m S5ÉS; JAARVERSLAG Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler Bedrijf Er zijn 71 verloopvacatures ingevuld, terwijl er 50 waren begroot. Sinds begin 2000 stokt de groei van het aantal ID-banen, vooral doordat er minder geschikte kandidaten te vinden zijn. Meer mensen met een ID-baan krijgen regulier werk, wat natuuurlijk positief is. Om de taakstelling nog zoveel mogelijk te halen, werd de doelgroep uitgebreid met moeilijk plaatsbare personen (in fase 3 en 4) met een WW-uitkering, een gecombineerde WW/WAO-uitkering of zonder uitkering. In november zijn aan Leeuwarden 16 extra ID-banen toegekend, waarmee het aantal banen dat Leeuwarden mocht invullen op 585 kwam. Aan langdurig werklozen mag nog in het eerste kwartaal van 2001 een ID-baan worden toegewezen. In de uitvoering heeft de Stichting Werkwijzer een belangrijke functie, in het toewijzen en behe ren van banen, tijdelijk 'werkgeverschap' en het toewijzen van vergunningen. Deze stichting kreeg te kampen met ernstige problemen in de bedrijfsvoering. Deze spitsten zich toe op het opstellen van de jaaropgave 1999 Wiw en de Regeling In- en Doorstroombanen (ID) voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de kwartaaldeclaraties, de jaar rekening 1999 en het nakomen van afspraken in het contract Regeling ID. Daarnaast heeft de stichting een grote achterstand in de invordering van inleenvergoedingen en andere inkomsten van derden uit 1999 en 2000. Deze inkomsten zijn met de rijksvergoeding nodig voor een slui tende exploitatie. Het stichtingsbestuur heeft een interim-manager aangesteld om de bedrijfs voering te herstellen en de financiële risico's te beperken. Naast de Stichting Werkwijzer wordt een nieuwe uitvoerder aangezocht voor dertig nieuwe ID- banen voor moeilijk plaatsbare niet-uitkeringsgerechtigden. SOCIALE INTEGRATIE Voor sommige groepen inwoners zijn extra voorzieningen gewenst om hun deelname aan de samenleving mogelijk te maken of te houden. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen met een functiebeperking en senioren. Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) - De resultaten van de gemeentelijke evaluatie van de WVG in 1999 en de wetswijziging van 1 april 2000 zijn verwerkt in een nieuwe conceptveror dening WVG. Het verstrekkingenbeleid is geheel herschreven. Een programma van eisen is vastgesteld voor de integratie van openbaar vervoer en gehandi- captenvervoer. Europese aanbesteding moet per 1 januari 2002 leiden tot een goed contract met een vervoerder voor zo'n integraal vervoerssysteem. Senioren - Een grote uitdaging in het ouderenbeleid is het bieden van een veilige en een leef bare omgeving voor de groeiende groep senioren. Maar dé oudere bestaat niet; binnen deze groep zijn de verschillen erg groot. Met van bovenaf opgelegde zorg- en woonstructuren zijn zij dan ook niet gediend. Wel is het onze taak om samen met zorginstellingen en woningcorpora ties in hun woonomgeving voldoende passende voorzieningen te bieden, van beschermd wonen tot onderwijs, gezondheidszorg en winkels. Deze zouden in een 'multifunctioneel cen trum' ondergebracht kunnen worden. De zorg wordt bij een wijkgerichte aanpak betrokken om plaatsen in verzorgings- en verpleeghuizen beter over de gemeente te spreiden. De Stichting Welzijn Ouderen bereidt een project voor als vervolg op 't Heft in handen. Veilig heid is hierin een belangrijk thema. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000 JAARVERSLAG Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Digitaal Trapveld - Op initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken is in het kader van het Grote Steden Beleid een project gestart voor verbreiding van computerkennis via zoge naamde 'digitale trapvelden'. Kinderen, allochtonen, senioren, etc. in een bepaalde wijk kunnen hier vrij gebruik van maken. Door de kloof tussen wel en niet-computergebruikers te verkleinen wordt aansluiting bij de arbeidsmarkt bevorderd en de sociale samenhang in de wijk versterkt. Begin 2001 is in de Vrijheidswijk een digitaal trapveld tot stand gekomen in samenwerking met het lokale bedrijfsleven en een wijkwerkgroep. Dit project duurt drie jaar. Multicultureel pand - In maart stelde de gemeenteraad de nota 'Integratie in multicultureel Leeuwarden' vast. Kort daarna werd begonnen met de opzet van een Multicultureel Pand Leeu warden. Deze huisvesting voor etnische groepen biedt onderdak aan vrijwel alle activiteiten en het bevordert de samenwerking binnen het Kleurrijk Beraad. Zo ontstaat een duidelijker aan spreekpunt voor de gemeente (en andere organisaties) over minderheden- en multiculturele vraagstukken. Met de opening van een Multicultureel Pand vervalt de gemeentelijke verant woordelijkheid voor de panden die enkele etnische organisaties met subsidie in stand houden. Vrijwilligerswerk - Het Vrijwilligersteunpunt krijgt subsidie om zijn communicatiemiddelen te moderniseren. Het kan een beroepskracht aanstellen met het oog op de dienstverlening aan langdurig werkloze bijstandsgerechtigden. Voor waardering en promotie van vrijwilligers zal het steunpunt een regeling uitwerken. 5.4 Veiligheid De overheid wordt nadrukkelijk aangesproken op het garanderen van de veiligheid. Dat is begrijpelijk als men leest dat in Leeuwarden een op de drie inwoners zich wel eens onveilig voelt, een op de vier zelfs in de eigen woonomgeving. Nu is veiligheid een weids begrip, zoals blijkt in de eind 1999 vastgestelde kadernota Integraal Veiligheidsbeleid, geldend voor de peri ode van 2000 tot en met 2003. Daarin komen thema's aan de orde als: veiligheid in wijken, buurten en dorpen; jeugd en veiligheid; geweld en overlast op straat en in openbare ruimten; woonomgeving (ontwerp, inrichting en beheer van gebouwen en openbare ruimten). Onderzoek leert dat gevoelens van onveiligheid niet altijd overeenkomen met criminaliteits cijfers. De sfeer en inrichting van wijken en buurten blijkt van invloed; de sociale samenhang binnen de wijk, en bijvoorbeeld verlichting en de zichtbare aanwezigheid van politie. De actualiteit droeg daarbij nog een ander punt aan. De overheid moet een zodanig handha vingsbeleid voeren dat de kans op rampen tot een minimum wordt beperkt. In dit besef is het controle- en handhavingsbeleid aangescherpt en zijn de risico's nog eens in kaart gebracht. In wijken en buurten - In nauw overleg met de Vrijheidswijk is een overzicht gemaakt van de knel punten, die in volgorde van belang zijn gerangschikt. Van hieruit worden maatregelen voorgesteld, die betrekking hebben op beheer en inrichting van de wijk en op de onderlinge (sociale) verhou dingen. Een intensieve aanpak kan in deze wijk aansluiten bij het project Stedelijke Vernieuwing. 57 GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 543