Balans Resultaatbestemming Risicoparagraaf Accountantsverklaring Financiële positie Balans Resultaatbestemming Risicoparagraaf Accountantsverklaring Financiële positie Het beschikbare budget van 750.000 voor kwijtschelding OZB werd volledig besteed. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn de kosten van kwijtschelding fors toegenomen. Dit kan wor den verklaard uit het feit, dat de OZB-waardegrondslag voor 2000 en de komende jaren is ver anderd, doordat hierin ook de rioolretributie is verdisconteerd. Kinderopvang 0,7 0,3 miljoen) - Het verleende subsidie voor de kinderopvang was 0,4 miljoen lager dan begroot. Deels was dit het gevolg van een foutieve raming in de begroting 2000. In de Perspectiefnota 1999-2002 is namenlijk met ingang van 2001 een bezuini gingstaakstelling opgelegd van 0,3 miljoen, die in de Perspectiefnota 2000-2003 met ingang van 2000 (een jaar te vroeg) weer ongedaan is gemaakt. De resterende 0,1 miljoen is het gevolg van een lager aantal gerealiseerde kindplaatsen dan begroot. Op begrotingsbasis werd uitgegaan van meer kindplaatsen dan de "opgelegde" taakstelling, waaraan overigens wel werd voldaan. Boven de taakstelling werd nl. nog een uit breiding van kindplaatsen gerealiseerd. Deze uitbreiding wordt bekostigd door een bijdrage van het rijk voor Stimulering Kinderopvang en buitenschoolse opvang. Over voorgaande dienstjaren bedroeg het voordelig afwikkelingsresultaat 0,3 miljoen. Ten behoeve van kinderopvangcapaciteit is een bedrag van 0,9 miljoen ontvangen van het rijk. Dit geoormerkte bedrag is gereserveerd in afwachting van een raadsbesluit over hoe de reeds over meedere jaren ontvangen kredieten zullen worden besteed ten behoeve van kinder opvangcapaciteit door de SKL en Catalpa. Project Euro 0,6 0.3 miljoen) - Over het gehele invoertraject van de euro ontstaat een voordeel van 0,6 miljoen ten opzichte van de beschikbare budgetten. Milieu 0,5 0,2 miljoen) - Het voordeel van 0,5 miljoen is onder meer ontstaan door per sonele onderbezetting, de ontvangst van een niet geraamde subsidie van het ministerie van VROM en een grotere vraag naar milieu-advisering ten behoeve van projecten. Daarnaast is de uitvoering van het Bouwstoffenbesluit een nieuwe gemeentelijke taak. Deze nieuwe taak is in 2000 nog zeer beperkt uitgevoerd, zodat het hiervoor beschikbare budget niet volledig is besteed. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000 NADELEN Lagere opbrengsten OZB 2,6 1,2 miljoen) - In het kalenderjaar 2000 zijn verschillende bezwaarschriftprocedures afgerond met betrekking tot de WOZ-beschikkingen. De waarde verminderingen als gevolg van deze procedures brachten met zich mee dat een OZB-verminde- ring doorgevoerd moest worden tot aan het begin van het belastingtijdvak (dus in totaal vijf jaar). Daar kwam bij dat hierbij een aantal grote objecten betrokken waren met grote waarde verminderingen die over vijf jaar doortellen. Deze waardevermindering, alsmede de daaraan verbonden terugbetaling met terugwerkende kracht tot het basisjaar alsmede een stagnatie in de realisatie van de woningbouwprognose heeft tot gevolg gehad, dat de OZB-opbrengsten 2,6 miljoen tegenvielen ten opzichte van de raming. Toepassing van het minimabeleid heeft verder tot gevolg gehad, dat het bedrag aan kwijt scheldingen fors hoger is uitgevallen dan de raming. Hierdoor zijn de opbrengsten 753.000 lager dan begroot, maar dit wordt gecompenseerd door een even hoge bijdrage uit het mini mabeleid. Vastgoedbeheer 0,7 0,3 miljoen) - De arbitragekosten van de Harmonie leveren een nadeel op van 0,2 miljoen. Als gevolg van de voorgenomen verkoop van panden is een terug houdend beleid gevoerd bij het opnieuw verhuren. Dit heeft een huurderving van 0,1 miljoen veroorzaakt. Door de inzet van meer eigen personele capaciteit en het inhuren van derden is er een nadeel van 0,2 miljoen ontstaan. Tenslotte is er een tegenvaller op de exploitatiekosten (energieverbruik en onderhoud) van 0,2 miljoen. Taakstellingen centrale inkoop en centralisatie middelenfucties 0,7 0,3 miljoen) Centrale inkoop. In de Perspectiefnota 1999-2002 is aan de dienst algemene zaken een inkooptaakstelling opge legd tot een bedrag van 1 miljoen, die gefaseerd gedurende de periode 1999 tot en met 2000 moest worden gerealiseerd. Eind 2000 zou van deze taakstelling een bedrag van 0,5 miljoen moeten zijn bereikt. In de Perspectiefnota 2000-2003 is ook aan de overige grote diensten een inkooptaakstelling opgelegd van 330.000 ingaande het jaar 2000. Van de totaal in het jaar 2000 te realiseren bezuiniging van 0,8 miljoen, bleek een bedrag van 0,5 miljoen in 2000 niet haalbaar. Omdat in de tussenrapportage van deze tegenvaller al melding is gemaakt, is deze proble matiek in de directieraad besproken. Afgesproken werd dat een onderzoek zou worden inge steld naar het behalen van efficiencywinsten op basis van een analyse van alle inkoopstromen binnen de organisatie. Centralisatie van de middelenfuncties. De taakstelling in verband met de centralisatie van de (financiële) middelenfuncties ten bedra ge van 0,2 miljoen, genoemd in de Perspectiefnota 1999, is in het verslagjaar niet gerealiseerd; uitvoering van dit voornemen is opgeschort. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 554