Blad 4 Deelgebied isv 1 siof Langman beheer compensatie uitleg totaal Achter de Hoven/Vegelin 8 9 1,5 0,8 5,5 24,8 Vrijheidswijk 8 6,5 2 1,6 9,3 10,2 37,6 Bilgaard 5,8 5,8 Plankosten 4,5 4,5 Totaal 16 20 3,5 2,4 14,8 16 72,7 Toelichting en uitgangspunten: T.a.v. dekking is prioriteit gesteld bij uitvoering van Achter de Hoven/Vegelin en de Vrijheidswijk. Dit betekent dat "hard" geld wordt bestemd voor "harde" proj ecten Het uitgewerkte wijkplan project Achter de Hoven/Vegelin is in december vastgesteld door het college. Nu wordt nog gerekend aan een aantal planaanpassingen ten gevolge van inspraak. Definitief plan, planexploitatie en kredietaanvraag kunt u verwachten voor de zomer. Ook hier ligt de start van het project nog in 2001 en is gekozen voor "harde" dekking. Voorgesteld wordt de maximale bijdrage van de gemeente aan Achter de Hoven/Vegelin te bepalen op f 24,8 11,25) miljoen. Of de bijdragen onder "uitleg" daadwerkelijk in de planperiode kunnen worden gerealiseerd is de vraag. Het betreft vooralsnog "zachte" middelen. Uitgangspunt is dat deze middelen eerst verdiend moeten worden en via de egalisatiereserve pas besteed kunnen worden na 2004. Uit dezelfde winsten worden bij voorrang de toegezegde claims voor de "haak" gehonoreerd. T.a.v. de Vrijheidswijk NO-NW is nog geen overeenstem ming over programma en financiën. In bovenstaand schema is een aanname gedaan over het gemeentelijk deel van een dekking van de optredende tekorten. Nadere voorstellen hierover kunt u verwachten in de loop van 2001. T.a.v. de diverse deelgebieden in Bilgaard geldt hetzelfde De kosten van het planbureau stedelijke vernieuwing de komende jaren zijn behoorlijk teruggebracht. Dit kan omdat een aantal projecten verschuift richting uitvoe ring. Algemene voorbereidingskosten nemen dan dus af. Aangezien wel rekening moet worden gehouden met algemene voorbereidingskosten ISV-2 blijft een post voor algemene plankosten onvermijdelijk. Bij daadwerkelijke uitvoering van de plannen vloeien de reeds gemaakte plankosten naar verwachting terug in het SIOF door dekking in de grondexploitaties van de deelgebieden. De bijdrage van de gemeente aan partners wordt als een totaal gezien. Voor de derden is het niet relevant of de bijdrage wordt gefinancierd uit de uitleg, of door middel van compensatiebijdrage (in de tabel zijn ze ten Blad 5 behoeve van het overzicht nog even uit elkaar getrokken) Samenvattend het volgende beeld: Deelgebied resultaat Dekking Dekking tekort Status totaal Markt Overheid Vrijheidswij k AdH/Vegelin Bilgaard Plankosten Eind totaal -78,7 -24, 8 -38, 8 -4,5 -146,8 25,8 37,6 -15,3 akkoord deelZW en ZO 24,8 0wijkplan febr 2001 5,8 -33 nog in ontwikkeling 4,5 0 25,8 72,7 -48,3 In bovenstaand schema bestaat de dekking van de overheid uit de middelen van gemeente en Rijk samengevoegd. Dekking vanuit alle gebieden/partijen is nog niet vastgesteld en kon op dit moment dus nog niet overal worden ingebracht. Ook als dit wel is het geval is zal echter gerekend dienen te worden op resterende tekorten. Naar verwachting kan een deel hiervan worden opgevangen door bijdragen in het kader van ISV-2. Verder is nu reeds contact gezocht met het Rijk over aanvullende en extra middelen in het kader van het Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing. Met als vertrekpunt de wel potentieel aanwezige middelen ad f 72,7 32,99) miljoen is gekozen voor prioritering c.q. fasering ten gunste van de gebieden Achter de Hoven/ Vegelin en de Vrijheidswijk. 5Resumé Het vorenstaande overziend, stellen wij u voor, rekening houdend met het feit dat de Commissie Bestuur en Middelen op 29 mei 2001 is gehoord, te besluiten overeenkomstig het bijgevoegd concept-besluit. Leeuwarden, 21 juni 2001. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, L.B.M. van Maaren-van Balen, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 494