Blad 2 van verkeer en verblijf - Verkeersdoeleinden (V)" en "Doeleinden van verkeer en verblijf - Verblijfsdoeleinden (Vb)". De bestemmingsplanvoorschriften voor deze bestemming zijn omschreven in de artikelen 11 en 12 van het bestemmingsplan "Sint Jacobsstraat/Wirdumerdijk" Aangezien er in het bestemmingsplan geen vrijstellings mogelijkheden zijn of een wijzigingsbevoegdheid aanwezig is, waardoor het bouwplan zou kunnen worden gerealiseerd, is er een artikel 19 WRO-procedure vereist. Artikel 19, lid 1 WRO-procedure/Ruimtelijke onderbouwing Om te bezien of een artikel 19, lid 1 WRO-procedure kan worden gevoerd, moet worden beoordeeld of het bouwplan past in het (toekomstige) gemeentelijke ruimtelijke ordenings beleid. Hieronder volgt een ruimtelijke onderbouwing van het project. De locatie voor de te bouwen wachtruimte met de inrichting voor het buseiland maakt deel uit van het beschermde stadsgezicht. In het verleden maakte deze plek deel uit van de dwingerstructuur van de stad. Na de herinrichting van het gebied Wirdingerdwinger/Wirdumerdijk (het Beursplein) is de bestaande groenstructuur veranderd in een klein busstation. De herinrichting van het gebied heeft plaatsgevonden binnen het gebied, dat in Leeuwarden is aangewezen als beschermd stadsgezicht ex artikel 20 van de Monumentenwet. Dit heeft tot gevolg, dat de met de historische ontwikkeling samenhangende structuur en ruimtelijke kwaliteit van het gebied meeweegt bij de ontwikkelingen in dit gebied. De bouw van de wachtruimte is hiermee niet in strijd. Bij de realisering van het plan om het "Beursplein" te herstructureren zijn twee van de grote bomen gehandhaafd; een oude plataan en een linde. Deze beeldbepalende bomen staan beide op het buseiland. Naast de bomen en de wachtruimte blijft het buseiland zoveel mogelijk vrij van obstakels. Daardoor blijft een openheid met zichtlijnen op enerzijds de oude stad en anderzijds het water gehandhaafd. Het buseiland wordt omgeven door de beurs (Openbare Bibliotheek), door Amicitia (een kantoorgebouw met op de begane grond winkels) en door de Zuider Stadsgracht. Het busstation biedt plaats aan zes bussen, aan beide zijden van het buseiland drie. De bussen hebben een vaste halte, waar zowel grote als kleine bussen stoppen. Een belangrijke gedachte achter het buseiland is een optimale bereikbaarheid van het busstation vanuit de binnenstad. Het eiland biedt een eenvoudige overstap- mogelijkheid voor de reiziger. Voor een goed overzicht is het ontbreken van obstakels essentieel. Om deze reden is er één wachtruimte gerealiseerd, centraal op het eiland. De Blad 3 buitenzijde van de wachtruimte afgewerkt met helder gehard glas, waardoor de wachtruimte een open karakter krijgt. De plaats van de te bouwen wachtruimte en de inrichting van het buseiland is zodanig gekozen, dat het plan, gelegen in de binnenstad van Leeuwarden, een logisch deel uitmaakt van de stedelijke omgeving. De gekozen bijzondere vormgeving geeft een meerwaarde aan dit binnenstedelijke gebied. Het bouwplan is uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar. Voorbereidingsbesluit Het bestemmingsplan Sint Jacobsstraat/Wirdumerdijk is vastgesteld door uw raad d.d. 23 juni 1986, goedgekeurd door GS d.d. 6 februari 1987 en werd onherroepelijk d.d. 28 september 1989. Het vigerende bestemmingsplan is derhalve ouder dan tien jaar. Aangezien het bestemmingsplan ouder is dan tien jaar, kan de vrijstelling, na het voeren van de wettelijke procedure pas worden verleend, nadat er een voorbereidingsbesluit is genomen. Dit overeenkomstig artikel 19, lid 4 WRO. Wij stellen u voor om een dergelijk voorbereidingsbesluit te nemen volgens bijgaande tekst van het raadsbesluit. Inspraakprocedure Volgens artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO een inspraak procedure verplicht. Het onderhavige bouwplan is d.d. 14 maart 2001 gepubliceerd in "Huis aan Huis" en heeft ten behoeve van inspraak vanaf 15 maart 2001 gedurende vier weken ter inzage gelegen. Op de plannen kon zowel mondeling als schriftelijk worden gereageerd. Er zijn tijdens de inspraaktermijn geen reacties binnengekomen. Delegatiebesluit Volgens artikel 19, lid 1 WRO is de gemeenteraad het bevoegde orgaan dat de vrijstelling verleent. Volgens artikel 19, lid 1 WRO, laatste zin, is het echter mogelijk om de bedoelde vrijstellingsbevoegdheid aan ons college te delegeren Wij stellen u voor om de verdere procedure volgens de procedurevoorschriften, zoals omschreven in artikel 19a, lid 4, dat wil zeggen, het terinzage leggen van het verzoek om vrijstelling (de aanvraag om de bouwvergunning), de beoordeling van eventuele zienswijzen, het aanvragen van een verklaring van geen bezwaar bij Gedeputeerde Staten, en het besluit omtrent vrijstelling, aan ons college te delegeren. Dit overeenkomstig bijgevoegd raadsbesluit. Conclusie Wij zijn samengevat van oordeel, dat het bouwplan vanuit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening aanvaardbaar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 454