Blad 2 Aangezien ten tijde van de indiening al budgetten tot en met 2002 toegekend waren door de minister, gold de eerste behoefteraming de jaren 2003 tot en met 2006. Wij hebben u indertijd al uitvoerig geïnformeerd, dat die mede als gevolg van een gebrekkige kwaliteit zeer teleurstellend voor Leeuwarden is uitgepakt. Per jaar is in die periode inclusief enkele eenmalige extra dotaties slechts een kleine 140.000 gulden te verdelen. Het vorige Grup heeft u vastgesteld op 15 november 1999. Nadien heeft de minister nog twee gemeentelijke jaarbudgetten op grond van die behoefteraming uit 1997 toegekend, namelijk op 28 september 1999 voor 2005 en op 29 september 2000 voor 2006 (zie Bijlagen) Het voorgaande onderstreept het belang van een goede behoefteraming. Dit voorjaar doch uiterlijk op 30 april 2001 dient de gemeente een nieuwe behoefteraming bij de minister aan te leveren. Voor het opstellen daarvan heeft u in het kader van Perspectief 2000 een bedrag van f 100.000,- beschikbaar gesteld. Is de behoefteraming de vorige keer, mede onder tijddruk, uitbesteed aan een extern bureau, deze keer hebben wij de uitvoering in eigen hand gehouden. Vanaf het voorjaar van 2000 tot recentelijk is - en naar ons idee met uiterste zorgvuldigheid - gewerkt aan de nieuwe behoefteraming. De opnamen zijn geschied door de gemeentelijke restauratietechnisch medewerker monumenten en een ingehuurde architectuurhistorica samen. Binnenkort zullen wij u nog nader informeren over de resultaten. Uiteraard hopen wij, en niet geheel zonder grond, dat daaruit voor de periode ingaande in 2007 een hogere bijdrage voor Leeuwarden zal resulteren. De toegekende subsidiebudgetten kunnen niet helemaal naar eigen inzicht door de gemeente ingezet worden. Er moet met categorieën gewerkt worden: woonhuizen en boerderijen, kerkelijke monumenten en overige monumenten. De minister bepaalt eens per vier jaar in welke onderlinge verhouding de budgetten voor een nieuwe periode van vier jaar over de categorieën worden verdeeld. Van 2003 tot en met 2006 gaat in Nederland relatief veel geld gestoken worden in woon huisrestauraties, omdat daar de geconstateerde achterstand het grootste is. Deze voorwaarde houdt helaas te weinig rekening met lokale omstandigheden en eigen gemeentelijk beleid, zoals de onderlinge verhouding waarin de respectieve categorieën monumenten in een individuele gemeente voorkomen. Blad 3 Wel bestaat de mogelijkheid om binnen de periode van vier jaar waarvoor de behoefteraming geldt, tussen de jaren te schuiven met de categoriebudgetten. Dit houdt in dat bijvoorbeeld een deelbudget voor de categorie woonhuizen in 2003 besteed kan worden in de categorie kerkelijke monumenten, mits uiterlijk in het budgetjaar 2006 deze verschuiving weer ongedaan gemaakt wordt en het deelbudget voor woonhuizen met hetzelfde bedrag uit de categorie kerken verhoogd wordt. Voorts is in het najaar van 2000 tot een aanpassing van het Brrm 1997 besloten, die tegemoet komt aan de wens uit het veld. De wijziging houdt in dat tussen de categoriën kerkelijke monumenten en overige monumenten een structurele uitruil van 50% van de categoriebudgetten mag plaatshebben; er behoeft dus in een later jaar niet gecompenseerd te worden. Voor een helder totaalbeeld hebben wij in het u thans voorgelegde Grup geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot verschuivingen. Mocht de praktijk het in bepaalde gevallen wenselijk of noodzakelijk maken, dan zullen wij echter niet schromen alsnog een verschuiving toe te passen. Het nieuwe programma Het voor u liggende Leeuwarder Grup 2001 t/m 2006 is uitgewerkt volgens de systematiek van het Brrm 1997, dus in drie deelprogramma's voor de verschillende categorieën. Dat dit de overzichtelijkheid niet ten goede komt, moet helaas voor lief genomen worden. Daarnaast geeft het Grup de nog onvervulde (subsidie)behoefte aan voor 2007 en later. Het vorige Grup (zie Bijlage) en de projecten die er in voorkomen, vormen de basis voor het nieuwe programma. Er zijn ook een aantal nieuwe projecten opgenomen. Dat is om te beginnen in de categorie kerken de gebrandschilderde ramen van de Koepelkerk aan de Vredeman de Vriesstraat, die ongeveer op het moment dat u dit behandelt tot rijks monument aangewezen wordt. Min of meer nieuw - de kademuren van het Naauw waren namelijk opgevoerd - is de restauratie van een reeks gemetselde bruggen (pijpen)kelders en kademuren in de categorie overige monumenten. Over de laatstgenoemde restauratie, evenals over die van de Grote of Jacobijnerkerk, valt iets meer te melden. Beide zijn grote en kostenopslokkende projecten, die, mede 'dankzij' de onvoldragen vorige behoefteraming en de daaruit resulterende uitermate bescheiden categorie deelbudgetten, moeiteloos voldoen aan de voorwaarden van het nieuwe Besluit rijkssubsidiëring grootschalige restauraties (Brgr)Deze nieuwe, tijdelijke rijkssubsidie regeling heeft de bedoeling iets te doen aan de problema tiek van de zogenoemde kanjers, grote restauraties met een subsidiebehoefte van boven de 3 miljoen gulden of van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 40