Blad 4 2. Het voorkomen dat mensen in een achterstandsituatie raken (preventie) en het verbeteren van de positie en het verminderen van het sociaal isolement van mensen die zich in een achterstandsituatie bevinden (activering en uitstroom) Het arbeidsmarktbeleid en het jeugdbeleid zijn voorlopers van en inspirerend geweest voor de nieuwe aanpak. Arbeidsmarktbeleid Het arbeidsmarktbeleid in Leeuwarden heeft de afgelopen jaren flink gestalte gekregen. Door de formulering van doelen in het MOP zijn de prestaties van de gemeente meetbaar. Die prestaties zijn voor een groot deel al gerealiseerd. Van belang is om die winst vast te houden nu landelijk de gunstige economische ontwikkelingen beginnen af te vlakken. Er zijn in Leeuwarden beleidsprogramma's ontwikkeld en verder uitgediept die ten grondslag liggen aan de gestelde doelen en behaalde prestaties. Belangrijk winstpunt is de integrale benadering van de driehoek economische ontwik keling, kennis en arbeidsmarkttoeleidingAl blijkt ook uit deze zelfanalyse dat het zwaartepunt nog wat meer op de aanbodzijde van de arbeidsmarkt ligt dan op de vraagzijde. Daarom is die verbinding tussen beleidsterreinen, onder andere geconcretiseerd in de werkgelegenheidsovereenkomst, zo cruciaal. Ook het "Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Fryslan"in oprichting biedt volop mogelijkheden om met behulp van informatie uitwisseling en beleidsafstemming het evenwicht tussen vraag- en aanbodszijde op de arbeidsmarkt te verbeteren. Het aspect kennis speelt een grote rol in de verbinding tussen vraag en aanbod en vraagt ook voor de toekomst blijvende aandacht. De geboekte resultaten zijn mede mogelijk gemaakt door de weg die is ingeslagen om de rol van de gemeente én van alle andere betrokkenen expliciet te maken. Regisseur, opdrachtgever en sturen op hoofdlijnen zijn begrippen die met name voor het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid concrete invulling hebben gekregen. Dat was niet gelukt zonder alle andere partijen: private bedrijven, gesubsidieerde instellingen en provinciale overheid, ieder vanuit de eigen deskundigheid. Jeugdbeleid De afgelopen periode van drie jaar intensief jeugdbeleid overziend kunnen we zeggen dat het goed gaat! Circa 95% van de jongeren tussen de 12 en 27 jaar die in de sluitende aanpak worden aangemeld, vinden met onze hulp de weg weer in onze complexe samenleving. De kinderen (en hun Blad 5 ouders) die op de buurtschool zitten, kunnen zich gelukkig prijzen met een grote hoeveelheid zorg en activiteiten waarmee ze omringd worden. De integrale aanpak krijgt steeds meer gestalte en we kunnen eigenlijk al zeggen dat deze is ingebed in de gehele organisatiestructuur. Een belangrijke oorzaak van deze opwaartse spiraal is de input die het rijk heeft gegeven. Door in de aansturing zorg te dragen voor extra middelen zijn er veel kansen gecreëerd, die de gemeente Leeuwarden met beide handen heeft aangegrepen. Er is zelf ook fors geïnvesteerd in de j eugd In 1997 was er nog sprake van een projectenfabriek met weinig samenhang in beleid. Anno 2001 is een integraal jeugdbeleid gerealiseerd, dat zeker door de bijdrage van een groot aantal Leeuwarder organisaties zo succesvol is geworden Het grotestedenbeleid heeft een manier van werken gebracht die we succesvol en de moeite waard vinden. Het heeft de stad ook extra middelen en instrumenten (MOP) in handen gegeven om de kansen en problemen aan te pakken en op te pakken in de geest van het GSB. De filosofie van het GSB is verankerd in de gemeentelijke organisatie en de middelen betekenden een extra impuls voor de uitwerking van o.a. de wijkaanpak en het jeugd- en veiligheidsbeleid. Het Leeuwarder beleid kenmerkt zich meer en meer door een integrale vraaggerichte benadering die in samenwerking met partners tot stand komt en die gericht is op concrete resultaten De uitwerking van de regierol heeft hierbij volop de aandachtAndere punten van aandacht voor de komende periode zijn: meer samenhang tussen de pijlers positieve aandacht voor de gezamenlijke successen op de diverse beleidsterreinen verdere samenwerking op regionale, provinciale en noordelijke schaal.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 508