4 FINANCIËLE ONTWIKKELING 4.1 STARTPOSITIE Meerjarenperspectief 2001 2002 2003 2004 2005 180 Ontwikkeling algemene reserve 2001 2002 2003 2004 2005 Eindstand 31/12 21.027 18.683 21.690 27.113 32.835 4.2 ONTWIKKELINGEN NA BEGROTINGSRAAD werken. De resultaten van dit onderzoek zijn in het najaar van 2001 bekend en krijgen mogelijkerwijs in 2002 een vervolg. 3.4.6 Publiekszaken Op 1 oktober 2001 zullen door de rijksoverheid nieuwe reisdocumenten ingevoerd worden. Een belangrijke reden daarvoor is de beveiliging van die documenten. Dit zal ook extra gevolgen hebben voor de burgers want degenen die in/op het reisdocument vermeld moeten worden, moeten zowel bij de aanmelding als bij het afhalen allen persoonlijk aan het loket verschijnen. De negatieve gevoelens van de afgelopen periode met de wachttijden zijn aanleiding om werkprocessen c.a. nader te onderzoeken. In het najaar van 2001 zullen wij u hierover informeren en zo nodig met aanvullende voorstellen komen. 3.4.7 Overig Zowel intern als extern wordt het ontbreken van een strategische positionering als een 'missing kritische succesfactor' gezien. De wijze waarop de stad zich moet onderscheiden ten opzichte van de buren, Westergo, A7, provincie en Rijk is nu meer dan ooit cruciaal. Haar strategische positionering zal op alle niveaus de toekomstige ontwikkelingen sterk gaan beïnvloeden en haar positie gaan bepalen. Iedere betrokken partij moet overtuigd zijn dat Leeuwarden een fantastische stad is waar alle randvoorwaarden zijn ingevuld en waar hèt gebeurt! Een stad waar je niet omheen kan en die van essentieel belang is in de ontwikkelingen van het totale gebied. In deze context staat dan ook de wens om RES-1, zoals verwoord op bladzijde 12, De stad wordt ondanks haar positieve ontwikkelingen de afgelopen jaren niet als zodanig herkend. Met positionering wordt bedoeld: het opbouwen van onderscheidend vermogen door het consequent 'neerzetten'van een sterk beeld (merk) van de stad Leeuwarden. Op alle niveaus, zowel lokaal, stadsregionaal, provinciaal als landelijk, worden bestuurlijk forse inspanningen gepleegd om de ambities van Leeuwarden te kunnen realiseren en tegelijkertijd de gewenste schaalsprong te kunnen maken. Deze ontwikkelingen vergen een absolute noodzakelijkheid om tegelijkertijd meer synergie en structuur aan te brengen in alle promotionele- en communicatieactiviteiten van de stad. 46 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 Na vaststelling van de begroting 2001 was de financiële positie als volgt: Startpositie 4.165 4.165 180 196 467 i Mutaties vlgs meerjarenraming 2001-2004 -3.985 16 271 0 Eindstand 31/12 4.165 196 467 467 Startpositie 27.128 21.027 18.683 21.690 27.113 i Hogere stortingen dan geraamd in 2000 7.079 Gecorrigeerde stand per 1 januari 34.207 21.027 18.683 21.690 27.113 2 Rentetoevoeging 1.881 1.156 1.027 1.192 1.491 3 Rentesuppl. overige res./voorzieningen 3.000 3.000 3.000 3.000 3.000 4 Onderuitputting kapitaallasten 1.500 1.500 1.500 1.500 1.500 5 Vermogenswinsten 300 300 300 300 300 6 Diverse mutaties vlg. begr. 2001 -24.026 -8.480 -3.016 -1.036 -1.036 Structureel begrotingsresultaat 4.165 180 196 467 467 grote posten hierin zijn o.a.: krediet calamiteiten achterstallig onderhoud f9,1 miljoen afroming algemene reserve iv.m. euro, SIOF en achterstallig onderhoud f6,0 miljoen incidenteel nieuw beleid f2,5 miljoen 4.2.1 Uitzettingen en inkrimpingen Evenals in voorgaande jaren is er sprake van budgetuitzettingen en inkrimpingen. Deze uitzettingen en inkrimpingen zijn deels het gevolg van externe mee - en tegenvallers, deels worden zij veroorzaakt door het niet halen van taakstellingen en deels zijn ze het gevolg van beleidskeuzes. Een specificatie van de uitzettingen en inkrimpingen is opgenomen in de separate bijlage A (financiële overzichten). 47 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 275