Inleiding Beleid en doelen Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler
wordt geholpen. Deze normen zijn aan alle geledingen van de organisatie voorgelegd. Verbete
ring blijkt vooral mogelijk door een goede organisatie met sluitende afspraken, en een daarbij
passend gedrag.
Bij een eerste meting eind 2000 bleek wel verbetering bereikt te zijn, maar de bereikbaarheid
voldoet nog lang niet aan de gewenste kwaliteit. Daarom zullen vervolgmaatregelen worden
getroffen.
Burgerzaken - Lange wachttijden en veel klachten over de dienstverlening eisten maatregelen
in de organisatie van de afdeling Burgerzaken. In afwachting van structurele oplossingen wer
den enkele noodmaatregelen doorgevoerd. Die hebben nog niet tot het gewenste blijvend her
stel geleid, zodat vervolgacties nodig zijn.
6.2 Financiën
Volgens de Perspectiefnota 2001-plus is een strategisch doel "Een gezonde financiële gemeen
telijke huishouding onder gelijktijdige realisatie van lastenbeheersing". Dit is vertaald in een aan
tal werkdoelen:
Het realiseren van een sluitend meerjarenperspectief.
Een vrij besteedbare Algemene Reserve van minimaal 15 6,8) miljoen (tot 2002) Beide
doelstellingen zijn bereikt.
Het instellen van een Strategisch Investerings- en Ontwikkelingsfonds voor structuurverster
king van in totaal minimaal 80 36,3) miljoen (voor de periode 2000-2010). In de peri
ode 2000-2010 zal 120 54,5) miljoen in het fonds worden gestort.
Het aanboren van zoveel mogelijk externe financieringsbronnen voor het bereiken van de
ambities, strategische doelen en daaruit voortvloeiende projecten. Voor tal van projecten en
activiteiten zijn externe geldstromen naar Leeuwarden geleid.
Treasury - In het verslagjaar is voor het eerst een treasurystatuut opgesteld met uitgangspunten
voor het treasurybeleid. In een aparte paragraaf zijn de kaders van dit beleid voor 2001 aange
geven.
Bij de begroting is een eerste, zij het nog niet geheel volledig Meerjaren Investerings Plan, vast
gesteld. Dit MIP is een hulpmiddel bij de bepaling van de financieringsbehoefte op middel
lange termijn.
BTW Compensatiefonds - Door de regering wordt een wetsontwerp voorbereid om de voor het
bedrijfsleven geldende omzetbelasting ook op gemeenten toe te passen. De invoering, oor
spronkelijk gepland op 1 januari 2001, is tweemaal een jaar opgeschoven. Vooral de verschillen
tussen begrotingsregels voor het Rijk en voor gemeenten, en de wens om de operatie zoveel
mogelijk budgettair neutraal te laten verlopen, veroorzaken problemen.
De voorbereiding van de eventuele invoering van het btw-compensatiefonds per 1 januari 2002
vergde in het verslagjaar veel inspanning. Wanneer de regelgeving niet wordt aangepast, zal
invoering tot grote budgettaire problemen leiden.
De Euro - Belangrijke stappen zijn gezet om de hele gemeentelijke organisatie 'Europroof' te maken.
Nadat de gevolgen van de invoering van de euro per 1 januari 2002 waren bestudeerd, is een plan
voor invoering van de nieuwe munteenheid binnen de gemeente door de Raad vastgesteld.
Allerlei formulieren, tarieven, verordeningen moeten worden aangepast, maar ook de software,
62
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2000
JAARVERSLAG
Inleiding
Beleid en doelen
Economische pijler
Fysieke pijler
Sociale pijler
parkeerautomaten en dergelijke. Omdat de omschakeling zeer ingrijpend en complex is, wordt
dit zoveel mogelijk centraal aangestuurd en georganiseerd.
Voorrang is gegeven aan processen die de interne bedrijfsvoering direct raken, of waarmee bur
gers direct te maken krijgen, zoals het verstrekken van uitkeringen en de inning van gemeente
lijke belastingen.
De aanpak is erop gericht om verwarring tussen de 'oude' guldensbedragen en de nieuwe
euro's te voorkomen. Om aan de nieuwe situatie te wennen, worden in 2001 in alle communi
catie-uitingen naast de bedragen in guldens ook de euro's tussen haakjes aangegeven.
Voor de herkenbaarheid van nieuwsbrieven en notities is een huisstijl ontwikkeld en onder het
motto 'de euro gaat rollen' een 'bewustwordingsoffensiefgestart.
6.3 Organisatie en informatie
De eerste taak van de gemeentelijke organisatie is het ondersteunen van het gemeentebestuur.
Veranderingen in de rol van de lokale overheid zullen daarom doorwerken in de ambtelijke
organisatie.
De organisatie bestaat uit vier diensten en de Concernstaf. De dienst Sociale Werkvoorziening
staat meer op afstand. Vooruitlopend op een voorgenomen fusie met de Woudengroep uit
Drachten per 1 januari 2002 bestaat er een contractrelatie tussen deze dienst en de dienst Wel
zijn. Deze tendens naar scheiding van beleid en uitvoering zal de komende jaren ook op ande
re terreinen zichtbaar worden.
Door de snelle en ingrijpende technologische ontwikkelingen wordt het belang van de functie
van Organisatie en Informatie (O&l-functie) steeds groter. De omvang en complexiteit van dit
werkterrein neemt sterk toe. Dit is te merken aan de explosieve groei van projecten waarbij O&l-
functionarissen in advies of uitvoering hun aandeel leveren.
Er zijn grote voordelen te behalen door alle vraagstukken in samenhang te bekijken, prioriteiten
te stellen en de beperkte middelen gebundeld in te zetten. Dit jaar is daarom voor het eerst met
een integrale planning gewerkt. In totaal zijn dertig projecten in het O&l-platform gevolgd en
bewaakt.
Doordat het accent lag op de uitvoering van werkzaamheden, is het opstellen van een gemeen-
tebrede visie op informatiebeleid en ICT doorgeschoven naar het eerste halfjaar van 2001. De
visie moet richting geven aan activiteiten en het stellen van prioriteiten.