Welzijn voor iedereen De sociale pijler Eerste resultaten van het Plan van aanpak zijn de projecten 'Waterkwaliteit binnenstadsgrach ten' en 'Watersysteem Potmarge'. Daarnaast worden publieksgerichte acties ondernomen. Leeuwarden neemt ook deel in het internationale project 'Water City International', dat door de provincie wordt geleid. Andere deelnemers zijn o.m. Göteborg (Zweden), Emden (Duitsland) en Norwich (Verenigd Koninkrijk). Gezamenlijke planontwikkeling, uitwisseling van kennis en en/a- ring en fondswerving zijn kernactiviteiten. GEMEENTE LEEUWARDEN Bedrijf Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijle Bedrijf Ondanks de sterke economische groei kampt Leeuwarden met hardnekkige sociale problemen. Het hoge werkloosheidscijfer van 13,5% bewijst dat. In verhouding veel mensen zijn afhankelijk van een uitkering, of hebben een inkomen rond het minimum. Zij hebben er vooral belang bij dat ze, met passende steun en begeleiding, hun problemen zélf te lijf kunnen gaan. Vorig jaar is een begin gemaakt met een andere organisatie van het welzijnsbeleid. Dit 'lokaal sociaal beleid' wordt ingevuld langs twee sporen. Ten eerste moeten voor alle inwoners een compleet pakket aan voorzieningen beschikbaar zijn, die passen in een moderne samenleving: onder meer kinderopvang, maatschappelijke opvang, inkomensvoorziening, hulp- en zorgverle ning, onderwijs, sport, kunst en cultuur. Het tweede spoor richt zich op mensen die te maken hebben met sociale problemen. In dat beleid, speciaal gericht op het bestrijden van achterstanden, staat een individuele benadering centraal. Deze keuze voor twee soorten 'welzijnsproducten' houdt een kleine revolutie in. Tot nu toe werkten instellingen 'aanbodgericht'. In de nieuwe situatie wordt van hen gevraagd om actief te reageren op de vraag die de omgeving hen stelt. Zo worden hulpvragers 'klanten' en krijgen instellingen de functie van 'leveranciers'. Deze koers is helder uitgezet, en de ambities zijn omschreven. Het vernieuwende model moet nu in de praktijk worden toegepast. Zowel professionele instellingen als de ambtelijke organi satie moeten een verandering doormaken om hun nieuwe rollen te kunnen vervullen. Hier is in 2000 een flinke start mee gemaakt. Het is van groot belang om de effecten en resultaten van dit proces goed in kaart te brengen. Bij die evaluatie worden we bijgestaan door het Verweij-Jonker Instituut in Utrecht (prof. dr. Jan Willem Duyvendak), dat is ingericht op onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken. 'Een veilige en leefbare stad' is een doel dat veel beleids terreinen raakt. In ieder geval betekent het dat inwo ners de ruimte krijgen om zich te ontplooien, ledereen moet gebruik kunnen maken van goede basisvoorzienin gen. Voor kwetsbare, groe pen is ondersteuning en begeleiding gewenst om ze volwaardig te laten functio neren in de samenleving. 5.1 Basisvoorzieningen Samen met instellingen werkt de gemeente aan een heldere omschrijving van de basisvoorzie ningen. Uiteindelijk is het aan de gemeenteraad om vast te stellen wat Leeuwarden daarin nodig heeft, en hun omvang en kwaliteit. KINDEROPVANG EN PEUTERZALEN De kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk heeft een belangrijke functie in de voor- en vroeg- schoolse educatie. In de kinderopvang blijft de groei van het aanbod achter bij de vraag. Toch is dit bij uitstek een middel om deelname van ouders aan het arbeidsproces te bevorderen. In 2000 breidde de Stichting Kinderopvang Leeuwarden (SKL) het aantal kindplaatsen met 88 uit. In 2001 moet een meervoud hiervan tot stand komen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 536