Blad 8 De Corporatie Holding Friesland is bereid gevonden het beheer van de aangekochte woningen te voeren. Wat dit beheer betreft, is uitgangspunt dat de leefbaarheid zoveel als mogelijk wordt gewaarborgd. Daarvoor worden verschillende instrumenten ingezet door de CHF: verhuur op grond van een specifiek contract (in verband met toekomstige sloop)leegkomende panden wind- en waterdicht houden en de indruk van bewoning geven; het inzetten van toezichthouders voorstel in te stemmen met ons besluit (onder voorbehoud van uw goedkeuring) om tot aankoop van panden in het plangebied over te gaan en het beheer van deze panden in handen van de Corporatie Holding Friesland te leggen. 11. Sociaal plan Door velen is een sociaal plan gemist bij de "Eerste uitwerking wijkplan Achter de Hoven/Vegelin"Inmiddels is het "Sociaal Plan Achter de Hoven/Vegelin" eveneens gereed en voor besluitvorming toegevoegd. Het Sociaal Plan heeft betrekking slechts op de positie van kamerhuurdersVoor de eigenaren/bewoners alsmede eigenaren/verhuurders wordt ervan uitgegaan dat in de aankoopprijs van de woning zaken als inkomstenderving reeds zijn verwerkt. Bij ons aankoopbeleid houden wij rekening met de aankoop van een aantal woningen die niet op de sloopnominatie staan maar gebruikt kunnen worden als ruilobject voor eigenaren wiens woning gesloopt wordt. Voor wat de renovatie van woningen betreft, zal een specifieke regeling worden opgesteld door de Uitvoeringsorganisatie Achter de Hoven/Vegelin mede geënt op de regelingen die in het kader van het gemeentelijk beleid particuliere woningverbetering in het verleden werden gebezigd. Wij stellen u voor met het Sociaal Plan in te stemmen. De financiële consequenties ervan zijn in de financiële paragraaf opgenomen. voorstel in te stemmen met bijgevoegd en als zodanig gewaarmerkt "Sociaal Plan Achter de Hoven/Vegelin" 12. Financiële consequenties Algemeen is getwijfeld aan de financiële haalbaarheid van de aanpak van Achter de Hoven/Vegelin en dat is begrijpelijk gezien de voorgestelde maatregelen en de relatief geringe mogelijkheden om opbrengsten in het gebied zelf te genereren. Zoals hiervoor reeds betoogd, zijn wij bereid binnen het financieel kader voor Stedelijke Vernieuwing voor Achter de Hoven/Vegelin maximaal f 24,8 miljoen 11,25) uit te trekken als gemeentelijke Blad 9 bijdrage. Met de hiervoor genoemde maatregelen zien wij kans het plan voor Achter de Hoven/Vegelin uitvoerbaar te maken. Via de Commissie Bestuur en Middelen zullen wij u, na definitieve uitwerking van het stedenbouwkundig plan, een exploitatieopzet van het gebied voorleggen alsmede een daaraan gerelateerde kredietaanvraag. voorstel ook voor wat betreft de financiële haalbaarheid ervan instemmen met onderhavig stedenbouwkundig plan en een exploitatieopzet en daaraan gerelateerde kredietaanvraag beoordelen op de definitieve stedenbouwkundige uitwerking van Achter de Hoven/Vegelin 4Resumé Het vorenstaande overziend, stellen wij u voor, rekening houdend met het feit dat de Commissie Stadsontwikkeling op 15 mei 2001 heeft ingestemd met ons voorstel, te besluiten overeenkomstig het bijgevoegd concept-raadsbesluit. Leeuwarden, 31 mei 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L. Van Maaren-van Balen burgemeester. dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 426