Blad 2 doel strijdig met de in het bestemmingsplan aan de grond gegeven bestemming. Een bouwplan voor de verbouw van de le verdieping voor het gebruik als besloten sociëteit, zoals het onderhavige, is dus in strijd met het bestemmingsplan. Aangezien er in het bestemmingsplan geen vrijstellingsmogelijkheid of een wijzigingsbevoegdheid aanwezig is waardoor het bouwplan zou kunnen worden gerealiseerd, is er een artikel 19 WRO-procedure vereist om het plan te kunnen realiseren. Artikel 19, lid 1 WRO-procedure/Ruimtelijke onderbouwing Om te bezien of een artikel 19, lid 1 WRO-procedure kan worden gevoerd, moet worden beoordeeld of het bouwplan past in het (toekomstige) gemeentelijke ruimtelijke ordenings beleid. Hieronder volgt een ruimtelijke onderbouwing van het project. Het gemeentelijke beleid is om de tweede bouwlagen boven winkels en horecagelegenheden te doen gebruiken voor wonen. Dit blijkt ook uit de bovengenoemde bepaling uit het bestemmingsplan. Het benutten van de bovenverdieping voor andere activiteiten dan wonen, is in strijd met het "wonen boven winkels beleid" van de gemeente, zoals dat ook in het bestemmingsplan is verwoord. Op basis van dit beleid zou er bij een eerste afweging niet aan dit bouwplan kunnen worden meegewerkt. Aan de andere kant moet ook worden overwogen, dat er in de binnenstad van Leeuwarden ruimte dient te zijn voor initiatieven als een (besloten) sociëteit. Een sociëteit valt niet onder de noemer van horecagelegenheden, maar onder maatschappelijke doeleinden. Er kan bij deze (besloten) sociëteit minder hinder worden verwacht dan bij (sommige) horecagelegenheden het geval kan zijn. Van belang is ook, dat een (besloten) sociëteit een ander karakter heeft dan bijvoorbeeld studentensociëteiten die toch meer een horeca-karakter hebben Van doorslaggevend belang is, dat het bij deze bouwaanvraag sociëteitsactiviteiten betreffen die vallen onder de noemer maatschappelijke doeleinden, en die volgens de Standaard Bedrijfs Indeling (SBI-lijst) eerder onder de categorie welzijnsvoorzieningen vallen dan onder horeca. Ook voor dergelijke activiteiten dient er ruimte te zijn in de binnenstad. Eén van de voorwaarden om mee te werken aan het bouwplan is, dat de toegang tot het café en die tot de sociëteit zogoed mogelijk dienen te worden gescheiden. Voordat de bouwvergunning wordt verleend, dienen de bouwtekeningen op dit punt nog te worden aangepast. De sociëteit is namelijk alleen mogelijk als een zelfstandige functie los van het café het Oranjebierhuis. Een aparte entree is daarom Blad 3 noodzakelijk om eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken Om bovengenoemde redenen beoordelen wij het initiatief in principe positief. Monument Het betreffende pand is volgens de bestemmingsplankaart aangemerkt als een monument ingevolge artikel 10 van de Monumentenwet. Volgens artikel 3 van het bestemmingsplan moet rekening worden gehouden met "hetgeen met betrekking tot monumenten in de zin van de Monumentenwet bij of krachtens die wet is bepaald" Dat het pand een monument is, houdt in, dat het bouwplan op dit punt zorgvuldig zal worden beoordeeld op met name de technische bouwkundige aspecten. Het initiatief om te komen tot een (besloten) sociëteit zal geen afbreuk mogen doen aan het gebouw als monument. Ook onze bovengenoemde voorwaarde om te komen tot een zoveel mogelijk gescheiden ingang van het café en de sociëteit zal aan de eisen, die voortvloeien uit de Monumentenwet, moeten voldoen. Voorbereidingsbesluit Het bestemmingsplan "Sint Jacobsstraat/Wirdumerdijk" is vastgesteld door uw raad d.d. 23 juni 1986, goedgekeurd door GS d.d. 6 februari 1987 en werd onherroepelijk bij Koninklijk Besluit van 28 september 1989. Het vigerende bestemmingsplan is derhalve ouder dan tien jaar. Aangezien het bestemmingsplan ouder is dan tien jaar, kan de vrijstelling, na het voeren van de wettelijke procedure pas worden verleend, nadat er een voorbereidingsbesluit is genomen. Dit overeenkomstig artikel 19, lid 4 WRO. Wij stellen u voor om een dergelijk voorbereidingsbesluit te nemen volgens bijgaande tekst van het raadsbesluit. Inspraakprocedure Volgens artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO een inspraak procedure verplicht. Het onderhavige bouwplan is d.d. 7 februari 2001 gepubliceerd in "Huis aan Huis" en heeft ten behoeve van inspraak vanaf 8 februari 2001 gedurende vier weken ter inzage gelegen. Op de plannen kon zowel mondeling als schriftelijk worden gereageerd. Er zijn tijdens de inspraaktermijn geen reacties binnengekomen. Delegatiebesluit Volgens artikel 19, lid 1 WRO is de gemeenteraad het bevoegde orgaan dat de vrijstelling verleent. Volgens artikel 19, lid 1 WRO, laatste zin, is het echter mogelijk om de bedoelde vrijstellingsbevoegdheid aan ons college te delegeren

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 470