PERSPECTIEFNOTA 2002 - 2005 Strategisch investerings- en ontwikkelingsfonds Investeringskosten Dienst SO B Revitalisering: bedrijfslocaties Leeuwarden Oost/Hemrik (West). PLANNINGS-, KOSTEN- EN FINANCIERINGSOVERZICHT Naam van het project: Omschrijving van het project: Het project omvat het creëren van ruimte op het industrieterrein Oost in 2-3 fasen voor aldaar gevestigde bedrijven en het verbeteren van de bereikbaarheid en ontsluiting van deze industrielocatie en het industrieterrein De Hemnk. Doelstelling van het project (strategisch en operationeel): Strategische doelen: -scheppen van ruimte voor industrie en het verbeteren van de ontsluiting en de bereikbaarheid van het Industrieterrein Oost -verbeteren van de uitgeefbaarheid Van Hemrik West 9 ha) en verbeteren van de bereikbaarheid van het bedrijventerrein De Hemnk, m.n. Hcmnk- West j Operationele doelen: - verplaatsing van 9 ha sport en trainingsvelden, een sporthal en club- en kleedgebouwen (Leeuwarden Oost) - technisch bouwrijp maken van het vrijkomende terrein voor industnële bestemming - aanleggen van een nieuwe ontsluitingsinfrastructuur op Leeuwarden Oost - realisatie van een nieuwe ontsluiting voor zowel Industrieterrein Oost als De Hemrik (Anne Vondelingweg- Greunsweg) - algemene verbeterde ontsluiting van de zuid-oostelijke kant van Leeuwarden Relatie met LEVI 2030 en MeerjarenOntwikkelingsProgramma: LEVI 2030: Agri-nutri is een van de speerpunten van LEVI 2030. MOP: opgenomen onder thema Economie en werk. In het MOP wordt De Merodestraat met name genoemd als een van de bestaande bedrijventerreinen waarvan de kwaliteit dient te worden verbeterd. Knelpunten op gebied van ontsluiting/bereikbaarheid, onderhoud en milieu dienen te worden opgelost. Revitalisering van dit bedrijventerrein houdt niet alleen in een kwalitatieve upgrading van de ruimte, gebouwen en infrastructuur, maar ook complexe verplaatsingen. Het projectplan: "Samenhangende revitalisering en verbeterde bereikbaarheid van het industrieterrein Leeuwarden Oost en Hemrik (West). Beleidskader: Revitalisering bedrij fsterreinen Effecten: 1. Strategische effecten: Te revitaliseren: 70 ha waarvan nieuw/beter uitgeefbaar: 18 ha 2. Structurele directe en indirecte werkgelegenheidseffecten: Behoud werkgelegenheid en geschatte toename werkgelegenheid van 100 tot 150 arbeidsplaatsen 3. Inkomsteneffecten voor de gemeente (OZB, uitkering gemeentefonds, etc.): Nieuwe bedrijfsvestigingen 4. Financiële multiplier-effecten: Bedrijfsmatige investeringen Gemeentelijke bijdrage f 10,3 miljoen, totale investering f 29 miljoen muliplier van bijna 3. 5. Convenantsafspraken: Convenant met de provincie Fryslan, onderdeel Leeuwarden \verkstad___ 6. Integraliteit, kwaliteitsverbetering en relatieve (concurrentie-) positieverbetering: Ontsluiting Leeuwarden-Oost, revitalisering Hemrik West, revitalisenngen kwaliteitsverbetering industrieterrein Oost- verbetering concurrentie positie voor investeringsbeslissingen concern FCDF, verbetering algemene Gevraagde bijdrage vanuit het SIOF a) Aanvullende bijdrage van 113.445,05) f 250.000,- b) Aanvullende bijdrage van 276.806) f610.000,- Toekomstige financienngsmogelijk-heden voor de uitvoering: a) Niet aanwezig b) MPI J 92 fNHere onderbouwing waarbii i. ingegaan wordt op de onderbouwing van het strategsch belang voor de gemeente, Het project revitalisering bedrijfslocaties Leeuwarden Oost/Hemrik (West) is een strategisch project. Tijdens de uitvoering kwam naar voren dat gezien de leefbaarheid in de aanpalende wijk alsmede de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van en op de bedrijfslocatie Leeuwarden Oost een tweetal extra maatregelen getroffen moet worden. Het gaat hier om: het aanpassen van de verkeerssituatie in de Tjalkstraat, de aanpassing van de Verlengde Langdeelstraat met de aanleg van utilitaire fietsstroken om deze weg veiliger te maken voor fietsverkeer, dit met het oog op intensivering van het vracht- en bouwverkeer. 2. t.b.v. de financiële dekking ingegaan wordt op de afweging binnen het beleidsterrein, de bestuurlijke portefeuille en binnen de gemeentelijke bronnen a) Verkeerssituatie Tjalkstraat: f 250.000,- b) De totale investering in de fietspaden bedraagt f 1 miljoen. Hiervoor is f 390.000,- aan GDU-middelen gevraagd en wordt f 610.000,- als voorfinanciering uit het SIOF gevraagd. 3. de mate aangegeven wordt waarin het project voldoet aan het ISG-criterium. n.v.t. Aanpasing Tjalkstraat en fietspaden (x 1.000) 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 Planning - e [f 1 €148,72 [f327,73 [f e [f 1 [f [f e [f 1 [f [f e [f Gevraagde bijdrage in de investeringskosten in het kader van het SIOF €95,33 [f210,08 1 €232,61 [f512,61] [f [f 1 [f e [f [f f 1 e [f TOTALE KOSTEN (excl. BTW) €95,33 [f210,08 1 €381,33 [f840,34] [f [f [f [f e [f [f f Uitgenomen BTW €18,12 [f39,92} €72,46 [159, 66] BTW: (gedeeltelijk verrekenbaar TOTALE KOSTEN tinei BTWt €113,45 [f250,00] €453,79 [f1000, 00] [f f 1 1 [f [f [f [f [f Voorbereidingsfase Uitvoeringsfase Toelichting op plannings-, kosten- en financieringsoverzicht: L 93

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 351