Blad 4
Deelgebied isv 1 siof Langman beheer compensatie uitleg totaal
Achter de Hoven/Vegelin 8 9 1,5 0,8 5,5 24,8
Vrijheidswijk 8 6,5 2 1,6 9,3 10,2 37,6
Bilgaard 5,8 5,8
Plankosten 4,5 4,5
Totaal 16 20 3,5 2,4 14,8 16 72,7
Toelichting en uitgangspunten:
T.a.v. dekking is prioriteit gesteld bij uitvoering van
Achter de Hoven/Vegelin en de Vrijheidswijk. Dit
betekent dat "hard" geld wordt bestemd voor "harde"
proj ecten
Het uitgewerkte wijkplan project Achter de Hoven/Vegelin
is in december vastgesteld door het college. Nu wordt
nog gerekend aan een aantal planaanpassingen ten gevolge
van inspraak. Definitief plan, planexploitatie en
kredietaanvraag kunt u verwachten voor de zomer. Ook
hier ligt de start van het project nog in 2001 en is
gekozen voor "harde" dekking.
Voorgesteld wordt de maximale bijdrage van de gemeente
aan Achter de Hoven/Vegelin te bepalen op f 24,8
11,25) miljoen.
Of de bijdragen onder "uitleg" daadwerkelijk in de
planperiode kunnen worden gerealiseerd is de vraag.
Het betreft vooralsnog "zachte" middelen. Uitgangspunt
is dat deze middelen eerst verdiend moeten worden en via
de egalisatiereserve pas besteed kunnen worden na 2004.
Uit dezelfde winsten worden bij voorrang de toegezegde
claims voor de "haak" gehonoreerd.
T.a.v. de Vrijheidswijk NO-NW is nog geen overeenstem
ming over programma en financiën. In bovenstaand schema
is een aanname gedaan over het gemeentelijk deel van een
dekking van de optredende tekorten. Nadere voorstellen
hierover kunt u verwachten in de loop van 2001.
T.a.v. de diverse deelgebieden in Bilgaard geldt
hetzelfde
De kosten van het planbureau stedelijke vernieuwing de
komende jaren zijn behoorlijk teruggebracht. Dit kan
omdat een aantal projecten verschuift richting uitvoe
ring. Algemene voorbereidingskosten nemen dan dus af.
Aangezien wel rekening moet worden gehouden met algemene
voorbereidingskosten ISV-2 blijft een post voor algemene
plankosten onvermijdelijk. Bij daadwerkelijke uitvoering
van de plannen vloeien de reeds gemaakte plankosten naar
verwachting terug in het SIOF door dekking in de
grondexploitaties van de deelgebieden.
De bijdrage van de gemeente aan partners wordt als een
totaal gezien. Voor de derden is het niet relevant of de
bijdrage wordt gefinancierd uit de uitleg, of door
middel van compensatiebijdrage (in de tabel zijn ze ten
Blad 5
behoeve van het overzicht nog even uit elkaar
getrokken)
Samenvattend het volgende beeld:
Deelgebied
resultaat Dekking Dekking tekort Status
totaal Markt Overheid
Vrijheidswij k
AdH/Vegelin
Bilgaard
Plankosten
Eind totaal
-78,7
-24, 8
-38, 8
-4,5
-146,8
25,8 37,6 -15,3 akkoord deelZW en ZO
24,8 0wijkplan febr 2001
5,8 -33 nog in ontwikkeling
4,5 0
25,8 72,7 -48,3
In bovenstaand schema bestaat de dekking van de overheid
uit de middelen van gemeente en Rijk samengevoegd. Dekking
vanuit alle gebieden/partijen is nog niet vastgesteld en
kon op dit moment dus nog niet overal worden ingebracht.
Ook als dit wel is het geval is zal echter gerekend dienen
te worden op resterende tekorten. Naar verwachting kan een
deel hiervan worden opgevangen door bijdragen in het kader
van ISV-2. Verder is nu reeds contact gezocht met het Rijk
over aanvullende en extra middelen in het kader van het
Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing.
Met als vertrekpunt de wel potentieel aanwezige middelen ad
f 72,7 32,99) miljoen is gekozen voor prioritering c.q.
fasering ten gunste van de gebieden Achter de Hoven/
Vegelin en de Vrijheidswijk.
5Resumé
Het vorenstaande overziend, stellen wij u voor, rekening
houdend met het feit dat de Commissie Bestuur en Middelen
op 29 mei 2001 is gehoord, te besluiten overeenkomstig het
bijgevoegd concept-besluit.
Leeuwarden, 21 juni 2001.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester,
dr. A.J. Hofman, secretaris.