Blad 2 goedgekeurd. Voor het onderhavige gebied is geen uitwerkingsplan goedgekeurd. Er geldt voor het onderhavige perceel daarom een bouwverbod. De bouw van de vier autoboxen op deze plaats is in strijd met het bestemmingsplan. Aangezien er in het bestemmingsplan geen vrijstellings mogelijkheden of wijzigingsbevoegdheden aanwezig zijn die het bouwplan mogelijk zouden kunnen maken, is er een artikel 19 WRO-procedure vereist. Artikel 19, lid 1 WRO-procedure Om aan het bouwplan medewerking te kunnen verlenen, is een artikel 19, lid 1 WRO-procedure noodzakelijk. Om te bezien of een artikel 19, lid 1 WRO-procedure kan worden gevoerd, moet worden beoordeeld of het bouwplan past in het (toekomstige) gemeentelijke beleid. Ruimtelijke afweging/Ruimtelijke onderbouwing De plaats van de nieuw te bouwen garages, aan het einde van een open gebied, in de vorm van een pleintje, is zodanig gekozen, dat het bouwplan uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar is. Omwonenden hebben geen direct zicht op de nieuw te bouwen autoboxen. De dichtstbijzijnde huizen bevinden zich op een aanvaardbare afstand. Het vrije uitzicht van omwonenden wordt door de realisering van dit bouwplan niet geschaad. Het onderhavige bouwplan past in het bestemmingsplangebied. Voor het gehele gebied Aldlan is een bestemmingsplan herziening in voorbereiding. Het bouwplan past in deze bestemmingsplanherziening Er bestaan geen bezwaren vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening om op deze plaats in de woonwijk Aldlan vier garageboxen te bouwen. Opgemerkt wordt dat door Hüs en Hiem een positief welstandsadvies is uitgebracht. Voorbereidingsbesluit Het bestemmingsplan Aldlan-Oost is vastgesteld door uw raad d.d. 26 juni 1972, goedgekeurd door GS d.d. 6 juli 1973 en werd onherroepelijk d.d. 3 september 1973. Het bestemmingsplan is derhalve ouder dan tien jaar. Aangezien het vigerende bestemmingsplan ouder is dan tien jaar, kan overeenkomstig artikel 19, lid 4 WRO de vrijstelling, na het voeren van de wettelijke procedure, pas worden verleend nadat er een voorbereidingsbesluit is genomen. Wij stellen u voor om een dergelijk voorbereidingsbesluit te nemen volgens bijgaande raadsbesluittekst Blad 3 Inspraakprocedure Volgens artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO een inspraakprocedure verplicht. Het onderhavige bouwplan is d.d. 10 januari 2001 gepubliceerd in "Huis aan Huis" en heeft ten behoeve van inspraak vanaf 11 januari 2001 gedurende vier weken ter inzage gelegen. Op de plannen kon zowel mondeling als schriftelijk worden gereageerd. Er zijn tijdens de inspraaktermijn geen reacties binnengekomen. Bedenking tegen het binnengekomen bouwplan Het bouwplan is d.d. 12 april 2000 gepubliceerd als een binnengekomen aanvraag om een bouwvergunning. Tegen deze aanvraag om een bouwvergunning is d.d. 26 april 2000 een bedenking ingediend door de familie G. Tadema. Inhoud van de ingediende bedenkingen De bezwaren van de familie Tadema volgens de brief van 26 april 2000 tegen het bouwplan zijn: 1. Het bouwen van de boxen op een openbare parkeerplaats. 2. Het bouwplan past niet in het beeld van de straat, immers nergens staan reeds (losse) garageboxen. 3. De boxen zijn t.g.v. één enkele aanvrager (Keizerskroon 171), wat als de rest van de bewoners van de Keizerskroon ook ieder een viertal garageboxen willen, en wat als dat dan ook nog op de openbare (parkeer)plaatsen moet. 4. Er gaan op deze wijze meerdere parkeerplaatsen verloren, aangezien er al een parkeerprobleem in de Keizerskroon heerst vinden wij dit niet acceptabel. 5. De aanvraag stemt ongetwijfeld niet overeen met het plaatselijke bestemmingsplan. 6. Verder schaadt het voorgenomen bouwplan het open aanzien van de straat, immers ineens komt er een aantal boxen op een (voorheen) open plaats te staan. (Ook u zult wel erkennen dat de bewoners die hier op uit zien dat niet als een mooi uitzicht zullen ervaren) Reactie op de ingediende bedenkingen Ad 1. De indieners van de bedenking hebben er bezwaar tegen dat het bouwen van de autoboxen plaatsvindt op een openbare parkeerplaats. De plannen van de initiatiefnemer(s) van de garageboxen is om de grond van het betreffende perceel aan te kopen van de gemeente. Wij kunnen met het initiatief om de vier autobozen op deze plaats te bouwen aan de Keizerskroon instemmen en zijn daarom bereid dit stuk grond aan de initiatiefnemer(s) te verkopen. Deze verkoop procedure loopt synchroon aan de bouwvergunnings- vrijstellings-procedureDe autoboxen zullen zodoende uiteindelijk op particulier terrein worden gebouwd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 449