De vraagontwikkeling naar kinderopvangplaatsen is in deze grafiek nogmaals aangege
ven om het onderscheid tussen de beide scenario's te verduidelijken. Ten opzichte van
2000 verwacht het minimale scenario een stijging van 16% in kindplaatsen en het
maximale scenario gaat uit van een stijging met 26%.
17
2.
VERSTERKING ECONOMISCHE CONCURRENTIE-POSITIE VAN
STAD EN BINNENSTAD IN HET BIJZONDER
2.1 Inleiding
Voor de versterking van de economische concurrentie-positie van de stad en binnenstad
in het bijzonder heeft de gemeente Leeuwarden de volgende strategische doelen
geformuleerd:
Realiseren van een aantrekkelijk en concurrerend vestigingsklimaat;
Versterking van de kwaliteit, de aantrekkingskracht, de toeristische (economische)
potentie en de regionale positie van Leeuwarden als provinciale hoofdstad in het al
gemeen en de Leeuwarder binnenstad in het bijzonder.
Dit hoofdstuk bevat negen grafieken omtrent het ondernemersklimaat. In het eerste deel
van het hoofdstuk wordt nader ingegaan op de aantrekkelijkheid van het ondernemers
klimaat. De grafieken geven een beeld van het aantal starters en de werkgelegenheid in
de binnenstad als totaal en voor de detailhandel en de horeca in het bijzonder.
Het tweede deel van dit hoofdstuk heeft meer betrekking op de tweede doelstelling, na
melijk de kwaliteit en aantrekkingskracht van (het centrum van) Leeuwarden. Naast
grafieken over gronduitgifte en de woningvoorraad bevat dit deel informatie over de
redenen voor bezoek aan het centrum van de stad en het oordeel van bezoekers over dit
centrum.
De volgende grafieken zijn in dit hoofdstuk opgenomen:
Ondernemersklimaat;
Totale werkgelegenheid;
Totale werkgelegenheid (exclusief Stat. Kwartier en Tulp);
Werkgelegenheid binnenstad (detailhandel);
Belangrijkste reden voor bezoek binnenstad;
Werkgelegenheid in handel/horeca;
Werkgelegenheid in de handel/horeca (exclusief Stat. Kwartier en Tulp);
Kennis;
Gronduitgifte;
Woningvoorraad in de binnenstad;
Waardering en beleving centrum Leeuwarden.
1.9d Vraag Kindplaatsen
18