JAARVERSLAG
Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler
uitleg van Leeuwarden aller tijden. Het nieuwe stadsdeel, waar ook kantoor- en bedrijvenloca-
ties zijn gepland, moet over twintig tot dertig jaar 10.000 tot 20.000 inwoners huisvesten. Zij zal
behalve door de Haak en uitvalswegen worden ontsloten door nieuwe vervoersconcepten voor
het verkeer tussen buitenwijk en binnenstad.
Deze uitbreiding moet stad en gemeente voor een flink aantal jaren voldoende ruimte ver
schaffen. Gezien de schaalgrootte werken wij in de ontwikkeling samen met een krachtig con
sortium met private partijen.
BINNENSTAD, DORPEN EN WIJKEN
Ondertussen waardeert Leeuwarden de woonfuncties in de bestaande stad verder op. Voor de
binnenstad wordt het project 'Wonen in de Binnenstad' voortgezet. Het nieuwe monumenten
beleid kan hierbij een bijdrage leveren.
De sterke uitbreiding van Leeuwarden in vrijwel alle richtingen vraagt een nadere bezinning op
ontwikkelingsmogelijkheden van de negen dorpen in de gemeente. Hier wonen ruim vijfdui
zend mensen, bijna zes procent van het gemeentelijk totaal. Uitgangspunt is dat we de eigen
identiteit van de dorpen zoveel mogelijk handhaven en het ruimtelijk karakter van het buiten
gebied beschermen. Deze elementen worden uitgewerkt in een begin 2001 te verschijnen
Dorpennota, die met inbreng van Verenigingen voor Dorpsbelang is samengesteld.
4.2 Stedelijke Vernieuwing
Het accent lag dit jaar op planvorming en het dekken van de tekorten op het vereiste programma.
Door het fusieproces in de corporatiewereld vormden zich nieuwe partijen: Corporatie Holding
Friesland met een grote Stedelijke Vernieuwingsopgave in Bilgaard en Nieuw Wonen Friesland
in de Vrijheidswijk. Deze wijken vormen het voorkeursgebied 'Noordrand'.
Nieuw Wonen Friesland bereidde hier sloop aan de Gebroeders Wierdastraat voor en ontruim
de de Jan Evenhuisflat grotendeels. Eén bewoner bleef zich tegen de voorgestelde herhuis
vesting verzetten, zodat sloop van dit complex werd vertraagd.
Voor Achter de Hoven/Vegelin werd op basis van een eerste concept in december een Wijkont
wikkelingsvisie gepresenteerd. Deze vormt de basis van verdere planvorming. De groenstroken
rond de Potmarge, die deel uitmaken van de ideevorming rond 'De Blauwe Diamant', bleven
voorlopig buiten dit plan.
Ten opzichte van de planning, aangeduid in het Kaderplan Stedelijke Vernieuwing (1999), is
enige vertraging opgelopen. Maar de ambitie is onveranderd hoog gebleven.
4.3 Monumenten
Tot de erkende kwaliteiten van Leeuwarden, met name van de binnenstad, behoort het grote
aantal monumenten.
In de nieuwe monumentennota 'Aldereeuwechst Liwwarden 2000-2005' is een actief beleid
voor deze waardevolle elementen uitgezet. De gemeente streeft naar goede samenwerking met
particulieren, door informatie te geven en over onder meer subsidie- en restauratiemogelijk
heden. Aan de samenstelling van een goed en actueel overzicht van het monumentenbestand
is en wordt gewerkt.
Via publicaties in onder meer het blad Leovardia worden belangstellenden geïnformeerd.
Inleiding
Beleid en doelen Economische pijler
Fysieke pijler
Sociale pijler
Bedrijf
Voor het Rijk is een voordracht gemaakt van monumentale panden en stadsgezichten uit de
periode 1850-1940. De lijst telt ruim 120 objecten, waarvan er in oktober al 45 waren aange
wezen als Rijksmonument, naast drie waardevolle stadsgezichten.
Voor subsidietoekenning voor de nieuwe subsidieregeling van het Rijk werden twee grote pro
jecten voorgedragen: de Grote of Jacobijnerkerk en de kaden en pijpen in de binnenstad. Beide
kwamen in aanmerking voor subsidie in het kader van de zogenaamde 'Kanjerrestauraties'. Voor
het eerste project werd 1,3 0,6) miljoen gulden toegekend, voor het tweede 1,9 0,9)
miljoen.
Om met de krappe rijksbudgetten voor restauraties toch aan een verantwoord beleid te kunnen
werken, is in 2000 een nieuw 'Gemeentelijk restauratie-uitvoeringsprogramma voor restauraties
van rijksmonumenten' bijgewerkt. Dit geldt voor de periode 2001 tm 2007.
De gemeente zelf bereidde een ingrijpende restauratie en opknapbeurt van het Stadhuis aan
het Raadhuisplein voor.
Bij archeologisch onderzoek in het Oldehoofsterkerkhof, Leeuwarden-Zuid, Zuiderburen en 'Tus-
ken Moark en Ie' kwamen waardevolle cultuur- en bewoningsresten aan het licht. Hier wordt
zorgvuldig mee omgegaan.
4.4 Vervoer en verkeer
Bereikbaarheid en leefbaarheid behoren tot de centrale doelstellingen en topprioriteiten. In
onderhoud en verbetering van de verkeersinfrastructuur is daarom in het verslagjaar veel
gebeurd. De daardoor opgeroepen publieke discussie over de verkeerssituatie in de stad gaf een
goede aanzet tot bezinning op de bereikbaarheid en de mobiliteit van en rond Leeuwarden.
Enkele grotere projecten werden afgerond, zoals de aanleg van de Slauerhoffweg met de Slau-
erhoffbrug. Tijdelijke maatregelen werden getroffen om sluipverkeer over de Van Poptawei
tegen te gaan en de kruising met de Harlingerstraatweg overzichtelijker te maken.
Bij de afslag Hendrik Algraweg-Newtonweg werd een rotonde aangelegd. Een vlotte afwikkeling
van de groeiende verkeersstroom langs deze invalsweg is hier sterk door bevorderd.
BINNEN DE RONDWEG
Binnen de Rondweg zijn verschillende projecten uitgevoerd.
Een van de meest ingrijpende was de reconstructie van het Beursplein, en, daarbij aansluitend,
het Blokhuisplein. Deze ingreep was nodig om de bushaltes aan het Zaailand te kunnen ver
plaatsen. Met dit laatste werd een logischer route voor de stadsbussen bereikt en de verkeers
druk in de binnenstad verlicht. Reizigers kunnen dicht bij het kernwinkelgebied in- en uitstap
pen en op het Wilhelminaplein is ruimte geschapen voor de herinrichting.
Voor lokaal autoverkeer tussen zuid-west en noord-oost zou openstelling van de Eerste
Kanaalsbrug een oplossing kunnen bieden. Deze optie, die eerst voorlopig is toegepast, vraagt
wel zorgvuldig overleg met omwonenden en maatregelen om overlast door sluipverkeer tegen
te gaan.
Het Vliet, bedoeld als hoofdfietsroute, voldeed niet aan de eisen. Te veel geparkeerde auto's
stonden fietsers in de weg; de straat was feitelijk nog voornamelijk ingericht voor autoverkeer.
De reconstructie nam meer tijd in beslag dan was voorzien. Tijdens de voorbereiding bleek ver
vanging van meer rioolleidingen wenselijk dan was voorzien, ook om toekomstige extra kosten
en overlast te voorkomen.
35 GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000