vervanging van het huidige postregistratiesysteem en de ontwikkeling van een documentair informatiesysteem (DIS) Intranet Ter verbetering van de interne communicatie en het delen en kunnen ontsluiten van alle informatie en kennis in de organisatie wordt in 2001 een nieuw intranet, een intern informatie en communicatie platform, ontwikkeld. Managementinformatie In 2001 wordt een gemeentebrede basisoplossing voor tijdschrijven en capaciteitsplanning stapsgewijs ingevoerd. Dit zal een belangrijke bijdrage gaan leveren aan het verbeteren van het stuurvermogen van de managers. Een breder project ter verbetering van de managementinformatievoorziening, waarbij financiële, personele en facilitaire gegevens kunnen worden gecombineerd, is in voorbereiding Geografisch Informatie Systeem In het kader van het project Leeuwarden Zuid wordt dit jaar ervaring opgedaan met een bescheiden geografisch informatie systeem, dat in eerste instantie de werkprocessen binnen dit project moet ondersteunen. In de toekomst kan een Geografisch Informatie Systeem, waarbij via kaarten (administratieve) informatie wordt ontsloten voor de hele gemeente beschikbaar komen. Internet De basiswebsite www, leeuwardennl wordt de komende twee jaar verder uitgebouwd en ontwikkeld. De ontwikkeling van Leeuwarden op internet is gericht op verdere verbetering van de dienstverlening door de introductie van een elektronische productencatalogus en op de ondersteuning van het democratisch proces (bestuurlijke vernieuwing) door een intensiever en gerichter gebruik van de officiële discussiesite van Leeuwarden: www.kentskele.nl. Het besturen van een organisatie wordt steeds meer afhankelijk van een betrouwbare gegevensverwerking en informatieverstrekking. In het verleden werd informatiebeveiliging vooral als een technische aangelegenheid beschouwd. Door de toenemende afhankelijkheid van de ICT, vooral ook bij de vitale primaire processen, gaat dit niet meer op. Gegevens worden steeds meer gedeeld tussen diensten, maar ook met andere organisaties en niet in de laatste plaats met burgers. De toenemende toepassing van internet bij onze gemeente is hier een voorbeeld van. Door de verdere ontwikkeling van informatieverschaffing richting burger naar het doen van elektronische handelingen door de burger (E-Government) wordt beveiliging een steeds belangrijker item. Daarom rust op het bestuur van de gemeente de taak adequate voorzieningen te treffen om de betrouwbaarheid en de continuïteit van de informatievoorziening te waarborgen. Tot die voorzieningen behoren ook duidelijke afspraken over taken en verantwoordelijkheden rondom het bewaren, beheren en verstrekken van gegevens (Nieuwe wet Bescherming Persoonsgegevens WBP) Deze voorzieningen vloeien mede voort uit de 44 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 'zorgvuldigheidsplicht' van de gemeente, immers onzorgvuldig handelen kan leiden tot aansprakelijkstellingen. Hoogste prioriteit I. Informatiebeveiligingsbeleid II. Informatiebeveiligingsorganisatie III. Informatiebeveiligingseisen personeel IV. Fysieke beveiliging V. Functiescheiding VI. Audit- en beheerstools VII. Continuïteit van de informatievoorziening VIII. Classificatie van informatie die op de middellange termijn zullen moeten worden uitgevoerd. Dit zijn de volgende projecten: Computer- en netwerkbeheer Internet en koppeling naar het interne netwerk Intern netwerk en gebruik van het netwerk (bijvoorbeeld Internetgebruik door medewerkers gemeente) Ontwikkeling en onderhoud van de geautomatiseerde systemen Toezicht op naleving van het beleid en het volgens het beleid geïmplementeerde informatiebeveiligingsniveau; nodig dat alle medewerkers als gebruikers en bewerkers van informatie het nut en de noodzaak van informatiebeveiliging en privacybescherming moeten onderkennen. De organisatie van de informatievoorziening en de O&I-functie Het werkterrein van de Organisatie en Informatie functie binnen de gemeente Leeuwarden neemt door al die ontwikkelingen in omvang en complexiteit toe. Dit is heel duidelijk merkbaar aan een explosieve toename van projecten waarbij de O&I-functionarissen betrokken worden voor advies of handwerk. Op vrijwel alle beleidsterreinen spelen informatie-, organisatie(inrichtings)- of technologische vraagstukken. Vraagstukken die door de toenemende onderlinge (informatie/gegevens) afhankelijkheid niet meer op sectoraal en/of dienstniveau afgehandeld kunnen worden. Wanneer dat wel gebeurt worden kansen gemist en is er sprake van suboptimalisatie. Tegelijkertijd moet ervoor gewaakt worden dat een integrale aanpak niet leidt tot het frustreren of tegenhouden van goede deelinitiatieven. Geconstateerd is dat er grote synergievoordelen te behalen zijn door alle O&I vraagstukken die gemeentelijk spelen in samenhang te bekijken, prioriteiten te stellen en de (beperkte) O&I capaciteit en financiële middelen gebundeld in te zetten. In 2000 is voor het eerst met een gemeentebrede planning voor dit terrein gewerkt. Naast het reguliere advieswerk van de O&I-adviseurs worden jaarlijks circa 50 grote en kleine projecten in het O&I-platform gevolgd en bewaakt. In 2001 zal een onderzoek gestart worden naar hoe de O&I functie, in de meest brede zin van het woord, optimaal ingevuld kan worden. Dit mede gelet op het feit dat de huidige invulling van de O&I functie als belemmerend wordt ervaren in het streven naar integraal en projectmatig 45 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 274