3.4 RANDVOORWAARDEN
met het rijk. Leeuwarden participeert in een landelijke monitor, deze komt
in 2001 gereed.
Strategisch doel:
Het realiseren van een duurzame ontwikkeling van Leeuwarden, waarbij
een schone, gezonde en leefbare gemeente nu en in de toekomst het
uitgangspunt is.
Operationele doelen
In 2000 wordt een gemeentebreed duurzaamheidkader ontwikkeld.
Duurzaamheid is een integraal onderdeel van ontwikkelingsplannen met
ingang van 2001, waarbij gebruik gemaakt wordt van meetbare operationele
doelen.
De inrichtingen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is beschikken over
actuele vergunningen, die voldoen aan de geldende milieu-eisen.
Het aantal bedrijven dat preventief (dus niet repressief na een aanschrijving) de
regels naleeft, stijgt van gemiddeld 30% naar 60% in 2003.
Een 24 uurs bereikbaarheid voor milieuklachten gedurende 7 dagen in de
week; in 1999 wordt gestart met een proef van een halfjaar.
Het halen van de landelijke doelen voor C02-uitstoot (in 2010 met 10%
omlaag).
Voor het jaar 2005 is in de gemeente 10.000 m2 PV (Photo Voltaïsche zonne-
energie) geplaatst.
Burgers en bedrijven zijn actief betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van
het duurzaamheidbeleid (Lokale Agenda 21). Jaarlijks worden 2 a 3 LA 21
projecten uitgevoerd.
De bodemkwaliteit in Leeuwarden is zodanig dat er geen risico's voor de
volksgezondheid en het milieu bestaan en er geen stagnatie optreedt in de
ontwikkeling van de stad.
De intentie is dat woningen met een geluidsniveau van meer dan 60 dB(A) (op
termijn) worden voorzien van geluidsisolatie tegen wegverkeer.
3.3.4.2 Beleidsontwikkelingen
De hiervoor genoemde doelen zijn geconcretiseerd in het ontwerp-
duurzaamheidsplan 2001-2005. Verder is een kader geschetst voor de
ontwikkeling van de gemeentelijke milieutaken in de periode 2001 - 2005.
De kern en de vernieuwing van het beleid is samengevat in 9
beleidsimpulsen:
Werken met het duurzaamheidskader;
Wijk en milieu;
Inzameling op maat;
Geluid zelf bepaalt;
Beleidsvernieuwing bodem;
Energiebeleid nieuwe stijl;
De Blauwe Diamant;
Kwaliteitsimpuls milieuvergunningverlening en handhaving;
Stimulans.
Maar er wordt ook langs andere sporen gewerkt aan het bereiken van de
geformuleerde doelen:
1. Er wordt gewerkt aan een aanvulling op de bodemsaneringmodule (er
zijn extra middelen per 1/1/2002 aangevraagd uit ISV-bodem]
2. Leeuwarden heeft gekozen voor de bevoegd gezag status Wet
bodembescherming (met ingang van 1 1/2003);
38
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
3. ter voorbereiding op die overdracht van taken en bevoegdheden worden
de personele en organisatorische consequenties ervan verkend, in april
2001 is een werkplan beschikbaar;
4. in 2001 zullen een bodembeheersplan (verantwoord hergebruik grond)
en bodembeleidsplan tot stand komen;
5. er is formatie aangetrokken (per 1/4/2001) om de uitvoering van de
ISV-bodemsaneringmodule te faciliteren.
3.4.1 Algemeen
3.4.1.1 Strategische en operationele doelen (MOP)
Strategische doel(en)
Het realiseren van een transparante, slagvaardige gemeentelijk(e)
organisatie, die in staat is adequaat en snel in te springen op
ontwikkelingen in de omgeving en die herkenbaar is voor burgers en
bedrijven.
Een gezonde financiële, gemeentelijke huishouding onder gelijktijdige
realisatie van lastenbeheersing.
Operationele doelen
Het jaarlijks scholings-/opleidingsbudget is minimaal 2,5% van de loonsom.
Het mobiliteitsbureau functioneert vóór 2003 als makelaar voor alle vraag en
aanbod van werk binnen de gemeentelijke organisatie (zoals tijdelijk werk,
uitzendwerk en vast werk).
Het mobiliteitsbureau realiseert gezamenlijk met c.q. in nauwe samenwerking
met de diensten tenminste 50% geslaagde (her-)plaatsingen per jaar.
Het ziekteverzuim (exclusief zwangerschapsverlof) is kleiner dan of maximaal
gelijk aan het landelijk gemiddelde ziekteverzuim in gemeentelijke organisaties.
De formatie op prioritaire beleidsterreinen wordt vermeerderd.
In 2000 wordt een concernbreed personeelsbeleidsplan opgesteld. In dit plan
zullen nadere operationele doelen c.q. streefcijfers worden geformuleerd ten
aanzien van bijvoorbeeld in-/uit-/doorstroom (mobiliteit), scholingsniveau en
vaardigheden, loopbaantrajecten, uitwisselingsverbanden met andere
organisaties, etc..
Het realiseren van een sluitend financieel meerjarenperspectief.
Een vrij besteedbare Algemene reserve van minimaal f 15 miljoen (tot 2002).
Tot en met 2002 wordt ernaar gestreefd voor de OZB de inflatiecorrectie niet
door te berekenen.
Voor de gemeentelijke tarieven (leges, precario, etc.) is
kostendekkendheid het uitgangspunt.
Het instellen van een Strategisch Investerings- en Ontwikkelings Fonds gericht
op structuurversterking van in totaal minimaal f 80 miljoen (voor de periode
2000-2010).
Het genereren van zoveel mogelijk externe financieringsstromen gericht op het
realiseren van de geformuleerde ambities, strategische doelen en daaruit
voortvloeiende projecten.
3.4.2 Overleg met de ondernemingsraad
Op 14 mei 2001 heeft de WOR-bestuurder overleg gevoerd met de
ondernemingsraad. In algemene zin is in dat overleg uitgesproken dat er
39
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005