m S5ÉS;
JAARVERSLAG
Inleiding
Beleid en doelen
Economische pijler
Fysieke pijler
Sociale pijler
Bedrijf
Er zijn 71 verloopvacatures ingevuld, terwijl er 50 waren begroot.
Sinds begin 2000 stokt de groei van het aantal ID-banen, vooral doordat er minder geschikte
kandidaten te vinden zijn. Meer mensen met een ID-baan krijgen regulier werk, wat natuuurlijk
positief is. Om de taakstelling nog zoveel mogelijk te halen, werd de doelgroep uitgebreid met
moeilijk plaatsbare personen (in fase 3 en 4) met een WW-uitkering, een gecombineerde
WW/WAO-uitkering of zonder uitkering.
In november zijn aan Leeuwarden 16 extra ID-banen toegekend, waarmee het aantal banen dat
Leeuwarden mocht invullen op 585 kwam. Aan langdurig werklozen mag nog in het eerste
kwartaal van 2001 een ID-baan worden toegewezen.
In de uitvoering heeft de Stichting Werkwijzer een belangrijke functie, in het toewijzen en behe
ren van banen, tijdelijk 'werkgeverschap' en het toewijzen van vergunningen.
Deze stichting kreeg te kampen met ernstige problemen in de bedrijfsvoering. Deze spitsten
zich toe op het opstellen van de jaaropgave 1999 Wiw en de Regeling In- en Doorstroombanen
(ID) voor het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de kwartaaldeclaraties, de jaar
rekening 1999 en het nakomen van afspraken in het contract Regeling ID. Daarnaast heeft de
stichting een grote achterstand in de invordering van inleenvergoedingen en andere inkomsten
van derden uit 1999 en 2000. Deze inkomsten zijn met de rijksvergoeding nodig voor een slui
tende exploitatie. Het stichtingsbestuur heeft een interim-manager aangesteld om de bedrijfs
voering te herstellen en de financiële risico's te beperken.
Naast de Stichting Werkwijzer wordt een nieuwe uitvoerder aangezocht voor dertig nieuwe ID-
banen voor moeilijk plaatsbare niet-uitkeringsgerechtigden.
SOCIALE INTEGRATIE
Voor sommige groepen inwoners zijn extra voorzieningen gewenst om hun deelname aan de
samenleving mogelijk te maken of te houden. Dat geldt bijvoorbeeld voor mensen met een
functiebeperking en senioren.
Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) - De resultaten van de gemeentelijke evaluatie van de
WVG in 1999 en de wetswijziging van 1 april 2000 zijn verwerkt in een nieuwe conceptveror
dening WVG. Het verstrekkingenbeleid is geheel herschreven.
Een programma van eisen is vastgesteld voor de integratie van openbaar vervoer en gehandi-
captenvervoer. Europese aanbesteding moet per 1 januari 2002 leiden tot een goed contract
met een vervoerder voor zo'n integraal vervoerssysteem.
Senioren - Een grote uitdaging in het ouderenbeleid is het bieden van een veilige en een leef
bare omgeving voor de groeiende groep senioren. Maar dé oudere bestaat niet; binnen deze
groep zijn de verschillen erg groot. Met van bovenaf opgelegde zorg- en woonstructuren zijn zij
dan ook niet gediend. Wel is het onze taak om samen met zorginstellingen en woningcorpora
ties in hun woonomgeving voldoende passende voorzieningen te bieden, van beschermd
wonen tot onderwijs, gezondheidszorg en winkels. Deze zouden in een 'multifunctioneel cen
trum' ondergebracht kunnen worden. De zorg wordt bij een wijkgerichte aanpak betrokken om
plaatsen in verzorgings- en verpleeghuizen beter over de gemeente te spreiden.
De Stichting Welzijn Ouderen bereidt een project voor als vervolg op 't Heft in handen. Veilig
heid is hierin een belangrijk thema.
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2000
JAARVERSLAG
Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler
Digitaal Trapveld - Op initiatief van het ministerie van Binnenlandse Zaken is in het kader van
het Grote Steden Beleid een project gestart voor verbreiding van computerkennis via zoge
naamde 'digitale trapvelden'. Kinderen, allochtonen, senioren, etc. in een bepaalde wijk kunnen
hier vrij gebruik van maken. Door de kloof tussen wel en niet-computergebruikers te verkleinen
wordt aansluiting bij de arbeidsmarkt bevorderd en de sociale samenhang in de wijk versterkt.
Begin 2001 is in de Vrijheidswijk een digitaal trapveld tot stand gekomen in samenwerking met
het lokale bedrijfsleven en een wijkwerkgroep. Dit project duurt drie jaar.
Multicultureel pand - In maart stelde de gemeenteraad de nota 'Integratie in multicultureel
Leeuwarden' vast. Kort daarna werd begonnen met de opzet van een Multicultureel Pand Leeu
warden.
Deze huisvesting voor etnische groepen biedt onderdak aan vrijwel alle activiteiten en het
bevordert de samenwerking binnen het Kleurrijk Beraad. Zo ontstaat een duidelijker aan
spreekpunt voor de gemeente (en andere organisaties) over minderheden- en multiculturele
vraagstukken. Met de opening van een Multicultureel Pand vervalt de gemeentelijke verant
woordelijkheid voor de panden die enkele etnische organisaties met subsidie in stand houden.
Vrijwilligerswerk - Het Vrijwilligersteunpunt krijgt subsidie om zijn communicatiemiddelen te
moderniseren. Het kan een beroepskracht aanstellen met het oog op de dienstverlening aan
langdurig werkloze bijstandsgerechtigden. Voor waardering en promotie van vrijwilligers zal het
steunpunt een regeling uitwerken.
5.4 Veiligheid
De overheid wordt nadrukkelijk aangesproken op het garanderen van de veiligheid. Dat is
begrijpelijk als men leest dat in Leeuwarden een op de drie inwoners zich wel eens onveilig
voelt, een op de vier zelfs in de eigen woonomgeving. Nu is veiligheid een weids begrip, zoals
blijkt in de eind 1999 vastgestelde kadernota Integraal Veiligheidsbeleid, geldend voor de peri
ode van 2000 tot en met 2003.
Daarin komen thema's aan de orde als:
veiligheid in wijken, buurten en dorpen;
jeugd en veiligheid;
geweld en overlast op straat en in openbare ruimten;
woonomgeving (ontwerp, inrichting en beheer van gebouwen en openbare ruimten).
Onderzoek leert dat gevoelens van onveiligheid niet altijd overeenkomen met criminaliteits
cijfers. De sfeer en inrichting van wijken en buurten blijkt van invloed; de sociale samenhang
binnen de wijk, en bijvoorbeeld verlichting en de zichtbare aanwezigheid van politie.
De actualiteit droeg daarbij nog een ander punt aan. De overheid moet een zodanig handha
vingsbeleid voeren dat de kans op rampen tot een minimum wordt beperkt. In dit besef is het
controle- en handhavingsbeleid aangescherpt en zijn de risico's nog eens in kaart gebracht.
In wijken en buurten - In nauw overleg met de Vrijheidswijk is een overzicht gemaakt van de knel
punten, die in volgorde van belang zijn gerangschikt. Van hieruit worden maatregelen voorgesteld,
die betrekking hebben op beheer en inrichting van de wijk en op de onderlinge (sociale) verhou
dingen. Een intensieve aanpak kan in deze wijk aansluiten bij het project Stedelijke Vernieuwing.
57
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2000