Blad 2
van verkeer en verblijf - Verkeersdoeleinden (V)" en
"Doeleinden van verkeer en verblijf - Verblijfsdoeleinden
(Vb)". De bestemmingsplanvoorschriften voor deze bestemming
zijn omschreven in de artikelen 11 en 12 van het
bestemmingsplan "Sint Jacobsstraat/Wirdumerdijk"
Aangezien er in het bestemmingsplan geen vrijstellings
mogelijkheden zijn of een wijzigingsbevoegdheid aanwezig
is, waardoor het bouwplan zou kunnen worden gerealiseerd,
is er een artikel 19 WRO-procedure vereist.
Artikel 19, lid 1 WRO-procedure/Ruimtelijke onderbouwing
Om te bezien of een artikel 19, lid 1 WRO-procedure kan
worden gevoerd, moet worden beoordeeld of het bouwplan past
in het (toekomstige) gemeentelijke ruimtelijke ordenings
beleid. Hieronder volgt een ruimtelijke onderbouwing van
het project.
De locatie voor de te bouwen wachtruimte met de inrichting
voor het buseiland maakt deel uit van het beschermde
stadsgezicht. In het verleden maakte deze plek deel uit van
de dwingerstructuur van de stad. Na de herinrichting van
het gebied Wirdingerdwinger/Wirdumerdijk (het Beursplein)
is de bestaande groenstructuur veranderd in een klein
busstation.
De herinrichting van het gebied heeft plaatsgevonden binnen
het gebied, dat in Leeuwarden is aangewezen als beschermd
stadsgezicht ex artikel 20 van de Monumentenwet. Dit heeft
tot gevolg, dat de met de historische ontwikkeling
samenhangende structuur en ruimtelijke kwaliteit van het
gebied meeweegt bij de ontwikkelingen in dit gebied. De
bouw van de wachtruimte is hiermee niet in strijd.
Bij de realisering van het plan om het "Beursplein" te
herstructureren zijn twee van de grote bomen gehandhaafd;
een oude plataan en een linde. Deze beeldbepalende bomen
staan beide op het buseiland. Naast de bomen en de
wachtruimte blijft het buseiland zoveel mogelijk vrij van
obstakels. Daardoor blijft een openheid met zichtlijnen op
enerzijds de oude stad en anderzijds het water gehandhaafd.
Het buseiland wordt omgeven door de beurs (Openbare
Bibliotheek), door Amicitia (een kantoorgebouw met op de
begane grond winkels) en door de Zuider Stadsgracht. Het
busstation biedt plaats aan zes bussen, aan beide zijden
van het buseiland drie. De bussen hebben een vaste halte,
waar zowel grote als kleine bussen stoppen.
Een belangrijke gedachte achter het buseiland is een
optimale bereikbaarheid van het busstation vanuit de
binnenstad. Het eiland biedt een eenvoudige overstap-
mogelijkheid voor de reiziger. Voor een goed overzicht is
het ontbreken van obstakels essentieel. Om deze reden is er
één wachtruimte gerealiseerd, centraal op het eiland. De
Blad 3
buitenzijde van de wachtruimte afgewerkt met helder gehard
glas, waardoor de wachtruimte een open karakter krijgt.
De plaats van de te bouwen wachtruimte en de inrichting van
het buseiland is zodanig gekozen, dat het plan, gelegen in
de binnenstad van Leeuwarden, een logisch deel uitmaakt van
de stedelijke omgeving. De gekozen bijzondere vormgeving
geeft een meerwaarde aan dit binnenstedelijke gebied. Het
bouwplan is uit het oogpunt van een goede ruimtelijke
ordening aanvaardbaar.
Voorbereidingsbesluit
Het bestemmingsplan Sint Jacobsstraat/Wirdumerdijk is
vastgesteld door uw raad d.d. 23 juni 1986, goedgekeurd
door GS d.d. 6 februari 1987 en werd onherroepelijk d.d. 28
september 1989. Het vigerende bestemmingsplan is derhalve
ouder dan tien jaar.
Aangezien het bestemmingsplan ouder is dan tien jaar, kan
de vrijstelling, na het voeren van de wettelijke procedure
pas worden verleend, nadat er een voorbereidingsbesluit is
genomen. Dit overeenkomstig artikel 19, lid 4 WRO. Wij
stellen u voor om een dergelijk voorbereidingsbesluit te
nemen volgens bijgaande tekst van het raadsbesluit.
Inspraakprocedure
Volgens artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is
bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO een inspraak
procedure verplicht.
Het onderhavige bouwplan is d.d. 14 maart 2001 gepubliceerd
in "Huis aan Huis" en heeft ten behoeve van inspraak vanaf
15 maart 2001 gedurende vier weken ter inzage gelegen. Op
de plannen kon zowel mondeling als schriftelijk worden
gereageerd. Er zijn tijdens de inspraaktermijn geen
reacties binnengekomen.
Delegatiebesluit
Volgens artikel 19, lid 1 WRO is de gemeenteraad het
bevoegde orgaan dat de vrijstelling verleent. Volgens
artikel 19, lid 1 WRO, laatste zin, is het echter mogelijk
om de bedoelde vrijstellingsbevoegdheid aan ons college te
delegeren
Wij stellen u voor om de verdere procedure volgens de
procedurevoorschriften, zoals omschreven in artikel 19a,
lid 4, dat wil zeggen, het terinzage leggen van het verzoek
om vrijstelling (de aanvraag om de bouwvergunning), de
beoordeling van eventuele zienswijzen, het aanvragen van
een verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten, en
het besluit omtrent vrijstelling, aan ons college te
delegeren. Dit overeenkomstig bijgevoegd raadsbesluit.
Conclusie
Wij zijn samengevat van oordeel, dat het bouwplan vanuit
het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar