terrein van de arbeidsvoorwaarden, maar ook in termen van een plezierige werksfeer, uitdagend werk en trots kunnen zijn op de organisatie en de stad waarvoor je werkt. De notitie 'Resultaat door investeren in mensen' van het Centrum voor Arbeid en Beleid geeft richting aan het te ontwikkelen nieuwe personeelsbeleid. Ook het arbeidstevredenheidsonderzoek (2001) onder medewerkers levert waardevolle informatie op over het beeld dat medewerkers van hun werkgever hebben. Daarnaast vragen het imago van de overheid in het algemeen en Leeuwarden in het bijzonder meer aandacht. Landelijk is door het College voor Arbeidszaken van de VNG een campagne gestart om het imago van gemeenten te verbeteren. Aanvullend hierop zal ook de gemeente Leeuwarden acties ontwikkelen die de positie op de arbeidsmarkt kunnen verbeteren. Te denken valt daarbij aan het gebruik van ICT bij de werving, aandacht voor het imago bij wervingsacties, intensievere contacten met opleidingsinstituten, het ruimte bieden aan stagiaires en afstudeerders. Van hieruit is het wellicht mogelijk om nieuw talent aan te boren en 'starters op de arbeidsmarkt' te interesseren voor trainee-achtige verbintenissen met de gemeente Leeuwarden. 3.4.5 Informatievoorziening Informatie en Communicatie Technologie (ICT) infiltreert in alle haarvaten van de samenleving en niet minder in alle geledingen en processen van de gemeentelijke organisatie. ICT transformeert en ondersteunt de bedrijfsprocessen, de communicatie in- en extern en de relaties met de omgeving: andere overheden, burgers, bedrijven en instellingen. Informatievoorziening, in de breedste zin van het woord, is in de dynamische en complexe netwerksamenleving van vandaag en de toekomst een kritische succesfactor in het bereiken van de gemeentelijke ambities. Immers, om te kunnen (blijven) sturen, een netwerkspeler van betekenis te zijn, is steeds hogere kwaliteit van geïntegreerde informatie nodig. Management- en beleidsinformatie moet makkelijk en snel voor bestuur en management toegankelijk zijn om te kunnen anticiperen op ontwikkelingen en adequate beslissingen te kunnen nemen. Projectmatig en wijkgericht werken betekent dat informatie over sector- en dienstgrenzen heen door de hele organisatie gedeeld moet kunnen worden. Om de dienstverlening aan burgers en bedrijven beter, sneller en goedkoper te maken worden loketten fysiek en virtueel geïntegreerd (gemeentewinkel, internet). Steeds meer dienstverlening zal elektronisch moeten verlopen, via het internet. Wanneer dat in de (digitale) frontofïïce gerealiseerd moet worden, zal in de backoffice (de systemen die werkprocessen ondersteunen) veel moeten gebeuren. Integratie (van processen, systemen, informatie), standaardisatie (van gegevens), ontsluiten (van kennis, documenten, systemen) en digitalisering (van correspondentie, documenten, dossiers) zijn hierbij de komende jaren sleutelwoorden. Een groot aantal projecten op deze terreinen zijn ter hand genomen of worden voorbreid. 42 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 3.4.5.1 Beleidsontwikkelingen ICT visie en architectuurnota In een aantal programma's wordt sinds het jaar 2000 projectmatig gewerkt aan het verbeteren van onze informatiehuishouding, de dienstverlening van de gemeente en de communicatie met inwoners en bedrijven. Met welk ambitieniveau, in welk tempo en in welke volgorde gewerkt moet worden aan de verschillende projecten moet nader bepaald worden. Niet alles kan tegelijk. In 2001 wordt daarom een integrale visie op de inzet van ICT door de gemeente geformuleerd, vanuit een gedeelde visie op de organisatieontwikkeling en bijdragend aan het bereiken van de ambities van de gemeente. Daarnaast wordt gewerkt aan een globaal totaalbeeld van de informatievoorziening: een informatiearchitectuur. Een tekening van het hele informatiegebouw, hoe alle systemen met elkaar samenhangen. Wat vormt het fundament, wat zijn de dragende muren, welke delen van het gebouw hebben welke functie, voor wie en hoe wordt het gebouw ontsloten? In 2001 worden in dit kader alle processen, systemen, gegevens en informatiestromen binnen de gemeente systematisch in beeld gebracht, alsmede de samenhang daartussen. De informatiearchitectuurnota die daaruit voortvloeit vormt de komende jaren de basis voor het verbeteren en verder ontwikkelen van de informatievoorziening. De financiële vertaling van de Visie en Architectuurnota is in het najaar van 2001 beschikbaar en zal waar nodig meegenomen worden in de voorstellen voor Perspectief 2003 ev. Basisadministraties In 2000 is de Gemeentelijke Basisadministratie (persoonsgegevens administratie) vervangen en zijn de vervangingen voor het systeem voor belastingen (objectgegevens administratie) en het systeem van de sociale dienst in voorbereiding genomen. Deze systemen worden in 2001 vervangen om uiterlijk 1 januari 2002 operationeel te zijn. De financiële administratie is nu nog geheel afgestemd op een hiërarchische lijnorganisatie. De ontwikkelingen die geschetst zijn in paragraaf 3.4.4 (personeel en organisatie) eisen dat systemen ook ondersteunend zijn aan een dergelijke flexibele organisatie. Het komt dan ook goed uit dat in 2001 een verkenning gepland staat naar de vervanging van het financiële systeem (financiële gegevens administratie), met als doel te zoeken naar een systeem dat de toenemende behoefte aan financiële stuurinformatie en aan ondersteuning van projectmatig en dienstoverstijgend werken tegemoet kan worden gekomen. In 2002 zal het financiële systeem vervangen worden, zodat het per 1 januari 2003 operationeel kan zijn. Duurzame Elektronische Documentaire Informatie In 2001 is een concernbrede start gemaakt met het verbeteren van het beheren en beheersen van documentstromen en het digitaal toegankelijk maken van (document)informatie. Er is een aantal projecten in voorbereiding en uitvoering die de komende drie jaar moeten leiden tot de 43 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 273