Beleidsproduct: Operationele doelen c.q. meetbare effecten Maatregelen-activiteiten-producten: Naam van het voorstel: Ruimtelijk, Economische en Sociale Schets Positionering Gemeente Leeuwarden PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Concernstaf/AZ Collegevoorstel Strategieontwikkeling en Communicatie Productcode: Ontwikkelen van regio- en stadvisie op middellange termijn en uitvoering positioneringscampagne Ontwikkelen plan van aapak positonering 'Uitgenomen" BTW 54.12 Te realiseren bestuurlijk doel: richtinggevend kader op middellange termijn Relatie met het Bestuursprogramma 1998 - 2002: Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma Streefnormen Budgetverlaging per jaar (x 1.000,-) 38 PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Concernstaf/AZ N-100 Naam van het voorstel: Ruimtelijk, Economische en Sociale Schets Positionering Gemeente Leeuwarden Onderbouwing: Met positionering wordt bedoeld: het opbouwen van onderscheidend vermogen door het consequent 'neerzetten' van een sterk beeld(merk) van de stad Leeuwarden (een antwoord op: Wie zijn wij, waar staan wij voor en wat willen wij). De kwaliteiten van Leeuwarden, de inwoners en regio worden bij positionering vertaald naar een beleving, een gevoel, die weer worden vertaald in o.a. een visuele uiting. Zowel intern als extern wordt het ontbreken van een strategische positionering als een 'missing kritische succesfactor' gezien. De wijze waarop de stad zich moet onderscheiden ten opzichte van de buren, Westergo, A7, provincie en Rijk is nu meer dan ooit cruciaal. Iedere betrokken partij moet overtuigd zijn dat Leeuwarden een fantastische stad is waar alle randvoorwaarden zijn ingevuld en waar hèt gebeurt! Een stad waar je niet omheen kan en die van essentieel belang is in de ontwikkelingen van het totale gebied. De inhaalslag die nu gemaakt wordt in projecten en plannen, moet nu ook gemaakt worden in strategische vorming van de 'positioneringsparaplu', willen alle inspanningen niet als los zand uit elkaar gaan vallen. Overal is het bewustzijn voldoende aanwezig (en de bereidheid om hieraan mee te werken) dat het de hoogste tijd wordt om die paraplu te ontwikkelen. In voorbereiding is een Plan van aanpak om te komen tot een gezamenlijke visie voor de Stadsregio Leeuwarden en de Westergozone en daarnaast tot een stadsvisie, beide op middellange termijn. Een substantieel deel van de gevraagde middelen zal worden aangewend voor zowel de ontwikkeling van een regiovisie als van een stadsvisie. Vanzelfsprekend zullen deze nauw met elkaar verweven zijn en uiteindelijk een integraal product (RES2) opleveren. Tegelijk zal een plan van aanpak worden ontwikkeld voor de vertaling van dit product in beeld en ander materiaal. Positionering versterkt de kracht van een stad, versterkt de uitstraling van projecten, versterkt een ingegane weg, versterkt het binnenhalen van grootschalige projecten of het nu gaat om cultuur, welzijn, sport, bedrijven of toerisme, of het gaat om het verkrijgen van de Netwerkstatus en grote bijdragen Rijkssubsidies. Kortom het versterkt de ingegane koers! Uit alle recente rapporten over dit onderwerp blijkt dat juist die steden die durven te kiezen voor een stevige positionering een snellere groei en welvaart hebben gerealiseerd dan die steden die niet bereid zijn tot nu toe die slag te maken. Daar waren minder inspanningen nodig om het gewenste resultaat te bereiken. Overnemen 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 324