Rekening 2000 Concern 2. detacheringen van personeel binnen de gemeente of naar andere gemeenten cq. instanties ter bevordering van de mobiliteit, waardoor extra kosten moesten worden gemaakt ten behoeve vervanging; 3. het tijdelijk in de luwte zetten van personeel in het kader van personeelsbeleid; 4. een verdere toename van het verzuimpercentage tot bijna 11% (incl.ziekte- en zwangerschapsvervanging). 611 W erkgelegenheid 2.303.000 1.045.000 Voordeel). Het voordelig resultaat van 2,3 miljoen kan als volgt worden verklaard: - lagere bijdrage aan de dienst Stedelijke Werkvoorziening 2.379.000 V - eenmalige bijdrage arbeidsmarkttoeleiding 104.000 V - vrijval bestemmingsreserve WIW 590.000 V - niet bestede budgetten sociale activering en "De Opstap" 350.000 V - hogere apparaatskosten (incl. toeslag concemoverhead) 1.120.000 N Lagere bijdrage aan dienst Stedelijke Werkvoorziening f 2.379.000 1.080.000 Voordeel). Het nadelig saldo van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening bedroeg in 2000 456.000. Hiervan komt een bedrag van 381.000 ten laste van de gemeente Leeuwarden. In de gewijzigde begroting was uitgegaan van een nadelig saldo van 2.760.000, zodat er ten opzichte van de begroting sprake is van een voordelig resultaat van ƒ2.379.000. De verbetering van het resultaat ten opzichte van de begroting kan globaal als volgt worden verklaard: lagere salarislasten als gevolg van het niet invullen van een aantal formatieplaatsen; een hogere netto toegevoegde waarde als gevolg van commerciële inspanningen; een goede kostenbeheersing; een hogere dan geraamde rijkssubsidie; lagere kapitaallasten; gunstiger contract voor collectief vervoer. Arbeidsmarkttoeleiding 104.000 47.000 Voordeel). Het voordelig saldo van 104.000 op arbeidsmarkttoeleiding bestaat voornamelijk uit een éémalige bijdrage ten behoeve van het implementeren (personeelslasten) van de sluitende aanpak volwassenen. Vrijval bestemmingsreserve WIW 590.000 268.000 Voordeel). In de kadernota WIW (oktober 1998) is besloten een bestemmingsreserve WIW in te stellen, met een maximum van 1 miljoen. Daarvoor was in 2000 nog een storting noodzakelijk van 10.000. De resterende op de gemeentebegroting geraamde eigen gemeentelijke middelen ad. 590.000 kunnen vrijvallen, aangezien de concept-jaarrekening 2000 van de Stichting Werkwijzer, op basis van de huidige inzichten geen nieuwe tekorten laat zien. Niet bestede budgetten f 350.000 159.000 Voordeel). De budgetten sociale activering ten bedrage van 200.000 zijn niet besteed. Aangezien de bestemmingsreserve WIW het maximum heeft bereikt, valt dit bedrag vrij ten gunste van het rekeningsresultaat. In verband met overnamekosten van "De Opstap" was een budget van 300.000 gereserveerd. Hiervan behoefde slechts de helft te worden aangesproken, zodat er een bedrag van 150.000 ten gunste van dit jaar vrij kon vallen. Hogere apparaatskosten 1.120.000 508.000 Nadeel). De apparaatskosten zijn hoger doordat meer uren op dit product zijn verantwoord als gevolg van een uitbreiding van formatie. Deze uitbreidingen waren een gevolg van het instellen van het project Werkgelegenheidsovereenkomst (WGO) en de regierol met betrekking tot sociale activering. Hieronder volgt een overzicht van de productieve uren en de overschrijding ten opzichte van de begroting Urenuitbreiding (direct productief) in verband met: Uren Tarief Sociaal Beleid 182 x 210 38.220 Afwikkeling GSB-middelen tot en met 2000 145 x 185 26.825 Taakuitbreiding in verband met beleid SoZa en DSW 342 x 210 71.820 WGO taakuitbreiding 600 x 210 126.000 Algemene ondersteuning in verband met taakuitbreidingen 652 x 55 35.860 68 Tl Rekening 2000 Concern Urenverschuiving naar loongroep 2 uitbreiding Ziekteverzuim 1,5% in plaats van 4% raming van 18.034 Totaal extra apparaatskosten 361 450 x 185 x 144 66.785 64.800 430.310 303.000 V 137.000 N 333.000 N 9.000 N 176.000 N Houere toeslag concemoverhead f 688.000/312.000 Nadeel). De toeslag voor concemoverhead is 688.000 hoger dan begroot (zie ook hetgeen hierover is toegelicht onder product 420 en in de inleiding). 620 Maatschappelijke begeleiding en advies 176.000 80.000 Nadeel). Het nadeel van 176.000 kan als volgt gespecificeerd worden: - niet bestede subsidies - extra uitgaven maatschappelijke opvang - hogere apparaatskosten (incl. concemoverhead) - overige diverse kleinere mee- en tegenvallers totaal Niet bestede subsidies. Een subsidie van 200.000 ten behoeve van het Jongerenloket was ten onrechte dubbel in de begroting opgenomen namenlijk via extra GSB-middelen en het Convenant Gemeente Leeuwarden - Rijk (Sociale Integratie en Veiligheid). Het niet of met volledig besteden van subsidies resp. ten behoeve van woontussenvoorzieningen ouderen en minderheden leverde in totaal een voordeel op van 103.000. Extra uitgaven maatschappelijke opvang. Aan subsidies dagopvang en Tweede Fase Huis werd in totaal 137.000 meer uitgegeven dan begroot. Hogere apparaatskosten. Deapparaatskosten zijn 250.000 hoger dan geraamd, doordat veel meer uren zijn besteed aan dagopvang (672 uur)en het multicultureel pand (557 uur).Het multicultureel pand maakt onderdeel uit van de nota "Integratie in M.C. Leeuwarden" die in maart is vastgesteld, en die tussen december 1999 en februari 2000 vorm is gegeven. Ook is de opslag voor concemoverhead 99.000 hoger. (zie ook hetgeen hierover is toegelicht onder product 420 en in de inleiding). Vluchtelingenbeleid. De lasten en baten van het product Vluchtelingenbeleid worden verrekend met de reserve Vluchtelingen. In 2000 werd aan deze reserve per saldo 548.000 6 249.000 meer toegevoegd dan begroot. De hogere mutatie aan deze reserve kan als volgt worden verklaard: voordelige afwikkelingsresultaten voorgaande jaren minder rijksbijdragen hogere uitgaven Inburgering Nieuwkomers lagere uitvoeringskosten 676.000 V 78.000 N 109.000 N 59.000 V De stand van de reserve Vluchtelingen bedraagt per 31 december 2000 circa j 3,5 1,6 miljoen. Gehandicaptenbeleid. De lasten en baten van het product "Gehandicaptenbeleid" worden verrekend met de reserve Wet Voorziening Gehandicapten WVG). In 2000 werd aan deze reserve een bedrag van 288.000 (€131.000) meer toegevoegd dan begroot. De hogere storting in deze reserve kan als volgt worden verklaard: voordelig afwikkelingsresultaat voorgaande jaren lagere kosten verstrekkingen en vervoerskosten hogere uitvoeringskosten en incidentele uitgaven 351.000 V 178.000 V 200.000 N 69

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 599