4 FINANCIËLE ONTWIKKELING
4.1 STARTPOSITIE
Meerjarenperspectief
2001
2002
2003
2004
2005
180
Ontwikkeling algemene reserve
2001
2002
2003
2004
2005
Eindstand 31/12
21.027
18.683
21.690
27.113
32.835
4.2 ONTWIKKELINGEN NA BEGROTINGSRAAD
werken.
De resultaten van dit onderzoek zijn in het najaar van 2001 bekend en
krijgen mogelijkerwijs in 2002 een vervolg.
3.4.6 Publiekszaken
Op 1 oktober 2001 zullen door de rijksoverheid nieuwe reisdocumenten
ingevoerd worden. Een
belangrijke reden
daarvoor is de
beveiliging van die
documenten. Dit zal
ook extra gevolgen
hebben voor de burgers
want degenen die in/op
het reisdocument
vermeld moeten
worden, moeten zowel
bij de aanmelding als
bij het afhalen allen
persoonlijk aan het
loket verschijnen.
De negatieve gevoelens van de afgelopen periode met de wachttijden zijn
aanleiding om werkprocessen c.a. nader te onderzoeken. In het najaar van
2001 zullen wij u hierover informeren en zo nodig met aanvullende
voorstellen komen.
3.4.7 Overig
Zowel intern als extern wordt het ontbreken van een strategische
positionering als een 'missing kritische succesfactor' gezien. De wijze
waarop de stad zich moet onderscheiden ten opzichte van de buren,
Westergo, A7, provincie en Rijk is nu meer dan ooit cruciaal. Haar
strategische positionering zal op alle niveaus de toekomstige
ontwikkelingen sterk gaan beïnvloeden en haar positie gaan bepalen.
Iedere betrokken partij moet overtuigd zijn dat Leeuwarden een
fantastische stad is waar alle randvoorwaarden zijn ingevuld en waar hèt
gebeurt! Een stad waar je niet omheen kan en die van essentieel belang is
in de ontwikkelingen van het totale gebied. In deze context staat dan ook
de wens om RES-1, zoals verwoord op bladzijde 12,
De stad wordt ondanks haar positieve ontwikkelingen de afgelopen jaren
niet als zodanig herkend.
Met positionering wordt bedoeld: het opbouwen van onderscheidend
vermogen door het consequent 'neerzetten'van een sterk beeld (merk) van
de stad Leeuwarden.
Op alle niveaus, zowel lokaal, stadsregionaal, provinciaal als landelijk,
worden bestuurlijk forse inspanningen gepleegd om de ambities van
Leeuwarden te kunnen realiseren en tegelijkertijd de gewenste
schaalsprong te kunnen maken. Deze ontwikkelingen vergen een absolute
noodzakelijkheid om tegelijkertijd meer synergie en structuur aan te
brengen in alle promotionele- en communicatieactiviteiten van de stad.
46
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
Na vaststelling van de begroting 2001 was de financiële positie als volgt:
Startpositie
4.165
4.165
180
196
467
i
Mutaties vlgs meerjarenraming 2001-2004
-3.985
16
271
0
Eindstand 31/12
4.165
196
467
467
Startpositie
27.128
21.027
18.683
21.690
27.113
i
Hogere stortingen dan geraamd in 2000
7.079
Gecorrigeerde stand per 1 januari
34.207
21.027
18.683
21.690
27.113
2
Rentetoevoeging
1.881
1.156
1.027
1.192
1.491
3
Rentesuppl. overige res./voorzieningen
3.000
3.000
3.000
3.000
3.000
4
Onderuitputting kapitaallasten
1.500
1.500
1.500
1.500
1.500
5
Vermogenswinsten
300
300
300
300
300
6
Diverse mutaties vlg. begr. 2001
-24.026
-8.480
-3.016
-1.036
-1.036
Structureel begrotingsresultaat
4.165
180
196
467
467
grote posten hierin zijn o.a.:
krediet calamiteiten achterstallig onderhoud f9,1 miljoen
afroming algemene reserve iv.m. euro, SIOF en achterstallig onderhoud f6,0 miljoen
incidenteel nieuw beleid f2,5 miljoen
4.2.1 Uitzettingen en inkrimpingen
Evenals in voorgaande jaren is er sprake van budgetuitzettingen en
inkrimpingen. Deze uitzettingen en inkrimpingen zijn deels het gevolg van
externe mee - en tegenvallers, deels worden zij veroorzaakt door het niet
halen van taakstellingen en deels zijn ze het gevolg van beleidskeuzes. Een
specificatie van de uitzettingen en inkrimpingen is opgenomen in de
separate bijlage A (financiële overzichten).
47
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005