6 De gemeente als bedrijf Bedrijf Economische pijler Fysieke pijler uitleg geven. In 1999 bezochten ruim 1.200 mensen de wijkconferenties, dit jaar ca. 1.070. Het aantal 'bonnen' met wensen en klachten daalde van 900 in 1999 tot 500. Toch hadden deel nemers niet het gevoel dat de conferenties nu 'minder' waren. De sfeer nodigde meer uit tot gesprekken dan tot een litanie van klachten. Dat komt ook doordat 'stadsdeelteams' vragen en klachten direct aan verantwoordelijke instanties doorgeven. Voor deze invulling van het wijkwerk is een zekere schaalgrootte gewenst. Daarom is uitgegaan van zestien wijkpanels, waar voorheen 33 wijken en dorpen werden onderscheiden. (De Vereni gingen van Dorpsbelangen vormen samen een soort 'dorpenpanel'). Bij de eerste panels die op deze wijze zijn ingesteld, lijkt de verbreding van het draagvlak te heb ben plaatsgevonden. Dat betekent ook dat naast het bestaande kader nieuwe mensen interes se tonen voor ontwikkelingen in hun eigen leefomgeving. De volgende stap is dat alle actieve organisaties en teams binnen een wijk samen een 'integraal beheerplan' opstellen, waarin ze de bewoners actief betrekken. Aan de hand daarvan kunnen met de inbreng van bewoners prioriteiten worden bepaald. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000 ing Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler Sedrijf In het verslagjaar zijn in een aantal sectoren verbeteringen doorgevoerd in het proces van plan ning en control. De omschrijving van een groot aantal 'beleidsproducten' is aangepast. Het doel om als organisatie aan de hoogste kwaliteitseisen te voldoen, is echter nog niet bereikt. Daarom is in de tweede helft van het jaar een onderzoek gestart naar mogelijkheden tot kwali teitsverbetering. Het in december verschenen onderzoeksrapport vormt de basis van een plan van aanpak voor verbeteringen. Daarbij komt ook het gebruik van instrumenten voor planning en control door de sectormanagers aan de orde. Bijzondere aandacht wordt gegeven aan de ver dere ontwikkeling van ken- en stuurgetallen. De gemeenteraad zal worden gevraagd op welke activiteiten zij speciaal wil 'sturen', en welke maatschappelijke effecten zij wil bereiken. Dit project zal enkele jaren in beslag nemen. Een slagvaardige en heldere gemeentelijke organisatie hoort bij deze tijd. Zij moet snel en adequaat reageren op ontwikkelingen in de omgeving, en toegankelijk zijn voor burgers en instan ties. Daar past een gezonde financiële gemeentelijke huishouding bij, met beheer sing van de lastendruk. 6.1 Doelmatigheid en kwaliteit Bij de Concernstaf is een medewerkster aangesteld voor doelmatigheidsonderzoek. Bij twee sectoren zijn onderzoeken gestart, nl. Publiekszaken (Burgerzaken) en Beheer Openbare Ruim te. De verslagen zijn inmiddels verschenen. De sectormanagers stellen aan de hand hiervan ver beteringsplannen op. Het sturen van de sector is alleen mogelijk als goede basisinformatie beschikbaar is. In het twee de halfjaar is daarom begonnen met een evaluatie van de kwaliteit van het 'tijdschrijven'. KLANTGERICHT IN DIENSTVERLENING De burger als 'klant' staat centraal bij de inrichting en uitvoering van processen en werkzaam heden. Goede, snelle dienstverlening, een open opstelling en toegankelijkheid waren het doel van verschillende projecten. Bij de behandeling van de begroting 2000 gaf de Raad opdracht om de voor- en nadelen van certificering van bedrijfsprocessen te onderzoeken. De Commissie voor de Rekening heeft beke ken of ook andere methoden kunnen bijdragen tot de gewenste verbetering. Gezien het grote belang van een gezamenlijk optrekken van politiek bestuur en ambtelijke leiding bij de kwali teitszorg heeft deze Raadscommissie haar werkzaamheden tijdelijk opgeschort tot de Directie raad haar eigen onderzoek naar een model voor kwaliteitstoetsing heeft afgerond. Telefonische bereikbaarheid - In 1999 bleek de telefonische bereikbaarheid onvoldoende. Er zijn streefnormen vastgesteld om de bereikbaarheid te toetsen. Punten van beoordeling zijn: de snelheid van opnemen en doorverbinden, terugbellen en de manier waarop een beller verder

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 545