Ontwikkelingen
van denken in
casstromen in de
sectoren
Nog wel een verbeterslag nodig
Richtlijn ter zake
Treasury
manager i.s.m.
Concern
Financiële positie
Onderzoek naar de verdere
mogelijkheden van balanssanering
nieuwe grote grondexploitatie
projecten kasstroomplanningen
gemaakt.
Voor de normale exploitatie is een
liquiditeitsbegroting opgezet. Voor
de grotere projecten zijn of worden
kasstroomplanningen gemaakt. De
volgende stap is de kasstroom
planning van de kleine en middel
grote projecten en de vervangings-
investeringen.
De tot dusver doorgevoerde
balanssaneringen hadden het
inwisselen van incidentele
middelen tegen structurele
middelen tot gevolg. De eventuele
volgende saneringsstappen gaan ten
koste van incidentele middelen
zonder dat dit structurele middelen
oplevert. Gezien de financiële
positie en de wensen aan nieuw
beleid is hiervoor bij perspectief
2002 niet gekozen.
In het tweede halfjaar zullen de
eventueel te saneren posten verder
in kaart worden gebracht, mee in
verband met de mogelijke
wijzigingen in de comptabiliteits-
voorschriften dienaangaande
Voorspellend
vermogen van de
Turap vergroten
Vroegtijdig
informeren
aangaande
overschrijdingen
bij projecten
Treasury
Treasurystatuut
Afwijking
kapitaallasten
Turap 2000 kritisch analyseren
Jaarrekening 2000 evalueren, dan
is het rekeningresultaat bekend
Controllers
DSO maakt twee keer per jaar een
rapportage voortgang grote
projecten, gekoppeld aan turap.
Bezien in hoeverre dit voldoet aan
de wens van de raad.
Beleid t.a.v. planning liquiditeit,
betalingsverkeer, beleggen en
rapportage daarover
Mei 2001
Concernstaf
T.b.v. kasstroomplanning meer
grip krijgen op timing van
investeringsbedragen
Gereed
In de begroting 2001 en 2002 is
hiermee verdere vooruitgang
geboekt. Blijft echter een punt van
voortdurende aandacht, zowel voor
de ambtelijke organisatie als voor
de Raad bij de vaststelling van
beleids en kadernota's.
Een vergelijkende analyse van het
turap resultaat en het rekening
resultaat is opgesteld. Nagegaan
wordt nog welke ontwikkelingen de
laatste maanden hebben
plaatsgevonden en welke zaken
eerder bekend hadden kunnen zijn.
Door personeelsproblemen (ziekte
en werkdruk) is de analyse niet
gelijktijdig met de rekening
opgeleverd.
Concernstaf (ST,
JS), met ABC
Investerende
diensten, m.n.
DSO
Concept klaar
Eerste proeve
van het MIP is
gereed
Treasurystatuut is door de Raad
vastgesteld.
Eerste versie Mip voor treasury
doeleinden nog te globaal.
Inmiddels zijn en/of worden van de
Balanssanering
Minimale hoogte
Nagaan of f 15 min voldoende.
1 helft 2001
Concernstaf (JS)
Perspectief 2002
Idem
Idem
Is opgenomen in de perspectiefnota
perspectiefnota
Verband tussen
bestede middelen
en beleidsdoel
stellingen
rekeningresultaat) gelijk met de
perspectiefnota behandeld wordt
Dialoog met raad over gewenste
stuurinformatie, bijv. over
prestaties/effecten van door
gemeente gesubsidieerde
instellingen
Alle diensten,
start bij Welzijn
in het kader van
LSB
Loopt
de Raad