terrein van de arbeidsvoorwaarden, maar ook in termen van een plezierige
werksfeer, uitdagend werk en trots kunnen zijn op de organisatie en de
stad waarvoor je werkt. De notitie 'Resultaat door investeren in mensen'
van het Centrum voor Arbeid en Beleid geeft richting aan het te
ontwikkelen nieuwe personeelsbeleid. Ook het
arbeidstevredenheidsonderzoek (2001) onder medewerkers levert
waardevolle informatie op over het beeld dat medewerkers van hun
werkgever hebben.
Daarnaast vragen het imago van de overheid in het algemeen en
Leeuwarden in het bijzonder meer aandacht. Landelijk is door het College
voor Arbeidszaken van de VNG een campagne gestart om het imago van
gemeenten te verbeteren. Aanvullend hierop zal ook de gemeente
Leeuwarden acties ontwikkelen die de positie op de arbeidsmarkt kunnen
verbeteren. Te denken valt daarbij aan het gebruik van ICT bij de werving,
aandacht voor het imago bij wervingsacties, intensievere contacten met
opleidingsinstituten, het ruimte bieden aan stagiaires en afstudeerders.
Van hieruit is het wellicht mogelijk om nieuw talent aan te boren en
'starters op de arbeidsmarkt' te interesseren voor trainee-achtige
verbintenissen met de gemeente Leeuwarden.
3.4.5 Informatievoorziening
Informatie en Communicatie Technologie (ICT) infiltreert in alle haarvaten
van de samenleving en niet minder in alle geledingen en processen van de
gemeentelijke organisatie. ICT transformeert en ondersteunt de
bedrijfsprocessen, de communicatie in- en extern en de relaties met de
omgeving: andere overheden, burgers, bedrijven en instellingen.
Informatievoorziening, in de breedste zin van het woord, is in de
dynamische en complexe netwerksamenleving van vandaag en de toekomst
een kritische succesfactor in het bereiken van de gemeentelijke ambities.
Immers, om te kunnen (blijven) sturen, een netwerkspeler van betekenis te
zijn, is steeds hogere kwaliteit van geïntegreerde informatie nodig.
Management- en beleidsinformatie moet makkelijk en snel voor bestuur en
management toegankelijk zijn om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen
en adequate beslissingen te kunnen nemen.
Projectmatig en wijkgericht werken betekent dat informatie over sector- en
dienstgrenzen heen door de hele organisatie gedeeld moet kunnen worden.
Om de dienstverlening aan burgers en bedrijven beter, sneller en
goedkoper te maken worden loketten fysiek en virtueel geïntegreerd
(gemeentewinkel, internet). Steeds meer dienstverlening zal elektronisch
moeten verlopen, via het internet. Wanneer dat in de (digitale) frontofïïce
gerealiseerd moet worden, zal in de backoffice (de systemen die
werkprocessen ondersteunen) veel moeten gebeuren.
Integratie (van processen, systemen, informatie), standaardisatie (van
gegevens), ontsluiten (van kennis, documenten, systemen) en
digitalisering (van correspondentie, documenten, dossiers) zijn hierbij de
komende jaren sleutelwoorden. Een groot aantal projecten op deze
terreinen zijn ter hand genomen of worden voorbreid.
42
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
3.4.5.1 Beleidsontwikkelingen
ICT visie en architectuurnota
In een aantal programma's wordt sinds het jaar 2000 projectmatig gewerkt
aan het verbeteren van onze informatiehuishouding, de dienstverlening
van de gemeente en de communicatie met inwoners en bedrijven.
Met welk ambitieniveau, in welk tempo en in welke volgorde gewerkt moet
worden aan de verschillende projecten moet nader bepaald worden. Niet
alles kan tegelijk.
In 2001 wordt daarom een integrale visie op de inzet van ICT door de
gemeente geformuleerd, vanuit een gedeelde visie op de
organisatieontwikkeling en bijdragend aan het bereiken van de ambities
van de gemeente.
Daarnaast wordt gewerkt aan een globaal totaalbeeld van de
informatievoorziening: een informatiearchitectuur. Een tekening van het
hele informatiegebouw, hoe alle systemen met elkaar samenhangen. Wat
vormt het fundament, wat zijn de dragende muren, welke delen van het
gebouw hebben welke functie, voor wie en hoe wordt het gebouw
ontsloten?
In 2001 worden in dit kader alle processen, systemen, gegevens en
informatiestromen binnen de gemeente systematisch in beeld gebracht,
alsmede de samenhang daartussen. De informatiearchitectuurnota die
daaruit voortvloeit vormt de komende jaren de basis voor het verbeteren en
verder ontwikkelen van de informatievoorziening.
De financiële vertaling van de Visie en Architectuurnota is in het najaar
van 2001 beschikbaar en zal waar nodig meegenomen worden in de
voorstellen voor Perspectief 2003 ev.
Basisadministraties
In 2000 is de Gemeentelijke Basisadministratie (persoonsgegevens
administratie) vervangen en zijn de vervangingen voor het systeem voor
belastingen (objectgegevens administratie) en het systeem van de sociale
dienst in voorbereiding genomen. Deze systemen worden in 2001
vervangen om uiterlijk 1 januari 2002 operationeel te zijn.
De financiële administratie is nu nog geheel afgestemd op een
hiërarchische lijnorganisatie. De ontwikkelingen die geschetst zijn in
paragraaf 3.4.4 (personeel en organisatie) eisen dat systemen ook
ondersteunend zijn aan een dergelijke flexibele organisatie. Het komt dan
ook goed uit dat in 2001 een verkenning gepland staat naar de vervanging
van het financiële systeem (financiële gegevens administratie), met als doel
te zoeken naar een systeem dat de toenemende behoefte aan financiële
stuurinformatie en aan ondersteuning van projectmatig en
dienstoverstijgend werken tegemoet kan worden gekomen. In 2002 zal het
financiële systeem vervangen worden, zodat het per 1 januari 2003
operationeel kan zijn.
Duurzame Elektronische Documentaire Informatie
In 2001 is een concernbrede start gemaakt met het verbeteren van het
beheren en beheersen van documentstromen en het digitaal toegankelijk
maken van (document)informatie. Er is een aantal projecten in
voorbereiding en uitvoering die de komende drie jaar moeten leiden tot de
43
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005