DE RUIMTE GEORDEND 8.2 Analyse van het resultaat Met name de volgende voordelen hebben tot bovengenoemd resultaat geleid: Omschrijving van het voordeel: Uitkering uit het gemeentefonds Lagere kapitaallasten Financieringen en beleggingen Uitvoering werkobjecten WSW Middelen Wiw-dienstbetrekkingen en sociale activering Bijstandverlening Minimabeleid Kinderopvang Project Euro Milieu Saldo overige kleine voor- en nadelen Totaalbedrag voordelen in guldens x 1 miljoen 5,3 2,4 3,6 1,6 2,2 1,0 1,3 0,6 1,0 0,5 0,9 0,4 0,8 0,3 0,7 0,3 0,6 0,3 0,5 0,3 0,8 04 17,7 8,0 Financiële positie Rekening en resultaat Balans Resultaatbestemming Risicoparagraaf Verkeer en vervoer I Wonen, bouwen en vernieuwen Beheer openbare ruimten 3 Binnenstad, wijken en dorpen Duurzaam verder De volgende nadelen hadden invloed op het resultaat: Omschrijving van het nadeel: x 1 miljoen guldens in euro's Lagere opbrengsten OZB 2,6 1,2 Vastgoedbeheer 0,7 0,3 Taakstelling centrale inkoop en centralisatie middelenfuncties 0,70,3 Totaalbedrag nadelen 4,0 1,8 Accountantsverk! -nanciële positie Balans Resultaatbestemming Risicoparagraaf Accountantsverklaring 8.3 Toelichting op het resultaat Hieronder worden de belangrijkste voor- en nadelen afzonderlijk toegelicht. VOORDELEN Hogere bijdrage uit het gemeentefonds 5,3 2,4 miljoen) - Per saldo kwam de algemene uitkering uit het gemeentefonds ongeveer 5,3 miljoen hoger uit dan was geraamd. Dit voor deel wordt vooral veroorzaakt door de gunstige conjunctuur. Door de koppeling tussen de rijks begroting en het gemeentefonds profiteren de gemeenten mee als de rijksuitgaven stijgen. De intensiveringen op de rijksbegroting voor 2000 resulteren in een hogere algemene uitkering. Lagere kosten rente en afschrijving 3,6 1,6 miljoen) - De rente- en afschrijvingskosten van investeringen (kapitaallasten) waren per saldo 3,6 miljoen lager dan begroot. Bruto bedroeg de besparing 7,4 miljoen, maar dit bedrag moet worden gecorrigeerd voor de vol gende posten: x 1 miljoen in guldensin euro's Brutobesparing op de post kapitaallasten 7,4 3,4 af: bespaarde kapitaallasten op onderwijshuisvesting 1,9 0,9 bespaarde kapitaallasten op rioleringen 2) 0,4 0,2 reeds geraamde besparing op de post kapitaallasten 3) 1,5 0,7 3I8V7 Werkelijke besparing op de post kapitaallasten 3,6 1,6 1) Op 16 december 1996 heeft de Gemeenteraad de "verordening voorzieningen huisvesting onderwijs" vastgesteld. Vanaf 1997 zijn de niet bestede middelen voor onderwijshuisvesting gerelateerd aan de decentralisatie en gereserveerd over eenkomstig gemaakte afspraken met de schoolbesturen. In de nota "Scholen onder dak" zijn voorstellen gedaan met betrekking tot de inzet van deze middelen. 2) Omdat de activiteit rioleringen kostendekkend behoort te zijn is het behaalde voordeel op kapitaallasten toegevoegd aan de egalisatiereserve rioleringen. 3) In de begroting wordt al rekening gehouden met een besparing van 1,5 miljoen, omdat op rekeningsbasis de kapitaal lasten altijd lager zullen zijn dan begroot. De reden is dat in een begroting de kapitaallasten over een heel jaar worden geraamd. In de praktijk zullen rente- en afschrijvingskosten niet over een geheel jaar behoeven te worden berekend, omdat investeringen meestal pas in de loop van het jaar plaatsvinden. Ten opzichte van de in begroting reeds geraamde besparing werd dus een extra nettobesparing gerealiseerd van 3,6 miljoen 5,1 minus 1,5). Met name achterblijvende investeringen bij sport accommodaties 1,6 miljoen) in verband met de lopende discussie over de "Sportboulevard", vertraging in uitvoering van infrastructurele werken 0,9 miljoen; waaronder fietsvoorzieningen en verkeersregelinstallaties) en niet uitgevoerde vervangingsinvesteringen ten behoeve van automatiseringssystemen 1,0 miljoen) hebben dit voordeel opgeleverd. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 552