Blad 2 voor Bilgaard, die volgend jaar gevolgd wordt door een wijkontwikkelingsplan voor het geheel of delen. Het is uitdrukkelijk de intentie nog in de eerste ISV-periode te starten met de uitvoering van projecten in het kader van de SV in Bilgaard. Dat is ook nodig om de via het MOP afgesproken ISV-afspraken met het Rijk te kunnen nakomen. Zelfs met de nu gevraagde en al beschikbaar gestelde middelen, kan in de eerste ISV periode maar een deel (ongeveer 3/4 tot 4/5) van het afgesproken SV-programma worden ingevuld. Overleg met het Rijk is daarom dit en volgende jaren van groot belang voor de gemeente Leeuwarden. Enerzijds om te sonderen of Leeuwarden in voldoende mate invulling geeft aan de invulling van het ISV-programmaAnderzijds om er bij het Rijk, vanwege de onvoldoende inverdienmogelijkheden in de SV-gebieden, op aan te blijven dringen om Leeuwarden extra geld beschikbaar te stellen. Te beginnen bij de verdeling van de middelen uit het Knelpunten- en Innovatiefonds in deze eerste ISV- fase en op termijn bij de verdeling van middelen uit ISV-2 (periode 2005 - 2009) 2 Het programma a. Het programma stedelijke vernieuwing in de Vrijheidswijk Vrijheidswijk zw centrum Zo no nw Renovatie 433 132 417 Sloop 370 36 100 Geen ingreep 101 Verkoop 60 60 Nieuwbouw 140 51 89 b. Het programma stedelijke vernieuwing in de Achter de Hoven/Vegelin (op basis van de uitwerking februari 2001) Achter de Hoven/Vegelin Renovatie 155 Sloop 148 Verkoop Nieuwbouw 198 c. Het programma Bilgaard zal in de loop van 2001 verder worden uitgewerkt Blad 3 3. De kosten en opbrengsten De kosten die gemoeid zijn met de fysieke uitvoering van het programma onder 4 bedraagt f 448,2 201,34) miljoen. De totale opbrengsten bedragen f 301,4 136,77) miljoen. Het resultaat is derhalve een tekort van f 146,8 66,61) miljoen. De kosten van eventuele welzijnsvoorzieningen zijn nog niet bepaald en niet in deze schema's meegenomen. Zodra deze kosten wel worden meegenomen stijgt het totale tekort uiteraard met een zelfde bedrag. Uitgangspunt t.a.v. de extra kosten voor welzijns- en zorgvoorzieningen is dat deze kunnen worden gedekt door middel van extra te genereren opbrengsten in het betreffende gebied. kosten totaal Opbrengst Totaal resultaat totaal Vrijheidswijk 162 CO co 00 -78, 7 Achter de hoven/Vegelin 67, 4 42, 6 00 'xr CM 1 Bilgaard 214, 3 175, 5 -38, 8 Algemene plankosten 4,5 0 -4,5 Eind totaal 448,2 301, 4 -146,8 NB - De voorziene uitvoeringsperiode voor deze plannen loopt van 2000 tot 2010. 4. De dekkingsmogelijkheden De potentiële dekkingsbronnen die tot dusver de revue gepasseerd zijn bedragen f 72.7 32,99) miljoen. Deze middelen hebben geen eenduidige status. Het gaat deels om "harde" dekking (aanwezig en formeel beschikbaar gesteld) en deels om "zachtere" dekkingbronnen waarover (nog) geen definitieve besluitvorming heeft plaatsgevonden. Uitgangspunt in deze nota is de "harde"dekkingsbronnen eerst aan te wenden voor de meer "harde"projecten (Vrijheidswijk en Achter de Hoven/Vegelin) en de "zachtere" middelen aan te wenden voor projecten die verder in de tijd liggen en nog in ontwikkeling zijn (m.n. Bilgaard) In de onderstaande tabel is zichtbaar het kader waarbinnen alle gemeentelijke dekkingsmiddelen (hard en zacht) ten behoeve van het project Stedelijke Vernieuwing in de eerste ISV periode worden verdeeld. Uiteraard zal dit pas definitief kunnen worden indien de dekkingen door het college en de raad worden bekrachtigd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 493