Rekening 2000
Concern
2. detacheringen van personeel binnen de gemeente of naar andere gemeenten cq. instanties ter bevordering van de
mobiliteit, waardoor extra kosten moesten worden gemaakt ten behoeve vervanging;
3. het tijdelijk in de luwte zetten van personeel in het kader van personeelsbeleid;
4. een verdere toename van het verzuimpercentage tot bijna 11% (incl.ziekte- en zwangerschapsvervanging).
611 W erkgelegenheid 2.303.000 1.045.000 Voordeel).
Het voordelig resultaat van 2,3 miljoen kan als volgt worden verklaard:
- lagere bijdrage aan de dienst Stedelijke Werkvoorziening 2.379.000 V
- eenmalige bijdrage arbeidsmarkttoeleiding 104.000 V
- vrijval bestemmingsreserve WIW 590.000 V
- niet bestede budgetten sociale activering en "De Opstap" 350.000 V
- hogere apparaatskosten (incl. toeslag concemoverhead) 1.120.000 N
Lagere bijdrage aan dienst Stedelijke Werkvoorziening f 2.379.000 1.080.000 Voordeel).
Het nadelig saldo van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening bedroeg in 2000 456.000. Hiervan komt een
bedrag van 381.000 ten laste van de gemeente Leeuwarden. In de gewijzigde begroting was uitgegaan van een
nadelig saldo van 2.760.000, zodat er ten opzichte van de begroting sprake is van een voordelig resultaat van
ƒ2.379.000.
De verbetering van het resultaat ten opzichte van de begroting kan globaal als volgt worden verklaard:
lagere salarislasten als gevolg van het niet invullen van een aantal formatieplaatsen;
een hogere netto toegevoegde waarde als gevolg van commerciële inspanningen;
een goede kostenbeheersing;
een hogere dan geraamde rijkssubsidie;
lagere kapitaallasten;
gunstiger contract voor collectief vervoer.
Arbeidsmarkttoeleiding 104.000 47.000 Voordeel).
Het voordelig saldo van 104.000 op arbeidsmarkttoeleiding bestaat voornamelijk uit een éémalige bijdrage ten
behoeve van het implementeren (personeelslasten) van de sluitende aanpak volwassenen.
Vrijval bestemmingsreserve WIW 590.000 268.000 Voordeel).
In de kadernota WIW (oktober 1998) is besloten een bestemmingsreserve WIW in te stellen, met een maximum
van 1 miljoen. Daarvoor was in 2000 nog een storting noodzakelijk van 10.000. De resterende op de
gemeentebegroting geraamde eigen gemeentelijke middelen ad. 590.000 kunnen vrijvallen, aangezien de
concept-jaarrekening 2000 van de Stichting Werkwijzer, op basis van de huidige inzichten geen nieuwe tekorten
laat zien.
Niet bestede budgetten f 350.000 159.000 Voordeel).
De budgetten sociale activering ten bedrage van 200.000 zijn niet besteed. Aangezien de bestemmingsreserve
WIW het maximum heeft bereikt, valt dit bedrag vrij ten gunste van het rekeningsresultaat. In verband met
overnamekosten van "De Opstap" was een budget van 300.000 gereserveerd. Hiervan behoefde slechts de helft
te worden aangesproken, zodat er een bedrag van 150.000 ten gunste van dit jaar vrij kon vallen.
Hogere apparaatskosten 1.120.000 508.000 Nadeel).
De apparaatskosten zijn hoger doordat meer uren op dit product zijn verantwoord als gevolg van een
uitbreiding van formatie. Deze uitbreidingen waren een gevolg van het instellen van het project
Werkgelegenheidsovereenkomst (WGO) en de regierol met betrekking tot sociale activering.
Hieronder volgt een overzicht van de productieve uren en de overschrijding ten opzichte van de begroting
Urenuitbreiding (direct productief) in verband met:
Uren
Tarief
Sociaal Beleid
182
x 210
38.220
Afwikkeling GSB-middelen tot en met 2000
145
x 185
26.825
Taakuitbreiding in verband met beleid SoZa en DSW
342
x 210
71.820
WGO taakuitbreiding
600
x 210
126.000
Algemene ondersteuning in verband met taakuitbreidingen
652
x 55
35.860
68
Tl
Rekening 2000
Concern
Urenverschuiving naar loongroep 2 uitbreiding
Ziekteverzuim 1,5% in plaats van 4% raming van 18.034
Totaal extra apparaatskosten
361
450
x 185
x 144
66.785
64.800
430.310
303.000
V
137.000
N
333.000
N
9.000
N
176.000
N
Houere toeslag concemoverhead f 688.000/312.000 Nadeel).
De toeslag voor concemoverhead is 688.000 hoger dan begroot
(zie ook hetgeen hierover is toegelicht onder product 420 en in de inleiding).
620 Maatschappelijke begeleiding en advies 176.000 80.000 Nadeel).
Het nadeel van 176.000 kan als volgt gespecificeerd worden:
- niet bestede subsidies
- extra uitgaven maatschappelijke opvang
- hogere apparaatskosten (incl. concemoverhead)
- overige diverse kleinere mee- en tegenvallers
totaal
Niet bestede subsidies.
Een subsidie van 200.000 ten behoeve van het Jongerenloket was ten onrechte dubbel in de begroting
opgenomen namenlijk via extra GSB-middelen en het Convenant Gemeente Leeuwarden - Rijk
(Sociale Integratie en Veiligheid). Het niet of met volledig besteden van subsidies resp. ten behoeve van
woontussenvoorzieningen ouderen en minderheden leverde in totaal een voordeel op van 103.000.
Extra uitgaven maatschappelijke opvang.
Aan subsidies dagopvang en Tweede Fase Huis werd in totaal 137.000 meer uitgegeven dan begroot.
Hogere apparaatskosten.
Deapparaatskosten zijn 250.000 hoger dan geraamd, doordat veel meer uren zijn besteed aan dagopvang
(672 uur)en het multicultureel pand (557 uur).Het multicultureel pand maakt onderdeel uit van de nota
"Integratie in M.C. Leeuwarden" die in maart is vastgesteld, en die tussen december 1999 en februari 2000
vorm is gegeven.
Ook is de opslag voor concemoverhead 99.000 hoger.
(zie ook hetgeen hierover is toegelicht onder product 420 en in de inleiding).
Vluchtelingenbeleid.
De lasten en baten van het product Vluchtelingenbeleid worden verrekend met de reserve Vluchtelingen.
In 2000 werd aan deze reserve per saldo 548.000 6 249.000 meer toegevoegd dan begroot.
De hogere mutatie aan deze reserve kan als volgt worden verklaard:
voordelige afwikkelingsresultaten voorgaande jaren
minder rijksbijdragen
hogere uitgaven Inburgering Nieuwkomers
lagere uitvoeringskosten
676.000 V
78.000 N
109.000 N
59.000 V
De stand van de reserve Vluchtelingen bedraagt per 31 december 2000 circa j 3,5 1,6 miljoen.
Gehandicaptenbeleid.
De lasten en baten van het product "Gehandicaptenbeleid" worden verrekend met de reserve Wet Voorziening
Gehandicapten WVG). In 2000 werd aan deze reserve een bedrag van 288.000 (€131.000) meer toegevoegd
dan begroot. De hogere storting in deze reserve kan als volgt worden verklaard:
voordelig afwikkelingsresultaat voorgaande jaren
lagere kosten verstrekkingen en vervoerskosten
hogere uitvoeringskosten en incidentele uitgaven
351.000 V
178.000 V
200.000 N
69