Beleidsproduct:
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Maatregelen-activiteiten-producten:
Naam van het voorstel:
Ruimtelijk, Economische en Sociale Schets Positionering Gemeente
Leeuwarden
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Concernstaf/AZ
Collegevoorstel
Strategieontwikkeling en Communicatie
Productcode:
Ontwikkelen van regio- en stadvisie op
middellange termijn en uitvoering
positioneringscampagne
Ontwikkelen plan van aapak positonering
'Uitgenomen" BTW
54.12
Te realiseren bestuurlijk doel:
richtinggevend kader op middellange termijn
Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002:
Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma
Streefnormen
Budgetverlaging per jaar (x 1.000,-)
38
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Concernstaf/AZ
N-100
Naam van het voorstel:
Ruimtelijk, Economische en Sociale Schets Positionering Gemeente Leeuwarden
Onderbouwing:
Met positionering wordt bedoeld: het opbouwen van onderscheidend vermogen door het
consequent 'neerzetten' van een sterk beeld(merk) van de stad Leeuwarden (een antwoord op:
Wie zijn wij, waar staan wij voor en wat willen wij). De kwaliteiten van Leeuwarden, de inwoners
en regio worden bij positionering vertaald naar een beleving, een gevoel, die weer worden
vertaald in o.a. een visuele uiting.
Zowel intern als extern wordt het ontbreken van een strategische positionering als een 'missing
kritische succesfactor' gezien. De wijze waarop de stad zich moet onderscheiden ten opzichte
van de buren, Westergo, A7, provincie en Rijk is nu meer dan ooit cruciaal. Iedere betrokken
partij moet overtuigd zijn dat Leeuwarden een fantastische stad is waar alle randvoorwaarden
zijn ingevuld en waar hèt gebeurt! Een stad waar je niet omheen kan en die van essentieel
belang is in de ontwikkelingen van het totale gebied. De inhaalslag die nu gemaakt wordt in
projecten en plannen, moet nu ook gemaakt worden in strategische vorming van de
'positioneringsparaplu', willen alle inspanningen niet als los zand uit elkaar gaan vallen.
Overal is het bewustzijn voldoende aanwezig (en de bereidheid om hieraan mee te werken) dat
het de hoogste tijd wordt om die paraplu te ontwikkelen.
In voorbereiding is een Plan van aanpak om te komen tot een gezamenlijke visie voor de
Stadsregio Leeuwarden en de Westergozone en daarnaast tot een stadsvisie, beide op
middellange termijn. Een substantieel deel van de gevraagde middelen zal worden aangewend
voor zowel de ontwikkeling van een regiovisie als van een stadsvisie. Vanzelfsprekend zullen
deze nauw met elkaar verweven zijn en uiteindelijk een integraal product (RES2) opleveren.
Tegelijk zal een plan van aanpak worden ontwikkeld voor de vertaling van dit product in beeld en
ander materiaal.
Positionering versterkt de kracht van een stad, versterkt de uitstraling van projecten, versterkt
een ingegane weg, versterkt het binnenhalen van grootschalige projecten of het nu gaat om
cultuur, welzijn, sport, bedrijven of toerisme, of het gaat om het verkrijgen van de Netwerkstatus
en grote bijdragen Rijkssubsidies. Kortom het versterkt de ingegane koers! Uit alle recente
rapporten over dit onderwerp blijkt dat juist die steden die durven te kiezen voor een stevige
positionering een snellere groei en welvaart hebben gerealiseerd dan die steden die niet bereid
zijn tot nu toe die slag te maken. Daar waren minder inspanningen nodig om het gewenste
resultaat te bereiken.
Overnemen
39