Blad 2
goedgekeurd. Voor het onderhavige gebied is geen
uitwerkingsplan goedgekeurd. Er geldt voor het onderhavige
perceel daarom een bouwverbod.
De bouw van de vier autoboxen op deze plaats is in strijd
met het bestemmingsplan.
Aangezien er in het bestemmingsplan geen vrijstellings
mogelijkheden of wijzigingsbevoegdheden aanwezig zijn die
het bouwplan mogelijk zouden kunnen maken, is er een
artikel 19 WRO-procedure vereist.
Artikel 19, lid 1 WRO-procedure
Om aan het bouwplan medewerking te kunnen verlenen, is een
artikel 19, lid 1 WRO-procedure noodzakelijk.
Om te bezien of een artikel 19, lid 1 WRO-procedure kan
worden gevoerd, moet worden beoordeeld of het bouwplan past
in het (toekomstige) gemeentelijke beleid.
Ruimtelijke afweging/Ruimtelijke onderbouwing
De plaats van de nieuw te bouwen garages, aan het einde van
een open gebied, in de vorm van een pleintje, is zodanig
gekozen, dat het bouwplan uit het oogpunt van een goede
ruimtelijke ordening aanvaardbaar is. Omwonenden hebben
geen direct zicht op de nieuw te bouwen autoboxen. De
dichtstbijzijnde huizen bevinden zich op een aanvaardbare
afstand. Het vrije uitzicht van omwonenden wordt door de
realisering van dit bouwplan niet geschaad.
Het onderhavige bouwplan past in het bestemmingsplangebied.
Voor het gehele gebied Aldlan is een bestemmingsplan
herziening in voorbereiding. Het bouwplan past in deze
bestemmingsplanherziening
Er bestaan geen bezwaren vanuit het oogpunt van een goede
ruimtelijke ordening om op deze plaats in de woonwijk
Aldlan vier garageboxen te bouwen.
Opgemerkt wordt dat door Hüs en Hiem een positief
welstandsadvies is uitgebracht.
Voorbereidingsbesluit
Het bestemmingsplan Aldlan-Oost is vastgesteld door uw raad
d.d. 26 juni 1972, goedgekeurd door GS d.d. 6 juli 1973 en
werd onherroepelijk d.d. 3 september 1973. Het
bestemmingsplan is derhalve ouder dan tien jaar.
Aangezien het vigerende bestemmingsplan ouder is dan tien
jaar, kan overeenkomstig artikel 19, lid 4 WRO de
vrijstelling, na het voeren van de wettelijke procedure,
pas worden verleend nadat er een voorbereidingsbesluit is
genomen. Wij stellen u voor om een dergelijk
voorbereidingsbesluit te nemen volgens bijgaande
raadsbesluittekst
Blad 3
Inspraakprocedure
Volgens artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is
bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO een
inspraakprocedure verplicht.
Het onderhavige bouwplan is d.d. 10 januari 2001
gepubliceerd in "Huis aan Huis" en heeft ten behoeve van
inspraak vanaf 11 januari 2001 gedurende vier weken ter
inzage gelegen. Op de plannen kon zowel mondeling als
schriftelijk worden gereageerd. Er zijn tijdens de
inspraaktermijn geen reacties binnengekomen.
Bedenking tegen het binnengekomen bouwplan
Het bouwplan is d.d. 12 april 2000 gepubliceerd als een
binnengekomen aanvraag om een bouwvergunning. Tegen deze
aanvraag om een bouwvergunning is d.d. 26 april 2000 een
bedenking ingediend door de familie G. Tadema.
Inhoud van de ingediende bedenkingen
De bezwaren van de familie Tadema volgens de brief van 26
april 2000 tegen het bouwplan zijn:
1. Het bouwen van de boxen op een openbare parkeerplaats.
2. Het bouwplan past niet in het beeld van de straat,
immers nergens staan reeds (losse) garageboxen.
3. De boxen zijn t.g.v. één enkele aanvrager (Keizerskroon
171), wat als de rest van de bewoners van de
Keizerskroon ook ieder een viertal garageboxen willen,
en wat als dat dan ook nog op de openbare
(parkeer)plaatsen moet.
4. Er gaan op deze wijze meerdere parkeerplaatsen verloren,
aangezien er al een parkeerprobleem in de Keizerskroon
heerst vinden wij dit niet acceptabel.
5. De aanvraag stemt ongetwijfeld niet overeen met het
plaatselijke bestemmingsplan.
6. Verder schaadt het voorgenomen bouwplan het open aanzien
van de straat, immers ineens komt er een aantal boxen op
een (voorheen) open plaats te staan. (Ook u zult wel
erkennen dat de bewoners die hier op uit zien dat niet
als een mooi uitzicht zullen ervaren)
Reactie op de ingediende bedenkingen
Ad 1. De indieners van de bedenking hebben er bezwaar tegen
dat het bouwen van de autoboxen plaatsvindt op een openbare
parkeerplaats. De plannen van de initiatiefnemer(s) van de
garageboxen is om de grond van het betreffende perceel aan
te kopen van de gemeente. Wij kunnen met het initiatief om
de vier autobozen op deze plaats te bouwen aan de
Keizerskroon instemmen en zijn daarom bereid dit stuk grond
aan de initiatiefnemer(s) te verkopen. Deze verkoop
procedure loopt synchroon aan de bouwvergunnings-
vrijstellings-procedureDe autoboxen zullen zodoende
uiteindelijk op particulier terrein worden gebouwd.