Rekening 2000 Concern x/l. Product Beleidsproduct code Lasten Begroting Baten Saldo Rekening Lasten Baten Saldo Verschil 2000 911 Financieringen 3.185 5.124 1.939 3.316 7.504 4.188 2.249 920 Algemene belastingen 3.798 58.467 54.669 2.701 55.978 53.277 -1.393 921 Algemene Uitkeringen 39 168.270 168.231 82 173.600 173.518 5.286 922 Algemene baten en lasten 24.617 25.901 1.284 27.216 17.367 -9.849 -11.133 990 Kostenplaatsen 1.508 36 -1.472 4.110 4.265 155 1.627 992 Rekeningsresultaat 215182 215.529 347 347 I otaal Financiering en Algemene dekkingsmiddelen 33.147 257.798 224.651 252.607 474.243 221.636 -3.017 Toelichting 911 Financieringen 2.249.000 1.021.000 Voordeel) Het voordeel van 2.249.000 op dit product kan als volgt worden gespecificeerd: - lagere rentekosten - hogere dividendopbrengsten - tegenvaller op diversen totaal voordeel 1.777.000 V 478.000 V 6.000 N 2.249.000 V Lagere rentekosten 1.777.000/ 806.000 Voordeel). In het jaar 2000 werden veel minder investeringen gepleegd dan geraamd. Hierdoor was er een veel lagere financieringsbehoefte waardoor minder geld in de vorm van geldleningen werden aangetrokken en minder rente behoefte te worden betaald. Dit leidde tot een voordeel van 7.372.000. Daar staat een lagere opbrengst tegenover doordat de doorberekende rentekosten aan de verschillende producten en investeringen 3.677.000 lager zijn dan was begroot. Op dit product leidt dit tot een nadeel ter grootte van dit bedrag, op de verschillende producten tot een besparing op de post kapitaallasten. Daarnaast werd een bedrag van 2.835.000 meer rente toegerekend aan reserves dan verwacht, omdat de beginstanden van de meeste reserves in werkelijkheid hoger bleken te zijn dan waar in de begroting mee rekening was gehouden. Per saldo is er daardoor op de renteverdeling een voordeel ontstaan van 860.000. erder ontstond een voordeel van 971.000 als gevolg van buitengewone aflossingen en wegens een ontvangen rentevergoeding wegens de uitgestelde levering van de aandelen van de NV Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. Hogere dividendopbrengsten 478.000/ 217.000 Voordeel). Van Sport BV werd over de jaren 1999 en 2000 een dividendopbrengst ontvangen van 212.000, welke niet was geraamd. Verder werd van Essent over de jaren 1999 en 2000 een veel hogere dividendopbrengst ontvangen dan was opgenomen in de begroting. Dit leverde een extra voordeel op van 296.000. De overige mee- en tegenvallers leverden per saldo een nadeel op van 30.000. 74 Rekening 2000 Concern 920 Algemene belastingen 1.393.000 632.000 Nadeel). Het nadeel van 1.393.000 op dit product is tot een bedrag van 2.640.000 toe te schrijven aan een lagere dan geraamde opbrengst onroerendezaakbelastingen. De voornaamste oorzaken daarvan zijn de toegekende bezwaarschriften naar aanleiding van de vastgestelde taxatiewaarde en het achterblijven van de woningbouw bij de raming. Op de post apparaatskosten is een voordeel behaald ten bedrage van 555.000 doordat minder uren zijn verantwoord als gevolg van vacatures e.d. Het uitstel van de aanschaf van een nieuw belastingsysteem levert een voordeel op van 587.000. Verder was er een hogere opbrengst voor innings- en vervolgmgskosten ten bedrage van 60.000. Door diverse oorzaken is er nog een voordeel ontstaan van 45.000. 921 Algemene uitkeringen 5.286.000 2.399.000 Voordeel). Het voordeel op de Algemene uitkering uit het Gemeentefonds kan als volgt worden gespecificeerd: - accressen - behoedzaamheidsreserve - prognose woningbouw, inwonertal en bijstandsgerechtigden - gevolgen septembercirculaire inzake extra accres t.b.v. inflatie - positief afwikkelingsverschil voorgaande dienstjaren - diverse afwijkingen algemene uitkering -190 uren meer tijd besteed aan dit product totaal voordeel L 3.628.000 V 750.000 N 116.000 N 1.519.000 V 679.000 V 369.000 V 43.000 N 5.286.000 V Na het tijdstip van gereedkoming van de gemeenterekening is de behoedzaamheidsreserve 2000 van het gemeentefonds tot uitkering gekomen. Ln de begroting werd rekening gehouden met een uitkering van 1,5 miljoen. Bij de opstelling van de gemeenterekening werd ervan uitgegaan dat een nadeel zou worden gerealiseerd van 750.000 ten opzichte van de begroting. De werkelijke uitkering blijkt achteraf 2,7 miljoen te bedragen. Dit is dus ongeveer 1,9 miljoen meer dan waarmee in de gemeenterekening rekening is gehouden. Gezien het late tijdstip waarop dit gegeven bekend is geworden is er voor gekozen de extra opbrengst niet meer in de gemeenterekening te verantwoorden, maar de revenuen te verwerken in de perspectiefnota 2002 - 2005. 922 Algemene baten en lasten 11.133.000/ 5.052.000 Nadeel). Het nadelig saldo van 11.133.000 op dit product kan als volgt worden gespecificeerd: - onvoorziene uitgaven en taxatieverschillen - wachtgeld-VUT - algemene baten en lasten - werken voor derden - nieuw beleid en ombuigingen - overige algemene uitgaven en inkomsten - concemoverhead totaal 388.000 V 180.000 N 978.000 V 38.000 V 14.219.000 N 72.000 V 1.790.000 V 11.133.000 N Onvoorzien en taxatieverschillen f 388.000/ 177.000 Voordeel). Door het met volledig besteden van de stelposten voor "onvoorziene uitgaven" en "taxatieverschillen" is er een voordeel ontstaan van ƒ389.000 Uitkeringen wachtgeld-VUT en FPU f 180.000/ 82.000 Nadeel). De uitkeringen voor wachtgeld-VUT en FPU zijn f 295.000 hoger uitgevallen dan geraamd. Tot een bedrag van 115.000 is deze tegenvaller gedekt uit de Voorzienmg wachtgelden, zodat op dit product een tegenvaller resteert van 180.000. Algemene baten en lasten f 978.000/ 444.000 Voordeel). Door het vrijvallen van een voorziening voor dubieuze debiteuren is een voordeel op deze post ontstaan van ƒ436.000. Van het Rijk is een met geraamde subsidie ontvangen ten bedrage van 100.000 voor het project debiteurenstatistiek. Verder is er een voordeel ontstaan van 622.000, doordat de op dit product geraamde stelposten op andere producten zijn besteed, waardoor deze hier kunnen vrijvallen. Op dit product is verder een

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 602