1 JAARVERSLAG Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler Bedrijf teert: de volwassenen moeten werkloos zijn geworden voor 1-1-'99. Bovendien behoorden veel 23-plussers tot de fase-4 groep, die vaak niet direct bemiddelbaar is. De toenemende moeilijkheidsgraad van de groep in fase 2/3. De groep die met enige ondersteuning toegeleid kan worden, is in de afgelopen jaren uitgedund. De terugstroom van mensen voor wie de aanpak geen succes was, wordt groter (25%). Voor trajecten voor niet-uitkeringsgerechtigden werd geen beroep op de gemeente gedaan. PER 31 DECEMBER 2000 BEREIKTE RESULTATEN /OOR FASE 2/3-CLIENTEN UIT DE PERIODE 1997-'99. Jaar bestand Gestarte trajecten Uitstroom werk Uitval Nog in op 31-12-00 1997 511 308 200 3 1998 398 192 158 48 1999 651 246 217 188 1560 746 575 239 100% 47.8% 36.8% 15.4% 2000 445 49 37 359 Totaal 2005 795 612 598 Reïntegratie fase 4 - In het voorjaar is het sociale activeringsproject 'Een actieve wijk' afgerond. In een periode van 18 maanden zijn van de 440 fase 4-deelnemers 71 begeleid naar werk, 50 naar voortrajecten (scholing, hulp- en zorgverlening) en 15 naar vrijwilligerswerk. De opgedane ervaringen zijn gebruikt om het werk voor deze doelgroep verder uit te bouwen. Zo kunnen 700 cliënten deelnemen aan het project 'Een actief stadsdeel'. Er zijn budgetten beschikbaar gesteld voor het inkopen van scholing en medische deskundigheid. 425 cliënten zijn aangemeld. De Alexander Calder Arbeidsintegratie BV heeft per 1 juli 2000 de activiteiten van Stichting De Opstap overgenomen. Dit project is in september van start gegaan. Voor veertig personen uit fase 4 wordt een reïntegratieplan vastgesteld, dat in minstens tien gevallen moet leiden tot regu lier werk. Omdat het project in uitvoering is, kunnen er nog geen resultaten worden gemeld. Door personele wisselingen bij het Bureau Maatwerk liep de administratieve afhandeling van het oude en de start van het nieuwe project vertraging op. Er ontstonden ook problemen over het nakomen van werkafspraken. Voor de gemeente was dit aanleiding om de aanmelding van cliënten tijdelijk stop te zetten. Door Bureau Maatwerk is eind 2000 een herstelplan in uitvoe ring genomen. Omdat dit zich gunstig ontwikkelt, kan waarschijnlijk in 2001 de toeleiding van cliënten hen/at worden. Voor het vierde jaar is een aantal Melkert lll-trajecten uitgevoerd voor alleenstaande ouders in de bijstand. In totaal zijn 59 trajecten van start gegaan. Van de deelnemers die hun traject in het afgelopen jaar afrondden, stroomde 15% door naar betaalde arbeid, 50% naar een (taal)oplei- ding, 3% naar vrijwilligerswerk. Een groep van 25% viel uit of stroomde tussentijds uit. Reïntegratie arbeidsgehandicapten - In 2000 volgden 173 gehandicapten een traject in de rich ting van werk in het kader van de Wet op de reïntegratie arbeidsgehandicapten (Wrea). Van 173 GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000 Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler Bedrijf trajecten zijn er in het verslagjaar 92 van start gegaan. Geraamd was een start van 80 trajecten. Veertien arbeidsgehandicapten zijn bemiddeld naar werk; 43 trajecten zijn om andere redenen beëindigd. Werkgevers die arbeidsgehandicapten in dienst nemen, hebben vaak recht op subsidie. Terwijl met vijftig aanvragen rekening was gehouden, kwamen er slechts negen. In zes gevallen werd een subsidie toegekend. Omdat de geringe vraag het gevolg kon zijn van onbekendheid met de regeling, is in het najaar een informatiefolder verspreid. Kansentrajecten - Het project kansentrajecten ging in oktober van start. Het doel is een geïnte greerde keten van werk, zorg en hulpverlening voor de meest kwetsbare groep: personen die dak- en thuisloos zijn (geweest), verslaafd zijn (geweest) of kampen met psychische problemen. Jaarlijks kunnen hier vijftien personen aan deelnemen. stipejild - Het bestaande beloningen-beleid is herzien. Werd vroeger scholing of het vinden van een baan beloond met een premie, nu wordt er 'stipejild' (ondersteuningsgeld) toegekend aan bijstandsgerechtigden die een reïntegratietraject volgen. De uitkeringen van 500,- 227) tot 1000,- 454) zijn bedoeld als onkostenvergoeding. GESUBSIDIEERD WERK Wij maken al enkele jaren actief en creatief gebruik van de vele regelingen om mensen met behulp van subsidies aan werk te helpen. Deze inzet wordt door het Rijk gewaardeerd: ons is financiële en inhoudelijke steun in het vooruitzicht gesteld om deze aanpak uit te bouwen en te vervolmaken. Voor de toekomst streven we naar een overzichtelijker structuur door integratie van de vele vor men van gesubsidieerd werk. Een Interdepartementaal Beleids Onderzoek (IBO) van de rijks overheid, dat in 2001 wordt afgerond, zal hier mede richting aan geven. Wet inschakeling werkzoekenden - De Stichting Werkwijzer trad weer namens de gemeente op als werkgever voor de Wet inschakeling werkzoekenden (Wiw). In 2000 kregen 190 mensen zo'n betrekking; 170 personen zijn uitgestroomd. Dit leidde eind 2000 tot een stand van 410 deelnemers. Het aantal Wiw-dienstbetrekkingen vertoonde, na jaren van grote daling, weer een toename. Dit komt doordat voor steeds meer uitkeringsgerechtigden met een grote afstand tot de arbeids markt de Wiw-dienstbetrekking een goede overbrugging is. Maar het begrote aantal van mini maal 500 en maximaal 800 personen zal voorlopig niet gehaald worden. Vierhonderd Wiw- dienstbetrekkingen moet voldoende zijn om in de behoefte te voorzien. Werkgevers die werkzoekenden een Wiw-werkervaringsplaats bieden, kunnen via de Stichting Werkwijzer subsidie krijgen. Vorig jaar zijn 22 plaatsen ingevuld en 43 beëindigd. Dit brengt de stand per eind 2000 op twintig, veel minder dan het afgesproken aantal van 75. Mogelijk is de regeling bij werkgevers onvoldoende bekend, of zijn de afspraken met bemiddelingsorganisaties te vrijblijvend. In 2001 zullen wij maatregelen nemen om deze aanpak optimaler te benutten. Regeling In- en Doorstroombanen (ID-banen) - In de overeenkomst met Stichting Werkwijzer was uitgegaan van 569 in- en doorstroombanen: 480 te beheren arbeidsplaatsen en 89 nieu we. Eind 2000 zijn er 480 ID-banen tot stand gebracht en beheerd. Nieuwe ID-banen kwamen er niet bij. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 542