Blad 2
voor Bilgaard, die volgend jaar gevolgd wordt door een
wijkontwikkelingsplan voor het geheel of delen. Het is
uitdrukkelijk de intentie nog in de eerste ISV-periode te
starten met de uitvoering van projecten in het kader van de
SV in Bilgaard. Dat is ook nodig om de via het MOP
afgesproken ISV-afspraken met het Rijk te kunnen nakomen.
Zelfs met de nu gevraagde en al beschikbaar gestelde
middelen, kan in de eerste ISV periode maar een deel
(ongeveer 3/4 tot 4/5) van het afgesproken SV-programma
worden ingevuld. Overleg met het Rijk is daarom dit en
volgende jaren van groot belang voor de gemeente
Leeuwarden. Enerzijds om te sonderen of Leeuwarden in
voldoende mate invulling geeft aan de invulling van het
ISV-programmaAnderzijds om er bij het Rijk, vanwege de
onvoldoende inverdienmogelijkheden in de SV-gebieden, op
aan te blijven dringen om Leeuwarden extra geld beschikbaar
te stellen. Te beginnen bij de verdeling van de middelen
uit het Knelpunten- en Innovatiefonds in deze eerste ISV-
fase en op termijn bij de verdeling van middelen uit ISV-2
(periode 2005 - 2009)
2 Het programma
a. Het programma stedelijke vernieuwing in de
Vrijheidswijk
Vrijheidswijk
zw
centrum
Zo
no
nw
Renovatie
433
132
417
Sloop
370
36
100
Geen ingreep
101
Verkoop
60
60
Nieuwbouw
140
51
89
b. Het programma stedelijke vernieuwing in de Achter de
Hoven/Vegelin (op basis van de uitwerking februari
2001)
Achter de
Hoven/Vegelin
Renovatie
155
Sloop
148
Verkoop
Nieuwbouw
198
c. Het programma Bilgaard zal in de loop van 2001 verder
worden uitgewerkt
Blad 3
3. De kosten en opbrengsten
De kosten die gemoeid zijn met de fysieke uitvoering van
het programma onder 4 bedraagt f 448,2 201,34) miljoen.
De totale opbrengsten bedragen f 301,4 136,77) miljoen.
Het resultaat is derhalve een tekort van f 146,8 66,61)
miljoen.
De kosten van eventuele welzijnsvoorzieningen zijn nog niet
bepaald en niet in deze schema's meegenomen.
Zodra deze kosten wel worden meegenomen stijgt het totale
tekort uiteraard met een zelfde bedrag.
Uitgangspunt t.a.v. de extra kosten voor welzijns- en
zorgvoorzieningen is dat deze kunnen worden gedekt door
middel van extra te genereren opbrengsten in het
betreffende gebied.
kosten
totaal
Opbrengst
Totaal
resultaat
totaal
Vrijheidswijk
162
CO
co
00
-78, 7
Achter de
hoven/Vegelin
67, 4
42, 6
00
'xr
CM
1
Bilgaard
214, 3
175, 5
-38, 8
Algemene
plankosten
4,5
0
-4,5
Eind totaal
448,2
301, 4
-146,8
NB - De voorziene uitvoeringsperiode voor deze plannen
loopt van 2000 tot 2010.
4. De dekkingsmogelijkheden
De potentiële dekkingsbronnen die tot dusver de revue
gepasseerd zijn bedragen f 72.7 32,99) miljoen. Deze
middelen hebben geen eenduidige status. Het gaat deels om
"harde" dekking (aanwezig en formeel beschikbaar gesteld)
en deels om "zachtere" dekkingbronnen waarover (nog) geen
definitieve besluitvorming heeft plaatsgevonden.
Uitgangspunt in deze nota is de "harde"dekkingsbronnen
eerst aan te wenden voor de meer "harde"projecten
(Vrijheidswijk en Achter de Hoven/Vegelin) en de "zachtere"
middelen aan te wenden voor projecten die verder in de tijd
liggen en nog in ontwikkeling zijn (m.n. Bilgaard)
In de onderstaande tabel is zichtbaar het kader waarbinnen
alle gemeentelijke dekkingsmiddelen (hard en zacht) ten
behoeve van het project Stedelijke Vernieuwing in de eerste
ISV periode worden verdeeld. Uiteraard zal dit pas
definitief kunnen worden indien de dekkingen door het
college en de raad worden bekrachtigd.