Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler ruimte blijven bieden om nu aanwezige kansen te benutten. Ons streven is om daar als gemeente zodanig van te profiteren dat royaal geïnvesteerd kan worden in een sociaal even wichtige, veilige en duurzame ontwikkeling. Deze moet uiteindelijk de bevolking van deze gemeente, en van de hele regio, ten goede komen.' FINANCIEEL SOLIDE, MET BEPERKTE LASTENDRUK Er bestaat een spanning tussen de eis van financiële soliditeit, hoge investeringsopgaven en beperking van de lastendruk. Onze inzet was en is om met name de woonlasten, vooral ook voor kwetsbare groepen, te beperken en met name de onroerend zaakbelasting niet te verho gen. Dit draagt ook bij tot de aantrekkelijkheid van Leeuwarden als vestigingsgemeente voor bedrijven en woongemeente voor de nieuwe werknemers. Ook hier maakte groei op veel terreinen in combinatie met een vriendelijk economisch klimaat het mogelijk om deze combinatie van doelstellingen te bereiken. Het financiële resultaat was 13 5,9) miljoen gunstiger dan begroot, zodat het nadelig exploitatiesaldo beperkt bleef tot 346.000,- 157008). Dit was in belangrijke mate te danken aan een 5,3 2,4) miljoen hogere uitkering uit het gemeentefonds dan was begroot. De kosten van rente en afschrijving kwamen 3,6 1,6) mil joen lager uit. Voorts was sprake van een lagere bijdrage in het nadelig saldo van de dienst Ste delijke Werkvoorziening 2,3 1,0) miljoen. Daar stond, als uitvloeisel van het door ons gewenste beleid en als gevolg van een aantal bezwaarprocedures, een lagere opbrengst voor Onroerend Zaak Belasting tegenover van 2,6 1,2) miljoen. Met deze post werd al een belangrijke bijdrage geleverd tot matiging van de lastendruk, waarmee Leeuwarden zich gunstig onderscheidde ten opzichte van de meeste ver gelijkbare gemeenten in Nederland. Voor de overige heffingen werd over het algemeen de inflatiecorrectie toegepast, zodat de meeste inwoners er qua lastendruk in verhouding op vooruitgingen. SAMENWERKING MET OVERHEDEN Positieve ontwikkelingen in en voor Leeuwarden worden mede mogelijk gemaakt door de samenwerking met andere overheden. De Europese Unie bekrachtigde in het voorjaar van 2000 het noordelijke zonebeleid en maakte via de 'Steunkaart' extra regionale stimulering mogelijk. Het Rijk kende eind 1999 via het zogenaamde Stadsconvenant voor de komende jaren voor ongeveer 273 123,9) miljoen aan investeringen in Leeuwarden toe. In noordelijk verband werd een extra stimuleringsprogramma op basis van het 'Langmanakkoord' uitgewerkt in een 'Kompas voor het Noorden'. Dat gaf overheden, bedrij ven, instellingen en particulieren de ruimte om door vernieuwing en verbetering de econo mische uitgangspositie te versterken. Deze impuls moet in de periode tot 2006 via de uit voering van een groot aantal grote en kleinere projecten leiden tot een extra groei van de werkgelegenheid in de drie noordelijke provincies met 43.000 arbeidsplaatsen. De provincie Fryslan vulde het ruimtelijk beleid, neergelegd in o.m. de nota 'Wenjen yn Frys- lan', nader in. Aan Leeuwarden is voor de periode tot 2009 een groei met ruim 8.000 wonin- GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000 gen toegewezen. Actief draagt de provincie in de periode tot 2010 voor 50 22,7) mil joen bij in investeringen in diverse projecten in Leeuwarden. Buurgemeenten in het Stadsgewest dragen tien jaar lang 1,2 miljoen (totaal 12 5,5) miljoen gulden) bij in verbetering van de bereikbaarheid van de stad Leeuwarden. Zij leve ren zo een bijdrage in de functies van Leeuwarden voor hun inwoners die hier werken, onderwijs volgen en gebruik maken van de hoofdstedelijke voorzieningen. Met gemeenten in de Westergo-zone groeide de onderlinge afstemming. Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijier

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 524