VI. Externe rapportages.
Stuurgroep Handhaven op niveau.
Rapportage commissie Posting.
Handhaving is een beleidsveld, dat de afgelopen jaren in toenemende mate op de bestuurlijke agenda
is gekomen. De commissie bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke handhaving de "commissie
Michiels") ingesteld in 1996, is weliswaar ingesteld als voortzetting van een daarvoor functionerende
commissie, maar ook de bestuurlijke betrokkenheid bij handhaving kent van medio negentiger jaren
een vergroting. Na het uitbrengen van het rapport van deze commissie heeft de minister van Justitie
de Commissie Handhaven op niveau ingesteld.
Helaas is ons land in 2000/2001 getroffen door twee zware calamiteiten en hieromtrent zijn een
tweetal onderzoeksrapporten uitgebracht, zijnde de rapportages van de commissie Oosting
Enschede) en van de commissie Alders (Volendam). Ook het Nederlands Instituut voor Brand en
Rampenbestrijding heeft rapportages het licht doen zien.
Voorts heeft het provinciaal bestuur een lijst met risicovolle bedrijven opgesteld en heeft de inspectie
Volkshuisvesting Ruimtelijke Ordening en Milieuhygiëne een inspectiebezoek aan onze gemeente
gebracht. Voorts heeft de gemeenteraad op 4 juli 2001 het duurzaamheidsplan vastgesteld.
In dit hoofdstuk wordt in algemene lijnen ingegaan op genoemde rapportages en plannen.
Hierbij moet bedacht worden, dat een aantal conclusies specifiek op de situaties die onderzocht ziin
van toepassing ziin, doch dat de vraag wel gerechtvaardigd is. hoe een en ander binnen de gemeente
Leeuwarden is geregeld/ is besloten/ wordt uitgevoerd.
Deze stuurgroep geeft aan gemeenten een aantal aanbevelingen, die ook steunen op de rapportages
van de commissie Oosting en Alders. Binnen de Gemeente Leeuwarden wordt gewerkt aan een
projectvoorstel teneinde te komen tot programmatisch handhaven.
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat een programmatische integrale handhavingpraktijk
noodzakelijk is om het doel van een goede handhaving te bereiken. De Stuurgroep handhaving op
niveau doet hiervoor voorstellen en binnen de Gemeente Leeuwarden is dit een afzonderlijk traject.
Bij de opsomming van de punten uit de rapportages van de commissies moet wel bedacht worden dat
deze rapportages zijn opgezet naar aanleiding van concrete calamiteiten en dus gericht zijn op die
gemeenten, doch een groot aantal punten kunnen van toepassing verklaard worden op een eigen
situatie. De inspecties hebben overigens ook bij andere gemeenten informatie opgevraagd.
Onderstaand een groot aantal aspecten, waarvoor de commissie Oosting aandacht vraagt en deze
gelden ook zeker voor onze gemeente.
Veiligheid moet een kerntaak van de overheid zijn.
Overheid moet verantwoording afleggen voor het gevoerde beleid
De "keten van verantwoordelijkheid" voor handhaven moet binnen de overheid georganiseerd
worden
Slecht functioneren bij vergunningverlening is een bron van slecht handhaven
Vergunningverlening: afstemming tussen milieu, R.O. en bouwtechnische kennis en
deskundigheid
Processen
Samenwerking
Er is ook gebrekkige regelgeving
Gebrekkig handhaven: aanzeggen acties vervolgens radiostilte
Spanningsveld: verantwoordelijke overheid versus vrijheid en verantwoordelijkheid voor
burger en ondernemer
Het leervermogen overheid verstopt
Effecten van bezuinigingen/reorganisaties werken door op het beleidsveld handhaven
Verdampen expertise, capaciteit bij de overheid is een aandachtspunt
Terugtredende overheid speelt een rol
Welke prioriteit heeft veiligheid
Complexiteit/ontoegankelijkheid van regelgeving
Versnippering van taken en bevoegdheden
Uitwisseling informatie ambtelijke diensten in- en extern
17