementen en Toerisme ingesteld. Deze werkgroep heeft
dezelfde functie als het in de nota Werken aan Toerisme voorgestelde
toeristisch platform. De Stichting Promotie Leeuwarden, als een
belangrijke uitvoeringsinstelling van de toeristische promotie, levert in de
persoon van de directeur de voorzitter.
3.2.2.3 Investeringen
Een deel van de tweede fase van de herinrichting - het Naauw, de Brol, de
Kelders en de Voorstreek - zal aansluitend op de restauratie van de pijpen,
kelders en kademuren in dat gebied uitgevoerd worden.
De restauratie van pijpen en kademuren en de ontwikkeling van de kelders
zijn, gezien de omvang en het belang van deze werken, ondergebracht in
een apart deelproject; hiervoor zijn al eerder middelen beschikbaar gesteld
(f9,140 miljoen); voor deze werkzaamheden is een aanvraag voor de
zogenaamde kanjerregeling door het rijk gehonoreerd (f 1,860 miljoen).
De zone tussen het station en het kernwinkelgebied verdient als schakel in
de binnenstad bijzondere aandacht. In een vervolgfase van de uitvoering
van de binnenstadsplannen zullen wij daar verder op terug komen.
Ten behoeve van imagoverbetering en om tegemoet te komen aan de
behoefte aan dagattracties van formaat wordt gewerkt aan een plan om te
komen tot conceptverbreding en kwaliteitsverbetering bij een bestaande
dagattractie aan de oostkant van de stad. Het geheel moet een stimulans
zijn om te komen tot verdere ontwikkeling van het omliggende gebied,
waardoor tevens een aantrekkelijk recreatief bezoekdoel ontstaat voor de
eigen inwoners.
In de werkgroep Promotie, Evenementen en Toerisme wordt voor de
winterperiode wordt in samenhang met de koopzondagen gewerkt aan
publieksaantrekkende activiteiten die, gefinancierd binnen bestaande
budgetten, moeten leiden tot hogere bestedingen.
3.2.3 Ruimtelijke ordening
De ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening zijn ondersteunend aan de
overige geformuleerde strategische doelen. Tevens levert de ruimtelijke
ordening input voor de vraag welke strategische ontwikkelingen wenselijk
zijn. Hiermee wordt meer samenhang gebracht tussen de verschillende
projecten die thans lopen.
3.2.3.1 Strategische en operationele doelen (MOP)
Strategisch doel;
Met een volwaardig, actueel ruimtelijk-ordeningskader voorwaarden
scheppen voor het ontwikkelen van een evenwichtige woon-, werk- en
leefstad, die een sterke positie in Fryslan en het Noorden inneemt.
Operationele doelen
In 2000 wordt een nieuw ruimtelijk ordeningskader voor de stad Leeuwarden
en voor de dorpen vastgesteld.
Alle bestemmingsplannen worden in de periode 2000 - 2002 geactualiseerd,
inclusief het bestemmingsplan buitengebied.
33
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005