De woningvoorraad in de binnenstad van Leeuwarden vertoont sinds 1998 een kleine
groei. De gemeente streeft ernaar deze groei ook in de komende jaren te behouden.
De groei zal zich met name richten op kwalitatief hoogwaardige woonmilieus (bijvoor
beeld koopappartementen op aantrekkelijke locaties).
Na een aanvankelijke toename van de leegstand in 1999 is de leegstand in 2000 weer
vergelijkbaar met 1998. De gemeente streeft voor de komende twee jaar naar een verde
re afname van de leegstaande woningen. In 2000 staat bijna 16% van de woningen leeg.
De gemeente verwacht in 2002 een woningvoorraad van 2825 woningen en streeft naar
een vermindering van de leegstand tot 12%. Leegstand in de binnenstad concentreert
zich met name in het kemwinkelgebied (wonen boven winkels). Om leegstand terug te
dringen wordt specifiek beleid ontwikkeld.
2.4 Kwaliteit binnenstad
Belangrijke basis voor de aantrekkelijkheid van de binnenstad vormen gegevens over de
redenen van bezoek aan de binnenstad. De gemeente Leeuwarden verricht hierna op
regelmatige basis onderzoek. Uit dit onderzoek blijkt dat winkelen verreweg de belang
rijkste reden voor een bezoek vormt. Het aandeel van winkelende bezoekers neemt in
2000 (gegevens uit straatinterviews) wel iets af ten opzichte van andere bezoekredenen
(van 57% naar 45%). Deze afname wordt vooral veroorzaakt door een groei van het
aantal werkenden in het centrum en van het aantal recreatieve bezoekers. Overigens zijn
deze gegevens afkomstig uit niet helemaal vergelijkbare enquêtes wat betreft onder an
dere de periode van het jaar waarin het onderzoek gehouden werd. Derhalve moet aan
de hier weergegeven ontwikkeling geen al te vergaande conclusies verbonden worden.
In het jaar 2001 komen naar verwachting meer met 1995 vergelijkbare cijfers beschik
baar.
2.9 Worn ngvoorraad in de Binnenstad (aantal [tanden en verdiepingen boven winkels)
jaar
5—'Totaal woningen 1=1 Totale leefland Norm totaal woningen Norm totale leefland
27
2.10 Belangrijkste reden voor bezoek centrum in%
hoogs. 1995 9ept2000
Q boodschappen D winkelen (niet dag art) bezoek horeca a recreatief bezoek
bezoek markt^ivmwerkwonen in centrumanders
28