Blad 12
Formeel gezien is hier geen sprake van wijziging van het
Wvg beleid ten aanzien van collectief vervoer. Zowel op
grond van huidige gemeentelijke regelgeving als op grond
van de voorliggende ontwerpen bedraagt de te reizen afstand
per jaar hetzelfde (in beginsel 222 OV zones)Slechts op
grond van afspraken met de huidige vervoerder is het grote
vervoersgebied van nu ontstaan.
Landelijk gezien zijn er (qua bijv. systeemkenmerken en
tarieven) zeer uiteenlopende lokale en regionale collec
tieve vervoerssystemen opgezet. Deze systemen sluiten vaak
niet goed op elkaar aan. Voor gehandicapten was het
daardoor moeilijk of zelfs onmogelijk om bovenregionale
reizen te maken. Mede op aandringen van de Gehandicapten
raad heeft het Rijk daarom besloten een ketenmanagement
systeem op te zetten. Doel daarvan is om te zorgen voor een
sluitende reisketen voor gehandicapten. Hierbij wordt
zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande lokale
vervoerssystemen en de trein. Het ketenmanagement wordt
uitgevoerd door TraXX, een onderdeel van vervoersmaat
schappij ConexxionTraXX biedt aan gehandicapten in-, uit
en overstaphulp voor bovenregionale reizen per trein en het
regelen van voor- en natransport van en naar stations. De
activiteiten van TraXX worden door het Rijk gefinancierd,
de gebruikers betalen zelf in beginsel het reguliere
openbaar vervoertariefHet operationeel worden van TraXX
per 1 juli 1999 heeft wel als gevolg dat er in Leeuwarden
nu sprake is van een overlapping van gehandicaptenvervoer,
omdat ook met het eigen Leeuwarder Wvg vervoer een groot
deel van Noord Nederland wordt bestreken.
Er is gebleken, dat het vervoer via TraXX nog wel enkele
knelpunten kent.
In de praktijk blijkt het voor te komen dat vanwege
gebruikmaking van verschillende lokale vervoerssystemen bij
voor- en natransport de gebruiker soms meer betaalt dan het
OV tarief. Het contract van TraXX loopt 1 april 2002 af, er
is enige onduidelijkheid over de vervoersmogelijkheden via
TraXX, telefonische bereikbaarheid, en dergelijke zaken.
Hierna wordt op deze knelpunten ingegaan, maar niet dan na
de positieve kanten aan invoering van een nieuw vervoers
systeem te noemen.
In de eerste plaats moet niet uit het oog worden verloren,
dat ruim 80% van de ritten met het Wvg vervoer ook nu al
binnen Leeuwarden plaatsvindt. Het relatief geringe deel
van 20% van de ritten buiten de gemeente neemt logischer
wijze wel een hoger percentage van de verreden zones voor
zijn rekening, omdat de ritten binnen Leeuwarden slechts 1
zone kosten.
Een kwaliteitsverbetering voor Wvg gerechtigden
manifesteert zich in het feit dat de keuzemogelijkheden
voor vervoer binnen de gemeente worden vergroot: via het
Blad 13
CVV tegen hetzelfde tarief als nu (wat al lager is dan het
reguliere OV tarief) of met de Servicelijnen tegen een nog
lager tarief.
Het CVV is hoe dan ook altijd beschikbaar voor diegene die
niet kan of wil gebruikmaken van Ster- of Servicenet.
Vervoer van deur tot deur binnen de gemeente is dus
gewaarborgd.
Een voordeel van reizen buiten de gemeente met TraXX is,
dat dit niet ten koste gaat van het aantal zones wat de Wvg
gerechtigden via de gemeente ontvangen ter besteding in het
CVV. De totale reismogelijkheden zowel qua af te leggen
afstand als te bereizen gebied worden groter.
Het contract met TraXX loopt per 1 april 2002 af, er zijn
op dit moment geen berichten dat het ketenmanagement voor
bovenregionaal reizen wordt beëindigd. Het contract met
TraXX kan worden verlengd of via aanbesteding wordt een
nieuw contract afgesloten.
De genoemde klachten m.b.t. TraXX over hogere tarieven
blijken in de praktijk voor te komen. Vanwege gebruikmaking
van verschillende lokale vervoerssystemen bij voor- en
natransport betaalt de gebruiker soms meer dan het OV
tarief
In gevallen waarbij Wvg gerechtigden bij het reizen met
TraXX financiële nadelen ondervinden kunnen op individuele
basis oplossingen worden geboden. Dit sluit aan bij het
vanaf de invoering van de Wvg vastgestelde beleid van
Leeuwarden dat in beginsel Wvg gerechtigden voor hun reizen
niet meer dienen te betalen dan het tarief dat ook niet-
gehandicapten betalen.
Het beleid bij de uitvoering van de Wvg in Leeuwarden is,
dat altijd zal worden gekeken naar de individuele situatie
van de aanvrager bij het opheffen of beperken van een
mobiliteitsprobleem.
Op landelijk niveau vindt momenteel intensief overleg
plaats tussen het Rijk, de Gehandicaptenraad en TraXX om de
hier gesignaleerde knelpunten op te lossen. Verwacht mag
worden dat de meeste knelpunten op het moment van invoering
van het nieuwe vervoer in Leeuwarden, 1 januari 2002,
zullen zijn opgelost. Waar dat nodig is wordt ook door de
gemeente zelf ten behoeve van een goede uitvoering van
vervoer overleg met TraXX gevoerd om te komen tot optimale
kwaliteit voor de Wvg gerechtigden.
Bij de gunning van het Leeuwarder collectief vervoer aan
een vervoerder wordt de eis gesteld dat er met TraXX goede
afspraken worden gemaakt om tot een sluitende en logische
vervoersketen te komen bij bovenregionale reizen. In het
programma van eisen en het bestek is deze voorwaarde
opgenomen. De nakoming van afspraken tussen vervoerder en