11 Risicoparagraaf Balans Resultaatbes te mmin Risicoparagraaf en zijn de beschikbare middelen nog niet aangewend. Voorgesteld wordt om 80.000 36.302) ten laste van het rekeningsresultaat te bestemmen. Dienstegalisatiereserves dienen voor het opvangen van uitzettingen in de sfeer van bedrijfs voering. In de notitie "Evaluatie van de instelling dienstegalisatiereserves" is een verdeel sleutel bepaald voor de voeding en de omvang van deze dienstegalisatiereserves. Tevens is bepaald dat de dienstegalisatiereserves gevoed worden vanuit het positieve rekeningsresul taat. De bovengrens van de dienstegalisatiereserves is bepaald op 2,1 miljoen 952.938). Gezien het positief rekeningsresultaat wordt voorgesteld aan de dienstegalisatiereserves in totaal een bedrag van 958.000 434.721) te doteren tot aan deze bovengrens. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVE RSLAC 2000 Accountantsverklaring financiële positie Balans Resultaat bestemming Accountantsverklaring In deze risicoparagraaf worden alleen de risico's gepresenteerd die van substantiële betekenis zijn, gezien het balanstotaal dan wel de financiële positie. Het is dus geen signaleringslijst van alles wat wel eens tegen zou kunnen vallen. Een belangrijk deel van deze risico's is ook gemeld in ons jaarverslag over 1999, maar is nog steeds actueel. Invoering van het BTW-compensatiefonds - De regering bereidt een wet voor waardoor gemeenten belastingplichtig worden voor een belasting gelijk aan de omzetbelasting voor het bedrijfsleven. Deze regeling (het BTW-compensatiefonds) moet ertoe leiden dat beslissingen over zelf doen of uitbesteden fiscaal budgettair neutraal zijn. Er kan dan worden gekozen voor de efficiëntste en effectiefste handelwijze zonder dat de belastingen als verstorende factor optreden. Gemeenten zullen door deze regeling de belasting terugkrijgen die zij op inkoopno ta's betalen. De regeling is dus gunstig voor gemeenten. Om dat te compenseren wordt er een korting toegepast op het Gemeentefonds. Daarmee wordt beoogd dat, op tijdstip van in wer king treden van de regeling, het BTW-compensatiefonds budgettair neutraal voor gemeenten en rijk wordt ingevoerd. Ook als de regeling voor de totaliteit van gemeenten budgettair neutraal wordt ingevoerd zegt dat nog niets over de effecten voor afzonderlijke gemeenten. Maar ook bij een zogenaamde budgettair neutrale invoering zijn er problemen. De rijksoverheid rekent in kasstromen, de gemeentelijke overheid met het baten- en lastenstelsel. Dat betekent dat de omzetbelasting op investeringen ineens wordt verrekend in het gemeentefonds. De budgettai re besparing voor de gemeente op de kapitaallasten komt echter eerst over de totale levensduur van de investering tot uiting. Dat betekent dat de eerste jaren van de invoering van dit stelsel met omvangrijke tekorten moet worden gerekend. Wij hebben hiervoor vooralsnog in de meer jarenraming een stelpost van 1,25 0,6) miljoen structureel opgenomen met ingang van 2003. Actualisering aantal uitkeringsgerechtigden - De berekening van de vergoeding in de Algeme ne Uitkering voor onder andere de uitvoeringskosten van de ABW is gebaseerd op het gemiddel de van het aantal uitkeringsgerechtigden van een aantal jaren geleden. Verwacht kan worden, dat nu een herijking van de verdeelmaatstaven plaats gaat vinden ook deze verdeelmaatstaf wordt geactualiseerd. Daarmee is rekening gehouden. Verondersteld is daarbij dat via andere uitkeringsfactoren 65% van wat bij deze factor weglekt, naar de gemeente terugvloeit. Dit zoge naamde tweede-orde effect is zeker aanwezig, al is de omvang niet nauwkeurig in te schatten. De ondernemende gemeente - Nu de gemeente inzet op versnelling van de woningproductie gecombineerd met een pro-actieve grondpolitiek, beide noodzakelijk voor het behoud en de versterking van de positie van de gemeente, nemen de ondernemersrisico's vergelijkbaar toe. GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2000

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 561