Financiële positie Juridische procedures - Elk jaar worden er juridische procedures gevoerd. Op basis van de trend van de afgelopen jaren wordt een schatting gemaakt van het bedrag dat vervolgens wordt opge voerd in de begroting. Het is echter altijd onzeker of dit bedrag voldoende blijkt te zijn. Immers in verschillende jaren kan variatie in bijvoorbeeld het aantal en de omvang van projecten optre den, of er kunnen ineens grote claims toegewezen worden waarmee geen rekening was gehou den. De tendens is dat steeds meer claims tegen de overheid worden ingediend. Risicogebie den zijn vooral bouwtoezicht en handhaving. Wij worden zo nu en dan geconfronteerd met juridische claims, ingediend door in het verleden verzelfstandigde gemeentelijke organisatie-onderdelen (b.v. met betrekking tot rechten van overgegaan personeel of gebouwen). Bij nieuwe vormen van verzelfstandiging zal dit risico zoveel mogelijk worden beperkt. Daarnaast wordt gewerkt aan een "audit juridische controlling". Bodemvervuiling, bodemverontreiniging, baggerwerken - De gemeente wordt geconfronteerd met de risico's van bodemvervuiling c.q. -verontreiniging. Het gaat om ongeveer 6.500 locaties. De gemeente is voor het multifunctioneel saneren van deze locaties verantwoordelijk voor een deel van de totale kosten, met name als zij eigenaar is (of is geweest) of belanghebbende is in projectontwikkeling. Hier hangt de milieuhygiënische problematiek van waterbodems en daardoor de stagnatie in het onderhoud van in gemeentelijk beheer zijnde vaarwegen mee samen. Verontreinigingen mengen zich steeds vaker met elkaar, waardoor het niet meer mogelijk is de veroorzaker aan te spreken. Het risico is dat claims bij de gemeente worden gelegd. Om dit gevaar te ontlopen moet er bagger verwijderd worden. De kosten hiervan zijn mede afhankelijk van de kosten van verwerking en opslag. De gevolgen van dit risico kunnen behalve de mogelijke saneringskosten ten laste van de algemene middelen zijn, naast financiële claims en stagnatie in de stedelijke ontwikkeling. Door de inzet van het "actief bodembeheer" wordt een beperking verwacht van de totale kosten met 30% tot 50%, maar het probleem blijft omvangrijk. Het realiseren van een structurele opslag /verwerkingslocatie voor vervuilde bagger kan helpen om het risico te beperken, net als nieuwe technologieën en technieken. Arbo-wetgeving - De wetgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden wordt voortdurend aangescherpt. Onduidelijk is op dit moment welke (financiële) consequenties dit voor de gemeente zal hebben en of hiervoor in bepaalde gevallen compensatie door het Rijk beschik baar zal komen. Geluidssanering woningen - Door het Stadsconvenant zijn de rijksmiddelen voor de geluidssa nering van woningen via het ISV overgegaan naar de gemeente Leeuwarden. Het rijk heeft zich verplicht zorg te dragen voor de isolatie van de woningen in de zwaarst belaste categorie (de zogenaamde A-lijst). Deze verplichting is nu automatisch overgedragen aan de gemeente. De door het rijk beschikbaar gestelde middelen zijn slechts een fractie van de werkelijke kosten. Via de Vereniging Nederlandse Gemeenten wordt dit probleem aangekaart. Omzetbelastingheffing over subsidie BV Sport - Met de belastingdienst wordt een discussie gevoerd of de bijdrage van de gemeente aan de BV Sport onderhevig is aan de heffing omzet belasting. In vergelijkbare situaties elders in het land is vrijstelling verleend. De discussie gaat over een bedrag van 1,4 miljoen aan omzetbelasting Rekening en resultaat Resultaatbestemming Na de vuurwerkramp in Enschede kwamen de twee Leeuwarder bedrijven Schuurmans en JNS Pyrotechniek nadrukkelijk in tald. Gemeente- en Rijksbeleid is erop gericht deze bedrijven zo snel mogelijk te verplaatsen. antsverklaring j, «m da containerterminal aan da Snakartrakwag lang* hat spoonvagamplaaamant naamt hand ova, hand toa. ladara «rJag rijdt er tenminste één containertrein naar de Randstad.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 562