DE RUIMTE GEORDEND
8.2 Analyse van het resultaat
Met name de volgende voordelen hebben tot bovengenoemd resultaat geleid:
Omschrijving van het voordeel:
Uitkering uit het gemeentefonds
Lagere kapitaallasten
Financieringen en beleggingen
Uitvoering werkobjecten WSW
Middelen Wiw-dienstbetrekkingen en sociale activering
Bijstandverlening
Minimabeleid
Kinderopvang
Project Euro
Milieu
Saldo overige kleine voor- en nadelen
Totaalbedrag voordelen
in guldens
x 1 miljoen
5,3
2,4
3,6
1,6
2,2
1,0
1,3
0,6
1,0
0,5
0,9
0,4
0,8
0,3
0,7
0,3
0,6
0,3
0,5
0,3
0,8
04
17,7
8,0
Financiële positie Rekening en resultaat Balans Resultaatbestemming
Risicoparagraaf
Verkeer en vervoer
I Wonen, bouwen en vernieuwen
Beheer openbare ruimten
3 Binnenstad, wijken en dorpen
Duurzaam verder
De volgende nadelen hadden invloed op het resultaat:
Omschrijving van het nadeel:
x 1 miljoen
guldens in euro's
Lagere opbrengsten OZB 2,6 1,2
Vastgoedbeheer 0,7 0,3
Taakstelling centrale inkoop en centralisatie middelenfuncties 0,70,3
Totaalbedrag nadelen 4,0 1,8
Accountantsverk! -nanciële positie Balans Resultaatbestemming Risicoparagraaf Accountantsverklaring
8.3 Toelichting op het resultaat
Hieronder worden de belangrijkste voor- en nadelen afzonderlijk toegelicht.
VOORDELEN
Hogere bijdrage uit het gemeentefonds 5,3 2,4 miljoen) - Per saldo kwam de algemene
uitkering uit het gemeentefonds ongeveer 5,3 miljoen hoger uit dan was geraamd. Dit voor
deel wordt vooral veroorzaakt door de gunstige conjunctuur. Door de koppeling tussen de rijks
begroting en het gemeentefonds profiteren de gemeenten mee als de rijksuitgaven stijgen. De
intensiveringen op de rijksbegroting voor 2000 resulteren in een hogere algemene uitkering.
Lagere kosten rente en afschrijving 3,6 1,6 miljoen) - De rente- en afschrijvingskosten
van investeringen (kapitaallasten) waren per saldo 3,6 miljoen lager dan begroot. Bruto
bedroeg de besparing 7,4 miljoen, maar dit bedrag moet worden gecorrigeerd voor de vol
gende posten:
x 1 miljoen
in guldensin euro's
Brutobesparing op de post kapitaallasten 7,4 3,4
af:
bespaarde kapitaallasten op onderwijshuisvesting 1,9 0,9
bespaarde kapitaallasten op rioleringen 2) 0,4 0,2
reeds geraamde besparing op de post kapitaallasten 3) 1,5 0,7
3I8V7
Werkelijke besparing op de post kapitaallasten 3,6 1,6
1) Op 16 december 1996 heeft de Gemeenteraad de "verordening voorzieningen huisvesting onderwijs" vastgesteld. Vanaf
1997 zijn de niet bestede middelen voor onderwijshuisvesting gerelateerd aan de decentralisatie en gereserveerd over
eenkomstig gemaakte afspraken met de schoolbesturen. In de nota "Scholen onder dak" zijn voorstellen gedaan met
betrekking tot de inzet van deze middelen.
2) Omdat de activiteit rioleringen kostendekkend behoort te zijn is het behaalde voordeel op kapitaallasten toegevoegd aan
de egalisatiereserve rioleringen.
3) In de begroting wordt al rekening gehouden met een besparing van 1,5 miljoen, omdat op rekeningsbasis de kapitaal
lasten altijd lager zullen zijn dan begroot. De reden is dat in een begroting de kapitaallasten over een heel jaar worden
geraamd. In de praktijk zullen rente- en afschrijvingskosten niet over een geheel jaar behoeven te worden berekend, omdat
investeringen meestal pas in de loop van het jaar plaatsvinden.
Ten opzichte van de in begroting reeds geraamde besparing werd dus een extra nettobesparing
gerealiseerd van 3,6 miljoen 5,1 minus 1,5). Met name achterblijvende investeringen bij sport
accommodaties 1,6 miljoen) in verband met de lopende discussie over de "Sportboulevard",
vertraging in uitvoering van infrastructurele werken 0,9 miljoen; waaronder fietsvoorzieningen
en verkeersregelinstallaties) en niet uitgevoerde vervangingsinvesteringen ten behoeve van
automatiseringssystemen 1,0 miljoen) hebben dit voordeel opgeleverd.
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2000