Inleiding
Beleid en doelen
Economische pijler
Sociale pijler
De binnenstedelijke weggebruiker kreeg door deze werkzaamheden en het onderhoud aan stra
ten en bruggen onvermijdelijk met de nodige omleidingen en afzettingen te maken. Dit onge
rief werd tijdelijk nog verergerd door bouwwerkzaamheden aan de Willemskade (kantoortoren),
en de Groeneweg (wooncomplexen Wissesdwinger).
FIETSVERKEER EN OPENBAAR VERVOER
Bevordering van openbaar vervoer en fietsverkeer dragen bij tot verlichting van de verkeersdruk.
In het kader van dit beleid werden op de Harlingerstraatweg, langs gedeeltes van de Aldlansdyk
en langs de Oostergoweg busbanen aangebracht. Dit werk werd op de Aldlansdyk gecombi
neerd met onderhoudswerkzaamheden aan het asfalt.
Pogingen om op het Waagplein een fietsenstalling voor winkelend publiek in te richten, leidden
nog niet tot resultaat. Er was geen geschikte locatie te vinden.
Gunstig voor veiliger fietsverkeer was de uitvoering van een aantal maatregelen in het kader van
'duurzaam veilig'. Daarbij speelde de gemeente snel in op maatregelen van de rijksoverheid,
onder meer door fiets- en bromfietsverkeer te scheiden. De veiligheid is er duidelijk door ver
groot.
BEZINNING OP DE TOEKOMST
Dat enkele werkzaamheden verstorende effecten op de verkeersstroom rond en door Leeuwar
den kunnen hebben, geeft aan dat een groeiende stad kwetsbaar in z'n verkeer is.
De afgelopen vijf jaar is het aantal auto's in en rond Leeuwarden met 22% toegenomen. Er is
veel gedaan om knelpunten op te lossen. Voor 68 miljoen gulden is in deze periode geïn
vesteerd in rotondes, busbanen, nieuwe wegvakken, etc. Maar dat alles blijkt niet voldoende.
Sommige oplossingen veroorzaakten nieuwe problemen. Het verkeersluw maken van woonwij
ken en delen van de binnenstad kan elders tot een grotere verkeersdruk leiden.
Naarmate het autoverkeer verder toeneemt, blijven deze effecten zich voordoen, want ook het
onderhoud gaat door. Om die reden riep het college eind 2000 op tot bezinning en gesprek om
een breed gedragen visie op het verkeersbeleid voor de toekomst te ontwikkelen. Die visie moet
worden uitgewerkt in een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP), waartoe een aanzet
werd gegeven. Parkeerbeleid en veilig fietsverkeer vormen belangrijke elementen van dit beleid.
In de plattelandsprovincie Fryslan met beperkt openbaar vervoer zal de auto nog lang een veel
gebruikt vervoermiddel blijven. Dat heeft gevolgen voor een forenzenstad die veel werkgele
genheid biedt aan een wijde omgeving.
De oplossing is voor een deel te vinden in opwaardering van het openbaar ven/oer en de ont
wikkeling van nieuwe vervoersconcepten tussen uitleg en binnenstad. Op dat punt is reeds
onderzoek gedaan.
Van belang is hierbij dat in 2001 de aanbesteding plaatsvindt van collectief personenvervoer.
Hierbij kan een 'park- en pendel' (P P)-voorziening tussen de binnenstad en parkeerterreinen
elders, bijvoorbeeld op het evenemententerrein achter het FEC-complex, worden ingebracht.
Een haalbaarheidsproef voor beperkt gratis openbaar vervoer van dit terrein naar de binnenstad
is inmiddels voorbereid.
Het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan kan worden gemaakt als over deze zaken principe
uitspraken zijn gedaan.
w -embe, reden de eerste bessen o»e, het plein dat „aneankelijk op »eel kritiek ,an de overige .erkeersgebruikers kon
rekenen,
He, uitharden ».n de beton-
pentas nodig om voor een lange reeks van jaren het zware busverkeer aan te kunnen.