Blad 14 TraXX wordt door de gemeente bewaakt. In het nieuwe contract met een vervoerder worden eisen gesteld omtrent informatievoorziening, gegevensverstrekking en de consequenties bij niet nakoming van gemaakte afspraken. 2.6. Technische aanpassingsvoorstellen Allereerst is de indeling van de verordening herzien. Deze is van 8 naar 5 hoofdstukken teruggebracht. Het eerste hoofdstuk bevat algemene bepalingen die in de bestaande verordeningen verspreid over 4 hoofdstukken zijn opgenomen. Deze bepalingen hebben betrekking op gebruikte begrippen, procedures, algemene voorwaarden en uitsluitingen, het stellen van nadere regels en mandaat. Een belangrijk verschil met de huidige verordening op dit punt is het regelen van hoogte van financiële tegemoet komingen en forfaitaire bedragen in het "Besluit financiële tegemoetkomingen voorzieningen gehandicapten in plaats van in de verordening zelf Deze wijzigingen sluiten aan bij de modelregelgeving van de VNGTevens is de bepaling opgenomen dat bedragen in dat besluit jaarlijks conform de toepasselijke CBS index worden aangepast. Dit is ook conform de wens van de Commissie Welzijn. Deze voorstellen zorgen voor een efficiëntere werkwijze. Verder is in dit hoofdstuk het stellen van nadere regels en mandaat geregeld overeenkomstig de bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht. In hoofdstuk 2 zijn de woonvoorzieningen geregeld. Een aantal begripsbepalingen, als nadere uitwerking van woningaanpassingen, zijn uit de verordening naar "Besluit financiële tegemoetkomingen voorzieningen gehandicapten" overgebracht, overeenkomstig aanbevelingen van de VNG. Hoofdstuk 3 bevat de bepalingen omtrent vervoersvoor zieningen, hoofdstuk 4 gaat over de rolstoelen en hoofdstuk 5 bevat een aantal slotbepalingen. 3. FINANCIËLE PARAGRAAF De technische aanpassingen hebben geen directe financiële gevolgen. Ze maken wel een efficiënter beheer van de regelgeving mogelijk. De financiële gevolgen van de wetswijzigingen worden gecompenseerd door toevoeging van extra middelen aan het gemeentefonds en een declaratieregeling. Van de kosten van woningaanpassingen van f 45.000,- 20.420,-) en hoger kan het bedrag voorzover dat meer is dan f 22.000,- 9.983,-) rechtstreeks bij het ministerie van SZW worden gedeclareerd, inclusief f 1.000,- 454,-) per aanvraag voor uitvoerings kosten. Een aardige bijkomstigheid van deze declaratie regeling is ook nog dat de kosten van het afschaffen van Blad 15 eigen bijdragen door de gemeente door de systematiek van die regeling deels door het ministerie worden gecompenseerd. De verhoging van de verhuiskostenvergoeding kost bij het huidige aantal aanvragen f 120.000,- 54.435,-) per jaar. Door de verhoging van de vergoeding is een stijging van het aantal verhuizingen te verwachten. Dit is echter overeen komstig de bedoeling van het gemeentelijke beleid waar immers het primaat bij de verhuizing is gelegd. Bij meer verhuizingen naar geschikte woningen kan het aantal woning aanpassingen weer iets worden beperkt. Per saldo kan de stijging in de uitgaven voor verhuiskosten leiden tot een daling in de kosten van aanpassingen. Er kan echter geen harde uitspraak worden gedaan omtrent het al dan niet met elkaar in balans zijn van de kosten van stijging enerzijds en daling anderzijds. Het loslaten van de inkomensgrens voor het collectieve vervoer zal leiden tot extra instroom, mogelijk oplopend tot 500 extra pashouders. Dit leidt tot een stijging van de vervoerskosten. Een aspect waar hierbij nog rekening moet worden gehouden is gerechtvaardigde verwachting dat met name het aanvullende collectieve vervoer na een aanbeste ding goedkoper kan worden uitgevoerd, waardoor de stijging van de vervoerskosten weer beperkt wordt. Een besparing van 15 tot 25% op de kosten is reëel te achten op grond van ervaringen in andere gemeenten. Uitgaande van een voor zichtig scenario (maximale extra instroom, minimale besparing na aanbesteding) kost deze verruiming rond de f 730.000,- 331.259,-) per jaar (incl. uitvoerings kosten) Daar tegenover staat een besparing van ruim f 75.000,- 34.033,-) per jaar op uitvoeringskosten omdat geen jaarlijkse inkomenstoets meer nodig is. De indexering van de forfaitaire vergoeding kost f 130.000,- 58.991,-) op j aarbasis Afschaffen van eigen bijdragen kost gemiddeld rond f 50.000,- 22.689,-) per jaar, maar zoals gezegd kan een deel daarvan weer via de declaratieregeling dure woningaan passingen worden gecompenseerd. Bij volledige beschikbaarheid van de rijksmiddelen voor het Wvg beleid, kunnen alle voorstellen binnen de begroting worden gedekt. Bovenmatige voeding van de egalisatiereserve vindt dan niet meer plaats. Het bedrag wat dan eventueel voor een regeling van subsidiëring van vernieuwende woon-zorgprojecten beschikbaar kan worden gesteld is ongeveer f 100.000,- 45.000,-) per jaar. Afhankelijk van de feitelijke financiële ontwikke lingen als gevolg van de aanbesteding vervoer en loslaten inkomensgrens kan dit bedrag nog wat oplopen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 37