6
De gemeente als bedrijf
Bedrijf
Economische pijler Fysieke pijler
uitleg geven. In 1999 bezochten ruim 1.200 mensen de wijkconferenties, dit jaar ca. 1.070. Het
aantal 'bonnen' met wensen en klachten daalde van 900 in 1999 tot 500. Toch hadden deel
nemers niet het gevoel dat de conferenties nu 'minder' waren. De sfeer nodigde meer uit tot
gesprekken dan tot een litanie van klachten. Dat komt ook doordat 'stadsdeelteams' vragen en
klachten direct aan verantwoordelijke instanties doorgeven.
Voor deze invulling van het wijkwerk is een zekere schaalgrootte gewenst. Daarom is uitgegaan
van zestien wijkpanels, waar voorheen 33 wijken en dorpen werden onderscheiden. (De Vereni
gingen van Dorpsbelangen vormen samen een soort 'dorpenpanel').
Bij de eerste panels die op deze wijze zijn ingesteld, lijkt de verbreding van het draagvlak te heb
ben plaatsgevonden. Dat betekent ook dat naast het bestaande kader nieuwe mensen interes
se tonen voor ontwikkelingen in hun eigen leefomgeving.
De volgende stap is dat alle actieve organisaties en teams binnen een wijk samen een 'integraal
beheerplan' opstellen, waarin ze de bewoners actief betrekken. Aan de hand daarvan kunnen
met de inbreng van bewoners prioriteiten worden bepaald.
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2000
ing
Beleid en doelen
Economische pijler
Fysieke pijler
Sociale pijler
Sedrijf
In het verslagjaar zijn in een aantal sectoren verbeteringen doorgevoerd in het proces van plan
ning en control. De omschrijving van een groot aantal 'beleidsproducten' is aangepast.
Het doel om als organisatie aan de hoogste kwaliteitseisen te voldoen, is echter nog niet bereikt.
Daarom is in de tweede helft van het jaar een onderzoek gestart naar mogelijkheden tot kwali
teitsverbetering. Het in december verschenen onderzoeksrapport vormt de basis van een plan
van aanpak voor verbeteringen. Daarbij komt ook het gebruik van instrumenten voor planning
en control door de sectormanagers aan de orde. Bijzondere aandacht wordt gegeven aan de ver
dere ontwikkeling van ken- en stuurgetallen.
De gemeenteraad zal worden gevraagd op welke activiteiten zij speciaal wil 'sturen', en welke
maatschappelijke effecten zij wil bereiken. Dit project zal enkele jaren in beslag nemen.
Een slagvaardige en heldere
gemeentelijke organisatie
hoort bij deze tijd. Zij moet
snel en adequaat reageren
op ontwikkelingen in de
omgeving, en toegankelijk
zijn voor burgers en instan
ties. Daar past een gezonde
financiële gemeentelijke
huishouding bij, met beheer
sing van de lastendruk.
6.1 Doelmatigheid en kwaliteit
Bij de Concernstaf is een medewerkster aangesteld voor doelmatigheidsonderzoek. Bij twee
sectoren zijn onderzoeken gestart, nl. Publiekszaken (Burgerzaken) en Beheer Openbare Ruim
te. De verslagen zijn inmiddels verschenen. De sectormanagers stellen aan de hand hiervan ver
beteringsplannen op.
Het sturen van de sector is alleen mogelijk als goede basisinformatie beschikbaar is. In het twee
de halfjaar is daarom begonnen met een evaluatie van de kwaliteit van het 'tijdschrijven'.
KLANTGERICHT IN DIENSTVERLENING
De burger als 'klant' staat centraal bij de inrichting en uitvoering van processen en werkzaam
heden. Goede, snelle dienstverlening, een open opstelling en toegankelijkheid waren het doel
van verschillende projecten.
Bij de behandeling van de begroting 2000 gaf de Raad opdracht om de voor- en nadelen van
certificering van bedrijfsprocessen te onderzoeken. De Commissie voor de Rekening heeft beke
ken of ook andere methoden kunnen bijdragen tot de gewenste verbetering. Gezien het grote
belang van een gezamenlijk optrekken van politiek bestuur en ambtelijke leiding bij de kwali
teitszorg heeft deze Raadscommissie haar werkzaamheden tijdelijk opgeschort tot de Directie
raad haar eigen onderzoek naar een model voor kwaliteitstoetsing heeft afgerond.
Telefonische bereikbaarheid - In 1999 bleek de telefonische bereikbaarheid onvoldoende. Er
zijn streefnormen vastgesteld om de bereikbaarheid te toetsen. Punten van beoordeling zijn: de
snelheid van opnemen en doorverbinden, terugbellen en de manier waarop een beller verder