PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005
Strategisch investerings- en ontwikkelingsfonds
Investeringskosten
Dienst SO B
Revitalisering: bedrijfslocaties Leeuwarden
Oost/Hemrik (West).
PLANNINGS-, KOSTEN- EN FINANCIERINGSOVERZICHT
Naam van het project:
Omschrijving van het project:
Het project omvat het creëren van ruimte op het industrieterrein Oost in
2-3 fasen voor aldaar gevestigde bedrijven en het verbeteren van de
bereikbaarheid en ontsluiting van deze industrielocatie en het
industrieterrein De Hemnk.
Doelstelling van het project (strategisch en
operationeel):
Strategische doelen:
-scheppen van ruimte voor industrie en het verbeteren van de ontsluiting
en de bereikbaarheid van het Industrieterrein Oost
-verbeteren van de uitgeefbaarheid Van Hemrik West 9 ha) en verbeteren
van de bereikbaarheid van het bedrijventerrein De Hemnk, m.n. Hcmnk-
West
j Operationele doelen:
- verplaatsing van 9 ha sport en trainingsvelden, een sporthal en club- en
kleedgebouwen (Leeuwarden Oost)
- technisch bouwrijp maken van het vrijkomende terrein voor industnële
bestemming
- aanleggen van een nieuwe ontsluitingsinfrastructuur op Leeuwarden Oost
- realisatie van een nieuwe ontsluiting voor zowel Industrieterrein Oost als
De Hemrik (Anne Vondelingweg- Greunsweg)
- algemene verbeterde ontsluiting van de zuid-oostelijke kant van
Leeuwarden
Relatie met LEVI 2030 en
MeerjarenOntwikkelingsProgramma:
LEVI 2030: Agri-nutri is een van de speerpunten van LEVI 2030.
MOP: opgenomen onder thema Economie en werk. In het MOP wordt
De Merodestraat met name genoemd als een van de bestaande
bedrijventerreinen waarvan de kwaliteit dient te worden verbeterd.
Knelpunten op gebied van ontsluiting/bereikbaarheid, onderhoud en
milieu dienen te worden opgelost. Revitalisering van dit bedrijventerrein
houdt niet alleen in een kwalitatieve upgrading van de ruimte, gebouwen
en infrastructuur, maar ook complexe verplaatsingen. Het projectplan:
"Samenhangende revitalisering en verbeterde bereikbaarheid van het
industrieterrein Leeuwarden Oost en Hemrik (West).
Beleidskader:
Revitalisering bedrij fsterreinen
Effecten:
1. Strategische effecten:
Te revitaliseren: 70 ha waarvan nieuw/beter uitgeefbaar: 18 ha
2. Structurele directe en indirecte
werkgelegenheidseffecten:
Behoud werkgelegenheid en geschatte toename werkgelegenheid van 100
tot 150 arbeidsplaatsen
3. Inkomsteneffecten voor de gemeente
(OZB, uitkering gemeentefonds, etc.):
Nieuwe bedrijfsvestigingen
4. Financiële multiplier-effecten:
Bedrijfsmatige investeringen
Gemeentelijke bijdrage f 10,3 miljoen, totale investering f 29 miljoen
muliplier van bijna 3.
5. Convenantsafspraken:
Convenant met de provincie Fryslan, onderdeel Leeuwarden \verkstad___
6. Integraliteit, kwaliteitsverbetering en
relatieve (concurrentie-)
positieverbetering:
Ontsluiting Leeuwarden-Oost, revitalisering Hemrik West, revitalisenngen
kwaliteitsverbetering industrieterrein Oost- verbetering concurrentie
positie voor investeringsbeslissingen concern FCDF, verbetering algemene
Gevraagde bijdrage vanuit het SIOF
a) Aanvullende bijdrage van 113.445,05) f 250.000,-
b) Aanvullende bijdrage van 276.806) f610.000,-
Toekomstige financienngsmogelijk-heden
voor de uitvoering:
a) Niet aanwezig
b) MPI J
92
fNHere onderbouwing waarbii
i. ingegaan wordt op de onderbouwing
van het strategsch belang voor de
gemeente,
Het project revitalisering bedrijfslocaties Leeuwarden Oost/Hemrik
(West) is een strategisch project. Tijdens de uitvoering kwam naar voren
dat gezien de leefbaarheid in de aanpalende wijk alsmede de bereikbaarheid
en de verkeersveiligheid van en op de bedrijfslocatie Leeuwarden Oost een
tweetal extra maatregelen getroffen moet worden. Het gaat hier om:
het aanpassen van de verkeerssituatie in de Tjalkstraat,
de aanpassing van de Verlengde Langdeelstraat met de aanleg van
utilitaire fietsstroken om deze weg veiliger te maken voor fietsverkeer,
dit met het oog op intensivering van het vracht- en bouwverkeer.
2. t.b.v. de financiële dekking ingegaan
wordt op de afweging binnen het
beleidsterrein, de bestuurlijke portefeuille
en binnen de gemeentelijke bronnen
a) Verkeerssituatie Tjalkstraat: f 250.000,-
b) De totale investering in de fietspaden bedraagt f 1 miljoen. Hiervoor
is f 390.000,- aan GDU-middelen gevraagd en wordt f 610.000,- als
voorfinanciering uit het SIOF gevraagd.
3. de mate aangegeven wordt waarin het
project voldoet aan het ISG-criterium.
n.v.t.
Aanpasing Tjalkstraat
en fietspaden (x 1.000)
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
Planning
-
e
[f 1
€148,72
[f327,73
[f
e
[f 1
[f
[f
e
[f 1
[f
[f
e
[f
Gevraagde bijdrage in
de investeringskosten in
het kader van het SIOF
€95,33
[f210,08
1
€232,61
[f512,61]
[f
[f 1
[f
e
[f
[f
f 1
e
[f
TOTALE KOSTEN
(excl. BTW)
€95,33
[f210,08
1
€381,33
[f840,34]
[f
[f
[f
[f
e
[f
[f
f
Uitgenomen BTW
€18,12
[f39,92}
€72,46
[159, 66]
BTW: (gedeeltelijk verrekenbaar
TOTALE KOSTEN
tinei BTWt
€113,45
[f250,00]
€453,79
[f1000, 00]
[f
f 1
1
[f
[f
[f
[f
[f
Voorbereidingsfase
Uitvoeringsfase
Toelichting op plannings-, kosten- en financieringsoverzicht:
L
93