vervanging van het huidige postregistratiesysteem en de ontwikkeling van
een documentair informatiesysteem (DIS)
Intranet
Ter verbetering van de interne communicatie en het delen en kunnen
ontsluiten van alle informatie en kennis in de organisatie wordt in 2001
een nieuw intranet, een intern informatie en communicatie platform,
ontwikkeld.
Managementinformatie
In 2001 wordt een gemeentebrede basisoplossing voor tijdschrijven en
capaciteitsplanning stapsgewijs ingevoerd. Dit zal een belangrijke bijdrage
gaan leveren aan het verbeteren van het stuurvermogen van de managers.
Een breder project ter verbetering van de
managementinformatievoorziening, waarbij financiële, personele en
facilitaire gegevens kunnen worden gecombineerd, is in voorbereiding
Geografisch Informatie Systeem
In het kader van het project Leeuwarden Zuid wordt dit jaar ervaring
opgedaan met een bescheiden geografisch informatie systeem, dat in eerste
instantie de werkprocessen binnen dit project moet ondersteunen. In de
toekomst kan een Geografisch Informatie Systeem, waarbij via kaarten
(administratieve) informatie wordt ontsloten voor de hele gemeente
beschikbaar komen.
Internet
De basiswebsite www, leeuwardennl wordt de komende twee jaar verder
uitgebouwd en ontwikkeld.
De ontwikkeling van Leeuwarden op internet is gericht op verdere
verbetering van de dienstverlening door de introductie van een
elektronische productencatalogus en op de ondersteuning van het
democratisch proces (bestuurlijke vernieuwing) door een intensiever en
gerichter gebruik van de officiële discussiesite van Leeuwarden:
www.kentskele.nl.
Het besturen van een organisatie wordt steeds meer afhankelijk van een
betrouwbare gegevensverwerking en informatieverstrekking.
In het verleden werd informatiebeveiliging vooral als een technische
aangelegenheid beschouwd. Door de toenemende afhankelijkheid van de
ICT, vooral ook bij de vitale primaire processen, gaat dit niet meer op.
Gegevens worden steeds meer gedeeld tussen diensten, maar ook met
andere organisaties en niet in de laatste plaats met burgers. De
toenemende toepassing van internet bij onze gemeente is hier een
voorbeeld van. Door de verdere ontwikkeling van informatieverschaffing
richting burger naar het doen van elektronische handelingen door de
burger (E-Government) wordt beveiliging een steeds belangrijker item.
Daarom rust op het bestuur van de gemeente de taak adequate
voorzieningen te treffen om de betrouwbaarheid en de continuïteit van de
informatievoorziening te waarborgen. Tot die voorzieningen behoren ook
duidelijke afspraken over taken en verantwoordelijkheden rondom het
bewaren, beheren en verstrekken van gegevens (Nieuwe wet Bescherming
Persoonsgegevens WBP) Deze voorzieningen vloeien mede voort uit de
44
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
'zorgvuldigheidsplicht' van de gemeente, immers onzorgvuldig handelen
kan leiden tot aansprakelijkstellingen.
Hoogste prioriteit
I.
Informatiebeveiligingsbeleid
II.
Informatiebeveiligingsorganisatie
III.
Informatiebeveiligingseisen personeel
IV.
Fysieke beveiliging
V.
Functiescheiding
VI.
Audit- en beheerstools
VII.
Continuïteit van de informatievoorziening
VIII.
Classificatie van informatie
die op
de middellange termijn zullen moeten worden uitgevoerd.
Dit zijn de volgende projecten:
Computer- en netwerkbeheer
Internet en koppeling naar het interne netwerk
Intern netwerk en gebruik van het netwerk (bijvoorbeeld
Internetgebruik door medewerkers gemeente)
Ontwikkeling en onderhoud van de geautomatiseerde systemen
Toezicht op naleving van het beleid en het volgens het beleid
geïmplementeerde informatiebeveiligingsniveau;
nodig dat alle medewerkers als gebruikers en bewerkers van informatie het
nut en de noodzaak van informatiebeveiliging en privacybescherming
moeten onderkennen.
De organisatie van de informatievoorziening en de O&I-functie
Het werkterrein van de Organisatie en Informatie functie binnen de
gemeente Leeuwarden neemt door al die ontwikkelingen in omvang en
complexiteit toe. Dit is heel duidelijk merkbaar aan een explosieve toename
van projecten waarbij de O&I-functionarissen betrokken worden voor
advies of handwerk. Op vrijwel alle beleidsterreinen spelen informatie-,
organisatie(inrichtings)- of technologische vraagstukken. Vraagstukken die
door de toenemende onderlinge (informatie/gegevens) afhankelijkheid niet
meer op sectoraal en/of dienstniveau afgehandeld kunnen worden.
Wanneer dat wel gebeurt worden kansen gemist en is er sprake van
suboptimalisatie. Tegelijkertijd moet ervoor gewaakt worden dat een
integrale aanpak niet leidt tot het frustreren of tegenhouden van goede
deelinitiatieven. Geconstateerd is dat er grote synergievoordelen te behalen
zijn door alle O&I vraagstukken die gemeentelijk spelen in samenhang te
bekijken, prioriteiten te stellen en de (beperkte) O&I capaciteit en
financiële middelen gebundeld in te zetten.
In 2000 is voor het eerst met een gemeentebrede planning voor dit terrein
gewerkt. Naast het reguliere advieswerk van de O&I-adviseurs worden
jaarlijks circa 50 grote en kleine projecten in het O&I-platform gevolgd en
bewaakt.
In 2001 zal een onderzoek gestart worden naar hoe de O&I functie, in de
meest brede zin van het woord, optimaal ingevuld kan worden. Dit mede
gelet op het feit dat de huidige invulling van de O&I functie als
belemmerend wordt ervaren in het streven naar integraal en projectmatig
45
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005