Blad 12 Formeel gezien is hier geen sprake van wijziging van het Wvg beleid ten aanzien van collectief vervoer. Zowel op grond van huidige gemeentelijke regelgeving als op grond van de voorliggende ontwerpen bedraagt de te reizen afstand per jaar hetzelfde (in beginsel 222 OV zones)Slechts op grond van afspraken met de huidige vervoerder is het grote vervoersgebied van nu ontstaan. Landelijk gezien zijn er (qua bijv. systeemkenmerken en tarieven) zeer uiteenlopende lokale en regionale collec tieve vervoerssystemen opgezet. Deze systemen sluiten vaak niet goed op elkaar aan. Voor gehandicapten was het daardoor moeilijk of zelfs onmogelijk om bovenregionale reizen te maken. Mede op aandringen van de Gehandicapten raad heeft het Rijk daarom besloten een ketenmanagement systeem op te zetten. Doel daarvan is om te zorgen voor een sluitende reisketen voor gehandicapten. Hierbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande lokale vervoerssystemen en de trein. Het ketenmanagement wordt uitgevoerd door TraXX, een onderdeel van vervoersmaat schappij ConexxionTraXX biedt aan gehandicapten in-, uit en overstaphulp voor bovenregionale reizen per trein en het regelen van voor- en natransport van en naar stations. De activiteiten van TraXX worden door het Rijk gefinancierd, de gebruikers betalen zelf in beginsel het reguliere openbaar vervoertariefHet operationeel worden van TraXX per 1 juli 1999 heeft wel als gevolg dat er in Leeuwarden nu sprake is van een overlapping van gehandicaptenvervoer, omdat ook met het eigen Leeuwarder Wvg vervoer een groot deel van Noord Nederland wordt bestreken. Er is gebleken, dat het vervoer via TraXX nog wel enkele knelpunten kent. In de praktijk blijkt het voor te komen dat vanwege gebruikmaking van verschillende lokale vervoerssystemen bij voor- en natransport de gebruiker soms meer betaalt dan het OV tarief. Het contract van TraXX loopt 1 april 2002 af, er is enige onduidelijkheid over de vervoersmogelijkheden via TraXX, telefonische bereikbaarheid, en dergelijke zaken. Hierna wordt op deze knelpunten ingegaan, maar niet dan na de positieve kanten aan invoering van een nieuw vervoers systeem te noemen. In de eerste plaats moet niet uit het oog worden verloren, dat ruim 80% van de ritten met het Wvg vervoer ook nu al binnen Leeuwarden plaatsvindt. Het relatief geringe deel van 20% van de ritten buiten de gemeente neemt logischer wijze wel een hoger percentage van de verreden zones voor zijn rekening, omdat de ritten binnen Leeuwarden slechts 1 zone kosten. Een kwaliteitsverbetering voor Wvg gerechtigden manifesteert zich in het feit dat de keuzemogelijkheden voor vervoer binnen de gemeente worden vergroot: via het Blad 13 CVV tegen hetzelfde tarief als nu (wat al lager is dan het reguliere OV tarief) of met de Servicelijnen tegen een nog lager tarief. Het CVV is hoe dan ook altijd beschikbaar voor diegene die niet kan of wil gebruikmaken van Ster- of Servicenet. Vervoer van deur tot deur binnen de gemeente is dus gewaarborgd. Een voordeel van reizen buiten de gemeente met TraXX is, dat dit niet ten koste gaat van het aantal zones wat de Wvg gerechtigden via de gemeente ontvangen ter besteding in het CVV. De totale reismogelijkheden zowel qua af te leggen afstand als te bereizen gebied worden groter. Het contract met TraXX loopt per 1 april 2002 af, er zijn op dit moment geen berichten dat het ketenmanagement voor bovenregionaal reizen wordt beëindigd. Het contract met TraXX kan worden verlengd of via aanbesteding wordt een nieuw contract afgesloten. De genoemde klachten m.b.t. TraXX over hogere tarieven blijken in de praktijk voor te komen. Vanwege gebruikmaking van verschillende lokale vervoerssystemen bij voor- en natransport betaalt de gebruiker soms meer dan het OV tarief In gevallen waarbij Wvg gerechtigden bij het reizen met TraXX financiële nadelen ondervinden kunnen op individuele basis oplossingen worden geboden. Dit sluit aan bij het vanaf de invoering van de Wvg vastgestelde beleid van Leeuwarden dat in beginsel Wvg gerechtigden voor hun reizen niet meer dienen te betalen dan het tarief dat ook niet- gehandicapten betalen. Het beleid bij de uitvoering van de Wvg in Leeuwarden is, dat altijd zal worden gekeken naar de individuele situatie van de aanvrager bij het opheffen of beperken van een mobiliteitsprobleem. Op landelijk niveau vindt momenteel intensief overleg plaats tussen het Rijk, de Gehandicaptenraad en TraXX om de hier gesignaleerde knelpunten op te lossen. Verwacht mag worden dat de meeste knelpunten op het moment van invoering van het nieuwe vervoer in Leeuwarden, 1 januari 2002, zullen zijn opgelost. Waar dat nodig is wordt ook door de gemeente zelf ten behoeve van een goede uitvoering van vervoer overleg met TraXX gevoerd om te komen tot optimale kwaliteit voor de Wvg gerechtigden. Bij de gunning van het Leeuwarder collectief vervoer aan een vervoerder wordt de eis gesteld dat er met TraXX goede afspraken worden gemaakt om tot een sluitende en logische vervoersketen te komen bij bovenregionale reizen. In het programma van eisen en het bestek is deze voorwaarde opgenomen. De nakoming van afspraken tussen vervoerder en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 36