11.2 Klachtenafhandeling 90% 80% 70% 50% - S jf 11 40% 1 1995 Uit de grafiek blijkt dat bijna 80% van de bevolking geen klachten heeft gemeld. Het percentage inwoners dat wel klachten meldt, bedraagt zowel in 1997 als in 1999 circa 20%. j® geen klachten p] weet niet waar klachten te melden u nelpt toch nietu klacht was niet belangrijk genoeg Voor het niet melden van klachten geven inwoners een drietal redenen aan. In 1997 vond 28% van de klagers de klacht niet belangrijk genoeg. 21% gaf aan dat melden toch niet helpt en 10% wist niet waar de klacht te melden. 42% gaf in 1997 onder reden niet melden klacht aan, dat men geen klacht had. In 1999 is het percentage dat geen klacht meldt (omdat het geen klachten heeft) toegenomen. 68% van de mensen die in dat jaar geen klacht aangaven deden niet omdat ze geen klachten hadden. Nog maar 6% weet nietwaar klachten te melden, 12% is dan van mening: 'Het helpt toch niet' en 14% vindt de klacht niet belangrijk genoeg. Hieruit blijkt een verbetering van de kennis van inwoners waar klachten te melden, en een afname van het gevoel dat klachten indienen niet helpt. 11.1 Klachtenmelding bij de gemeente (in 60% 2000 jaar 3 Percentage inwonen; du «n klach! heelt gemeld PercCTlafie inwoner; dal gm klacht heelt gemeld 91 11.2 Reden niet melden klacht (in 92

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 401