Rekening 2000
Concern
x 1.000,--
Product
code
Beleidsproduct
Lasten
Begroting
Baten Saldo
Rekening
Lasten Baten
Saldo
Verschil
2000
420
Basis- en voortgezet onderwijs
38.813
36.187
-2.626
45.456
42.642
-2.814
-188
470
Hoger onderwijs
676
0
-676
1.088
400
-688
-12
480
Gemeenschappelijke baten en
lasten
20.460
3.396
-17.064
22.057
4.843
-17.214
-150
482
Volwasseneducatie
4.632
3.721
-911
4.423
3.668
-755
156
Totaal Onderwijs
64.581
43.304
-21.277
73.024
51.553
-21.471
-194
Toelichting
420 Basis en voortgezet onderwijs 188.000 85.000 Nadeel).
Met ingang van 1 januari 2001 zijn de schoolbestuurlijke taken met betrekking tot het openbare primaire
onderwijs overgedragen aan de Bestuurscommissie voor het Openbaar Primair Onderwijs in Leeuwarden. De
uren van de bestuursmanager en de administratieve ondersteuning worden doorbelast naar dit product. Omdat de
beschikbare budgetten hiervoor niet toereikend waren, heeft dit geleid tot hogere apparaatskosten ten bedrage
van 88.100. Hier staan tegenover diverse kleinere mee-en tegenvallers (per saldo 40.200 voordelig)
ondermeer door lagere kosten van het administratiekantoor.
De toegerekende concemoverhead aan dit product is 138.000 hoger dan begroot. Bij de bepaling van de
opslag voor concemoverhead wordt op rekeningbasis uitgegaan van de werkelijke lasten (=opslagbasis) maal het
voorcalculatorisch tarief (opslagpercentage op begrotingsbasis 2,04%).
Doordat de werkelijke lasten op rekeningsbasis veel hoger zijn dan het bedrag in de primitieve begroting
(deze hogere lasten worden overigens gedekt door hogere baten tot een gelijk bedrag) wordt dus meer
concernopslag toegerekend aan dit product (zie ook paragraaf 1.5 van de inleiding).
Lasten opslag Concemopslag
Begroting 37.721.000 2,04 769.500
Rekening 44.486.000 2,04 907.500
Verschil -6.700.000 -138.000
In 2000 heeft de administratie van de Bestuurscommissie deels bij de sector Onderwijs en deels bij het
administratiekantoor plaatsgevonden. Er zijn inmiddels voorstellen gedaan om de financiële verantwoordelijk
heid (en de daarbij behorende budgetten) verder vorm te geven.
De administratie met betrekking tot de exploitatie van de openbare scholen voor primair onderwijs
(salarisadministratie onderwijzend personeel en materiële instandhouding scholen) wordt gevoerd door een
administratiekantoor onder verantwoordelijkheid van de Bestuurscommissie voor Openbaar Primair Onderwijs.
De exploitatielasten en -baten worden voor het overgrote deel gefinancierd door het rijk. De saldi van de
ontvangen rijksvergoedingen en de bestedingen worden verrekend met de egalisatiereserves, welke bij de
gemeente zijn belegd.
480 Gemeenschappelijke baten en lasten onderwijs 150.000 68.000 Nadeel).
Het nadeel van 150.000 kan als volgt worden gespecificeerd:
- extra kosten onderwijshuisvesting 329.000 N
- hogere kosten leerlingenvervoer 109.000 N
- lagere apparaatskosten (incl. concernopslag) 289.000 V
- overige voor en nadelen 1.000 N
totaal gemeenschappelijke baten en lasten 150.000 N
62
Rekening 2000
Concern
Onderwijshuisvesting f 329.000 149.000 Nadeel).
Het opnemen van het rioolrecht in het OZB-tarief heeft geleid tot een nadeel van 170.000 op de
Onroerende Zaak Belasting van de onderwijsgebouwen.
Een wijziging in de situatie met betrekking tot een gymzaal in het dorpshuis Wijtgaard leidde tot een nabetaling
van 30.000 over de jaren 1997 tot en met 2000.
De beveiliging van schoolgebouwen leidde tot extra kosten van 60.000. Deze worden overigens weer
goedgemaakt door een besparing van 79.000 op kosten wegens schadegevallen. Per saldo dus een voordeel
van 19.000.
Het beheer en de exploitatie van gemeentelijke gymnastieklokalen zijn per 1 januari 1999 uitbesteed aan
de BV Sport. Over het jaar 2000 is er op de gemeentelijke gymlokalen een nadelig resultaat van 102.500.
De gemeente is aanprakelijk voor het onderhoud van de gymnastiektoestellen. Uitkeringen uit
aansprakelijkheidsverzekeringen zijn afhankelijk van de staat van onderhoud van deze toestellen.
Uit de jaarlijkse controle is gebleken dat extra moest worden geïnvesteerd in het onderhoud om nog aan de
verzekerinusvoorwaarden te kunnen voldoen. Met de BV Sport dienen nog nadere afspraken te worden gemaakt
met betrekking tot het beheer en de exploitatie van de gymnastieklokalen en de beschikbaarstelling van de
bijbehorende budgetten.
Een begrote huuropbrengst van 45.000 in verband met de verhuur van een schoolgebouw in Zuiderburen aan
de Stichting kinderopvang Leeuwarden (SKL) is met ontvangen, aangezien de SKL pas aan het einde van het
jaar gebruik is gaan maken van het betreffende gebouw.
Vanaf 1997 zijn de niet bestede middelen voor onderwijshuisvesting - gerelateerd aan de decentralisatie
gereserveerd conform de met de diverse schoolbesturen gemaakte afspraken. In de nota "Scholen onder dak"
worden voorstellen gedaan met betrekking tot de inzet van deze middelen. Er heeft nog geen definitieve
besluitvorming plaatsgevonden, de afspraak met de schoolbesturen geldt derhalve ook voor het jaar 2000.
De toevoeging aan de reserve bedraagt 1,9 miljoen.
Leerlingenvervoer 109.000 49.000 Nadeel).
Dit jaar stond het leerlingenvervoer vooral in het teken van de Europese aanbesteding. Gekozen is om het
leerlingenvervoer (onderdeel speciaal vervoer) apart van het stadsvervoer en het WVG-vervoer Europees aan te
besteden. Na een uitvoerige procedure, onder begeleiding van een gespecialiseerd adviesbureau en een
zorgvuldige politieke afweging, is uiteindelijk besloten de opdracht tot het vervoeren van leerlingen in de
gemeente te gunnen aan vervoersonderneming ConneXXion. Met ingang van het schooljaar 2000-2001 is
ConneXXion gestart met deze opdracht.
De kosten van het leerlingenvervoer zijn ten opzichte van de begroting 109.000 hoger. Deze stijging is
ondermeer het gevolg van meer gebruik van taxivervoer in plaats van openbaar vervoer. Verder is in de
begroting een bedrag ten onrechte als bate opgenomen.
Apparaatskosten 289.000/6 131.000 Voordeel).
De apparaatskosten zijn 340.000 lager, doordat minder uren aan dit product zijn doorberekend. Als oorzaken
kunnen ondermeer worden genoemd, minder productieve uren (bijv. als gevolg van ziekte), continue wisseling in
prioritering en verschuiving van ambtelijke capaciteit (met name naar lagere tariefgroepen) en doorberekening
van uren naar het product "Regionaal Meld- en Coördinatiepunt(worden gedekt door een rijksbijdrage RMC
De opslag concemoverhead is als gevolg van hogere lasten 51.000 hoger (zie hetgeen hierover is toegelicht
onder paragraaf 1.5 van de de inleiding en onder productnummer 420).
482 Volwasseneducatie 156.000 /6 71.000 Voordeel).
De gemeentelijke bijdrage voor Educatie is niet langer noodzakelijk is, omdat andere financieringsstromen
bestaan. In 2000 is het contract met het Regionaal Opleidingscentrum ten aanzien van de gemeentelijke bijdrage
al teruggebracht tot een bedrag van 388.000, waardoor een positief resultaat is ontstaan van j 167.000. De
kosten van het onderzoek bedragen j 47.000. Deze zijn ten laste gebracht van het genoemde voordeel.
Doordat minder uren werden toegerekend aan vorming en ontwikkeling volwassenen en aan inburgering
nieuwkomers is op apparaatskosten een voordeel ontstaan van f 36.000.
63