Ontwikkelingen van denken in casstromen in de sectoren Nog wel een verbeterslag nodig Richtlijn ter zake Treasury manager i.s.m. Concern Financiële positie Onderzoek naar de verdere mogelijkheden van balanssanering nieuwe grote grondexploitatie projecten kasstroomplanningen gemaakt. Voor de normale exploitatie is een liquiditeitsbegroting opgezet. Voor de grotere projecten zijn of worden kasstroomplanningen gemaakt. De volgende stap is de kasstroom planning van de kleine en middel grote projecten en de vervangings- investeringen. De tot dusver doorgevoerde balanssaneringen hadden het inwisselen van incidentele middelen tegen structurele middelen tot gevolg. De eventuele volgende saneringsstappen gaan ten koste van incidentele middelen zonder dat dit structurele middelen oplevert. Gezien de financiële positie en de wensen aan nieuw beleid is hiervoor bij perspectief 2002 niet gekozen. In het tweede halfjaar zullen de eventueel te saneren posten verder in kaart worden gebracht, mee in verband met de mogelijke wijzigingen in de comptabiliteits- voorschriften dienaangaande Voorspellend vermogen van de Turap vergroten Vroegtijdig informeren aangaande overschrijdingen bij projecten Treasury Treasurystatuut Afwijking kapitaallasten Turap 2000 kritisch analyseren Jaarrekening 2000 evalueren, dan is het rekeningresultaat bekend Controllers DSO maakt twee keer per jaar een rapportage voortgang grote projecten, gekoppeld aan turap. Bezien in hoeverre dit voldoet aan de wens van de raad. Beleid t.a.v. planning liquiditeit, betalingsverkeer, beleggen en rapportage daarover Mei 2001 Concernstaf T.b.v. kasstroomplanning meer grip krijgen op timing van investeringsbedragen Gereed In de begroting 2001 en 2002 is hiermee verdere vooruitgang geboekt. Blijft echter een punt van voortdurende aandacht, zowel voor de ambtelijke organisatie als voor de Raad bij de vaststelling van beleids en kadernota's. Een vergelijkende analyse van het turap resultaat en het rekening resultaat is opgesteld. Nagegaan wordt nog welke ontwikkelingen de laatste maanden hebben plaatsgevonden en welke zaken eerder bekend hadden kunnen zijn. Door personeelsproblemen (ziekte en werkdruk) is de analyse niet gelijktijdig met de rekening opgeleverd. Concernstaf (ST, JS), met ABC Investerende diensten, m.n. DSO Concept klaar Eerste proeve van het MIP is gereed Treasurystatuut is door de Raad vastgesteld. Eerste versie Mip voor treasury doeleinden nog te globaal. Inmiddels zijn en/of worden van de Balanssanering Minimale hoogte Nagaan of f 15 min voldoende. 1 helft 2001 Concernstaf (JS) Perspectief 2002 Idem Idem Is opgenomen in de perspectiefnota perspectiefnota Verband tussen bestede middelen en beleidsdoel stellingen rekeningresultaat) gelijk met de perspectiefnota behandeld wordt Dialoog met raad over gewenste stuurinformatie, bijv. over prestaties/effecten van door gemeente gesubsidieerde instellingen Alle diensten, start bij Welzijn in het kader van LSB Loopt de Raad

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 514