Rekening 2000
Concern
x/l.
Product Beleidsproduct
code
Lasten
Begroting
Baten Saldo
Rekening
Lasten Baten
Saldo
Verschil
2000
911
Financieringen
3.185
5.124 1.939
3.316 7.504
4.188
2.249
920
Algemene belastingen
3.798
58.467 54.669
2.701 55.978
53.277
-1.393
921
Algemene Uitkeringen
39
168.270 168.231
82 173.600
173.518
5.286
922
Algemene baten en lasten
24.617
25.901 1.284
27.216 17.367
-9.849
-11.133
990
Kostenplaatsen
1.508
36 -1.472
4.110 4.265
155
1.627
992
Rekeningsresultaat
215182 215.529
347
347
I otaal Financiering en
Algemene dekkingsmiddelen
33.147
257.798 224.651
252.607 474.243
221.636
-3.017
Toelichting
911 Financieringen 2.249.000 1.021.000 Voordeel)
Het voordeel van 2.249.000 op dit product kan als volgt worden gespecificeerd:
- lagere rentekosten
- hogere dividendopbrengsten
- tegenvaller op diversen
totaal voordeel
1.777.000 V
478.000 V
6.000 N
2.249.000 V
Lagere rentekosten 1.777.000/ 806.000 Voordeel).
In het jaar 2000 werden veel minder investeringen gepleegd dan geraamd. Hierdoor was er een veel lagere
financieringsbehoefte waardoor minder geld in de vorm van geldleningen werden aangetrokken en minder rente
behoefte te worden betaald. Dit leidde tot een voordeel van 7.372.000. Daar staat een lagere opbrengst
tegenover doordat de doorberekende rentekosten aan de verschillende producten en investeringen 3.677.000
lager zijn dan was begroot. Op dit product leidt dit tot een nadeel ter grootte van dit bedrag, op de verschillende
producten tot een besparing op de post kapitaallasten. Daarnaast werd een bedrag van 2.835.000 meer rente
toegerekend aan reserves dan verwacht, omdat de beginstanden van de meeste reserves in werkelijkheid hoger
bleken te zijn dan waar in de begroting mee rekening was gehouden. Per saldo is er daardoor op de
renteverdeling een voordeel ontstaan van 860.000.
erder ontstond een voordeel van 971.000 als gevolg van buitengewone aflossingen en wegens een ontvangen
rentevergoeding wegens de uitgestelde levering van de aandelen van de NV Bouwfonds Nederlandse
Gemeenten.
Hogere dividendopbrengsten 478.000/ 217.000 Voordeel).
Van Sport BV werd over de jaren 1999 en 2000 een dividendopbrengst ontvangen van 212.000, welke niet was
geraamd. Verder werd van Essent over de jaren 1999 en 2000 een veel hogere dividendopbrengst ontvangen dan
was opgenomen in de begroting. Dit leverde een extra voordeel op van 296.000. De overige mee- en
tegenvallers leverden per saldo een nadeel op van 30.000.
74
Rekening 2000
Concern
920 Algemene belastingen 1.393.000 632.000 Nadeel).
Het nadeel van 1.393.000 op dit product is tot een bedrag van 2.640.000 toe te schrijven aan een lagere
dan geraamde opbrengst onroerendezaakbelastingen. De voornaamste oorzaken daarvan zijn de toegekende
bezwaarschriften naar aanleiding van de vastgestelde taxatiewaarde en het achterblijven van de woningbouw bij
de raming.
Op de post apparaatskosten is een voordeel behaald ten bedrage van 555.000 doordat minder uren zijn
verantwoord als gevolg van vacatures e.d. Het uitstel van de aanschaf van een nieuw belastingsysteem levert een
voordeel op van 587.000. Verder was er een hogere opbrengst voor innings- en vervolgmgskosten ten bedrage
van 60.000. Door diverse oorzaken is er nog een voordeel ontstaan van 45.000.
921 Algemene uitkeringen 5.286.000 2.399.000 Voordeel).
Het voordeel op de Algemene uitkering uit het Gemeentefonds kan als volgt worden gespecificeerd:
- accressen
- behoedzaamheidsreserve
- prognose woningbouw, inwonertal en bijstandsgerechtigden
- gevolgen septembercirculaire inzake extra accres t.b.v. inflatie
- positief afwikkelingsverschil voorgaande dienstjaren
- diverse afwijkingen algemene uitkering
-190 uren meer tijd besteed aan dit product
totaal voordeel
L
3.628.000 V
750.000 N
116.000 N
1.519.000 V
679.000 V
369.000 V
43.000 N
5.286.000 V
Na het tijdstip van gereedkoming van de gemeenterekening is de behoedzaamheidsreserve 2000 van het
gemeentefonds tot uitkering gekomen. Ln de begroting werd rekening gehouden met een uitkering van 1,5
miljoen. Bij de opstelling van de gemeenterekening werd ervan uitgegaan dat een nadeel zou worden
gerealiseerd van 750.000 ten opzichte van de begroting. De werkelijke uitkering blijkt achteraf 2,7 miljoen te
bedragen. Dit is dus ongeveer 1,9 miljoen meer dan waarmee in de gemeenterekening rekening is gehouden.
Gezien het late tijdstip waarop dit gegeven bekend is geworden is er voor gekozen de extra opbrengst niet meer
in de gemeenterekening te verantwoorden, maar de revenuen te verwerken in de perspectiefnota 2002 - 2005.
922 Algemene baten en lasten 11.133.000/ 5.052.000 Nadeel).
Het nadelig saldo van 11.133.000 op dit product kan als volgt worden gespecificeerd:
- onvoorziene uitgaven en taxatieverschillen
- wachtgeld-VUT
- algemene baten en lasten
- werken voor derden
- nieuw beleid en ombuigingen
- overige algemene uitgaven en inkomsten
- concemoverhead
totaal
388.000 V
180.000 N
978.000 V
38.000 V
14.219.000 N
72.000 V
1.790.000 V
11.133.000 N
Onvoorzien en taxatieverschillen f 388.000/ 177.000 Voordeel).
Door het met volledig besteden van de stelposten voor "onvoorziene uitgaven" en "taxatieverschillen" is
er een voordeel ontstaan van ƒ389.000
Uitkeringen wachtgeld-VUT en FPU f 180.000/ 82.000 Nadeel).
De uitkeringen voor wachtgeld-VUT en FPU zijn f 295.000 hoger uitgevallen dan geraamd. Tot een bedrag
van 115.000 is deze tegenvaller gedekt uit de Voorzienmg wachtgelden, zodat op dit product een tegenvaller
resteert van 180.000.
Algemene baten en lasten f 978.000/ 444.000 Voordeel).
Door het vrijvallen van een voorziening voor dubieuze debiteuren is een voordeel op deze post ontstaan van
ƒ436.000. Van het Rijk is een met geraamde subsidie ontvangen ten bedrage van 100.000 voor het project
debiteurenstatistiek. Verder is er een voordeel ontstaan van 622.000, doordat de op dit product geraamde
stelposten op andere producten zijn besteed, waardoor deze hier kunnen vrijvallen. Op dit product is verder een