0 Tenslotte geven de CBS-cijfers ook inzicht in het totale oppervlakte aan verharde wegen binnen de gemeente. Tussen 1989 en 1993 is het totale oppervlak vrijwel gelijk geble ven. In de periode tussen 1993 en 1996 is het totale oppervlak aan verharde wegen met 6% toegenomen. Gegevens omtrent het aantal hectares verhardingen zijn (net als groe- nareaal en ook water) erg definitie-gevoelig. Bij de CBS-waameming is uitgegaan van het begrip: verkeer: verharde wegen). De gemeentelijke afdeling BOR gaat uit van een oppervlak aan verhardingen in onder houd van 505 hectare. Naar 2005 toe zal dit oplopen naar 574 hectare, voornamelijk doordat dan de verhardingen van Zuiderburen (volledig) in onderhoud zullen zijn. 89 11.1 Inleiding Op het gebied van klantgerichtheid van de gemeentelijke organisatie heeft de gemeente Leeuwarden geen strategische doelen in het MOP geformuleerd. Wel is er een algeme ner strategisch doel geformuleerd: Het realiseren van een transparante slagvaardige ge meentelijke organisatie, die in staat is adequaat en snel in te springen op ontwikkelingen in de omgeving en die herkenbaar is voor burgers en bedrijven. De gemeente houdt echter wel gegevens over de mate van klantgerichtheid bij. Het be treft gegevens over klachtenafhandeling, maar ook over de perceptie van inwoners om trent de mate van invloed van de bevolking op gemeentelijk beleid en gemeentelijke plannen. De volgende grafieken zijn in dit hoofdstuk opgenomen: Klachtenmelding bij de gemeente (in%); Reden niet melden klacht (in%); Resultaat melding klacht (in%); Tevredenheid over afhandeling (in%); Kunt u invloed uitoefenen op gemeentelijk beleid?; Overlegt de gemeente voldoende met de bevolking over haar plannen? 90 10.9 Verharde wegen 600 550 500 450 400 350 250 200 150 100 50 1989 1993 1996 jaar ["opp Ha 11. KLANTGERICHTHEID VAN DE GEMEENTELIJKE ORGANISATIE

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 400