VI. Externe rapportages. Stuurgroep Handhaven op niveau. Rapportage commissie Posting. Handhaving is een beleidsveld, dat de afgelopen jaren in toenemende mate op de bestuurlijke agenda is gekomen. De commissie bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving de "commissie Michiels") ingesteld in 1996, is weliswaar ingesteld als voortzetting van een daarvoor functionerende commissie, maar ook de bestuurlijke betrokkenheid bij handhaving kent van medio negentiger jaren een vergroting. Na het uitbrengen van het rapport van deze commissie heeft de minister van Justitie de Commissie Handhaven op niveau ingesteld. Helaas is ons land in 2000/2001 getroffen door twee zware calamiteiten en hieromtrent zijn een tweetal onderzoeksrapporten uitgebracht, zijnde de rapportages van de commissie Oosting Enschede) en van de commissie Alders (Volendam). Ook het Nederlands Instituut voor Brand en Rampenbestrijding heeft rapportages het licht doen zien. Voorts heeft het provinciaal bestuur een lijst met risicovolle bedrijven opgesteld en heeft de inspectie Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieuhygiëne een inspectiebezoek aan onze gemeente gebracht. Voorts heeft de gemeenteraad op 4 juli 2001 het duurzaamheidsplan vastgesteld. In dit hoofdstuk wordt in algemene lijnen ingegaan op genoemde rapportages en plannen. Hierbij moet bedacht worden, dat een aantal conclusies specifiek op de situaties die onderzocht ziin van toepassing ziin, doch dat de vraag wel gerechtvaardigd is. hoe een en ander binnen de gemeente Leeuwarden is geregeld/ is besloten/ wordt uitgevoerd. Deze stuurgroep geeft aan gemeenten een aantal aanbevelingen, die ook steunen op de rapportages van de commissie Oosting en Alders. Binnen de Gemeente Leeuwarden wordt gewerkt aan een projectvoorstel teneinde te komen tot programmatisch handhaven. In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat een programmatische integrale handhavingpraktijk noodzakelijk is om het doel van een goede handhaving te bereiken. De Stuurgroep handhaving op niveau doet hiervoor voorstellen en binnen de Gemeente Leeuwarden is dit een afzonderlijk traject. Bij de opsomming van de punten uit de rapportages van de commissies moet wel bedacht worden dat deze rapportages zijn opgezet naar aanleiding van concrete calamiteiten en dus gericht zijn op die gemeenten, doch een groot aantal punten kunnen van toepassing verklaard worden op een eigen situatie. De inspecties hebben overigens ook bij andere gemeenten informatie opgevraagd. Onderstaand een groot aantal aspecten, waarvoor de commissie Oosting aandacht vraagt en deze gelden ook zeker voor onze gemeente. Veiligheid moet een kerntaak van de overheid zijn. Overheid moet verantwoording afleggen voor het gevoerde beleid De "keten van verantwoordelijkheid" voor handhaven moet binnen de overheid georganiseerd worden Slecht functioneren bij vergunningverlening is een bron van slecht handhaven Vergunningverlening: afstemming tussen milieu, R.O. en bouwtechnische kennis en deskundigheid Processen Samenwerking Er is ook gebrekkige regelgeving Gebrekkig handhaven: aanzeggen acties vervolgens radiostilte Spanningsveld: verantwoordelijke overheid versus vrijheid en verantwoordelijkheid voor burger en ondernemer Het leervermogen overheid verstopt Effecten van bezuinigingen/reorganisaties werken door op het beleidsveld handhaven Verdampen expertise, capaciteit bij de overheid is een aandachtspunt Terugtredende overheid speelt een rol Welke prioriteit heeft veiligheid Complexiteit/ontoegankelijkheid van regelgeving Versnippering van taken en bevoegdheden Uitwisseling informatie ambtelijke diensten in- en extern 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 103