0
Tenslotte geven de CBS-cijfers ook inzicht in het totale oppervlakte aan verharde wegen
binnen de gemeente. Tussen 1989 en 1993 is het totale oppervlak vrijwel gelijk geble
ven. In de periode tussen 1993 en 1996 is het totale oppervlak aan verharde wegen met
6% toegenomen. Gegevens omtrent het aantal hectares verhardingen zijn (net als groe-
nareaal en ook water) erg definitie-gevoelig. Bij de CBS-waameming is uitgegaan van
het begrip: verkeer: verharde wegen).
De gemeentelijke afdeling BOR gaat uit van een oppervlak aan verhardingen in onder
houd van 505 hectare. Naar 2005 toe zal dit oplopen naar 574 hectare, voornamelijk
doordat dan de verhardingen van Zuiderburen (volledig) in onderhoud zullen zijn.
89
11.1 Inleiding
Op het gebied van klantgerichtheid van de gemeentelijke organisatie heeft de gemeente
Leeuwarden geen strategische doelen in het MOP geformuleerd. Wel is er een algeme
ner strategisch doel geformuleerd: Het realiseren van een transparante slagvaardige ge
meentelijke organisatie, die in staat is adequaat en snel in te springen op ontwikkelingen
in de omgeving en die herkenbaar is voor burgers en bedrijven.
De gemeente houdt echter wel gegevens over de mate van klantgerichtheid bij. Het be
treft gegevens over klachtenafhandeling, maar ook over de perceptie van inwoners om
trent de mate van invloed van de bevolking op gemeentelijk beleid en gemeentelijke
plannen.
De volgende grafieken zijn in dit hoofdstuk opgenomen:
Klachtenmelding bij de gemeente (in%);
Reden niet melden klacht (in%);
Resultaat melding klacht (in%);
Tevredenheid over afhandeling (in%);
Kunt u invloed uitoefenen op gemeentelijk beleid?;
Overlegt de gemeente voldoende met de bevolking over haar plannen?
90
10.9 Verharde wegen
600
550
500
450
400
350
250
200
150
100
50
1989 1993 1996
jaar
["opp Ha
11. KLANTGERICHTHEID VAN DE GEMEENTELIJKE ORGANISATIE