11
Risicoparagraaf
Balans
Resultaatbes te mmin
Risicoparagraaf
en zijn de beschikbare middelen nog niet aangewend. Voorgesteld wordt om 80.000
36.302) ten laste van het rekeningsresultaat te bestemmen.
Dienstegalisatiereserves dienen voor het opvangen van uitzettingen in de sfeer van bedrijfs
voering. In de notitie "Evaluatie van de instelling dienstegalisatiereserves" is een verdeel
sleutel bepaald voor de voeding en de omvang van deze dienstegalisatiereserves. Tevens is
bepaald dat de dienstegalisatiereserves gevoed worden vanuit het positieve rekeningsresul
taat. De bovengrens van de dienstegalisatiereserves is bepaald op 2,1 miljoen 952.938).
Gezien het positief rekeningsresultaat wordt voorgesteld aan de dienstegalisatiereserves in
totaal een bedrag van 958.000 434.721) te doteren tot aan deze bovengrens.
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVE RSLAC 2000
Accountantsverklaring financiële positie
Balans
Resultaat bestemming
Accountantsverklaring
In deze risicoparagraaf worden alleen de risico's gepresenteerd die van substantiële betekenis
zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie. Het is dus geen signaleringslijst van
alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. Een belangrijk deel van deze risico's is ook gemeld
in ons jaarverslag over 1999, maar is nog steeds actueel.
Invoering van het BTW-compensatiefonds - De regering bereidt een wet voor waardoor
gemeenten belastingplichtig worden voor een belasting gelijk aan de omzetbelasting voor het
bedrijfsleven. Deze regeling (het BTW-compensatiefonds) moet ertoe leiden dat beslissingen
over zelf doen of uitbesteden fiscaal budgettair neutraal zijn. Er kan dan worden gekozen voor
de efficiëntste en effectiefste handelwijze zonder dat de belastingen als verstorende factor
optreden. Gemeenten zullen door deze regeling de belasting terugkrijgen die zij op inkoopno
ta's betalen. De regeling is dus gunstig voor gemeenten. Om dat te compenseren wordt er een
korting toegepast op het Gemeentefonds. Daarmee wordt beoogd dat, op tijdstip van in wer
king treden van de regeling, het BTW-compensatiefonds budgettair neutraal voor gemeenten en
rijk wordt ingevoerd. Ook als de regeling voor de totaliteit van gemeenten budgettair neutraal
wordt ingevoerd zegt dat nog niets over de effecten voor afzonderlijke gemeenten. Maar ook bij
een zogenaamde budgettair neutrale invoering zijn er problemen. De rijksoverheid rekent in
kasstromen, de gemeentelijke overheid met het baten- en lastenstelsel. Dat betekent dat de
omzetbelasting op investeringen ineens wordt verrekend in het gemeentefonds. De budgettai
re besparing voor de gemeente op de kapitaallasten komt echter eerst over de totale levensduur
van de investering tot uiting. Dat betekent dat de eerste jaren van de invoering van dit stelsel
met omvangrijke tekorten moet worden gerekend. Wij hebben hiervoor vooralsnog in de meer
jarenraming een stelpost van 1,25 0,6) miljoen structureel opgenomen met ingang van 2003.
Actualisering aantal uitkeringsgerechtigden - De berekening van de vergoeding in de Algeme
ne Uitkering voor onder andere de uitvoeringskosten van de ABW is gebaseerd op het gemiddel
de van het aantal uitkeringsgerechtigden van een aantal jaren geleden. Verwacht kan worden,
dat nu een herijking van de verdeelmaatstaven plaats gaat vinden ook deze verdeelmaatstaf
wordt geactualiseerd. Daarmee is rekening gehouden. Verondersteld is daarbij dat via andere
uitkeringsfactoren 65% van wat bij deze factor weglekt, naar de gemeente terugvloeit. Dit zoge
naamde tweede-orde effect is zeker aanwezig, al is de omvang niet nauwkeurig in te schatten.
De ondernemende gemeente - Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningproductie
gecombineerd met een pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de
versterking van de positie van de gemeente, nemen de ondernemersrisico's vergelijkbaar toe.
GEMEENTE LEEUWARDEN
JAARVERSLAG 2000