PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Welzijn
N-408
Verantwoordelijksverdeling t.a.v. het (onderhoudstechnische) beheer van
de schouwburg
Beleidsproduct:
Theater- en filmpodia
Productcode:
545.01
Naam van het voorstel:
Te realiseren bestuurlijk doel:
Relatie met strategische en operationele doelen uit het MeerjarenOntwikkelingsProgramma
Operationele doelen c.q. meetbare effecten
Streefnormen
2001
2002
2003
2004
2005
Maatregelen-activiteiten-producten:
Budgetverlagin
g per jaar (x 1.00C
.-)*
2001
2002
2003
2004
2005
Compensatie via subsidieverstrekking van de bij
de Harmonie optredende lastendrukverhoging, als
gevolg van de voorgenomen herschikking van
Verantwoordelijkheden (dekking meerkosten
Harmonie voorzover uitstijgend boven vrijval
gemeentelijke middelen)
-136
[-f 300)
136
[f 300]
"Uitgenomen" BTW
88
PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
VOORSTEL NIEUW BELEID Dienst: Welzijn
N-408
Naam van het voorstel:
Heldere verantwoordelijksverdeling t.a.v. het (onderhoudstechnische) beheer van de
schouwburg
Onderbouwing:
In de periode oktober 1999-november 2000 hebben, onder leiding van de gemeentesecretaris
intensieve onderhandelingen plaatsgevonden met een een delegatie van het bestuur van de
Stichting Cuiltureel Centrum De Harmonie. Inzet van deze onderhandelingen was om in
onderling overleg te komen tot adequate oplossingen van een aantal, uit het verleden
stammende, bouwkundige en beheersmatige problemen rondom de exploitatie van de
stadsschouwburg. De onderhandelingen hebben geleid tot een principe-akkoord op o.a. de
volgende punten:
1. Het totstandbrengen van een huurovereenkomst tussen eigenaar en gebruiker;
2. De sanering van een aantal bouwkundige en installatietechnische knelpunten die sinds de
oplevering van de schouwburg manifest zijn geworden.
De toewijzing van de verantwoordelijkheden m.b.t. de op grond van bindende Arbo-
wetgeving door te voeren mechanisatie van de zgn. trekkenwand van de schouwburg
De overdacht om niet van het eigendoem van de inventaris van de schouwburg ten einde
aan te sluiten bij de onder punt 3 bedoelde verdeling van de
onderhoudsverantwoordelijkheden.
De wenselijkheid en haalbaarheid van de huidige rechtspositie van het personeel in dienst
van de stichting (de zgn. B3-status)
De verdeling van de verantwoordelijkheden van de twee partijen m.b.t. de verschillende soorten
onderhoud die m.b.t. het gebruik van gebouw en inventaris zijn te onderscheiden.
Voor een volledig inzicht in de verschillende onderdelen van het onderhandelingsresultaat wordt
verwezen naar de hieromtrent opgestelde rapportage, welke overigens voor advies is
voorgelegd aan de commissie van Bestuur en middelen. Voor de sanering van bouwkundige
knelpunten c.a. wordt verwezen naar voorstel N-338 van de dienst Stadsontwikkeling en Beheer.
De overeengekomen herschikking van verantwoordelijkheden leidt per saldo (na aftrek van de
bij de gemeente vrijvallende budgetten) tot een lastenverhoging van de Harmonie van f
300.000,- structureel. Voorgesteld wordt deze extra lasten voor 2 jaar te compenseren vanuit de
gemeentelijke middelen. Voor de jaren vanaf 2003 zal deze lastenverzwaring vanuit de
exploitatie van de Harmonie moeten worden opgevangen.
Collegevoorstel
OVERNEMEN
89