4 I. Visie op handhaving. Het kader In het bestuursprogramma 1998 - 2002 is vermeld, dat handhaving binnen de Gemeente Leeuwarden verbetering behoeft. De instrumenten van toezicht en handhaving met mogelijke verstrekkende gevolgen voor burgers, bedrijven en instellingen moeten met zorg en waarborgen worden omkleed om willekeur te voorkomen. Ook de zekerstelling van maatschappelijke normen en waarden is een onderdeel dat hierbij genoemd mag worden. Handhaven is niet alleen een beleidsinstrument om te komen tot realisering van beleid, doch ook om illegale, onveilige situaties te voorkomen dan wel teniet te doen. Hiermee wordt een verhoging van de kwaliteit van de leefomgeving bereikt. De gemeenteraad heeft in 1999 de 'algemene uitgangspuntennotitie handhavingsbeleid' vastgesteld met de volgende beleidsuitgangspunten: a. aandacht voor het toezicht op en de handhaving van regelgeving b. tegen alle overtredingen wordt in principe opgetreden c. aandacht voor gedogen d. ingezette trajecten voor handhaving dienen ook afgemaakt te worden e. de gemeentelijke diensten met toezicht en handhavingstaken bereiden besluitvormingsprocessen voor, waardoor standaardisering mogelijk wordt. f. per gemeentelijke dienst wordt een sanctiebeleid ontwikkeld. g. er moet een kennisdatabank op het gebied van handhaving en toezicht worden ontwikkeld h. in beginsel moet worden gekomen tot een scheiding tussen vergunningverlening enerzijds en toezicht en handhaving anderzijds. i. samenwerkingsafspraken tussen bestuurlijke en justitiële autoriteiten zijn noodzakelijk. j. binnen de gemeentelijke diensten dient gekomen te worden tot een uitwisseling van de gegevens tussen de verschillende toezichthouders en handhavers, k. er moet gekomen worden tot een professionalisering van toezicht en sanctionering. Voor de uitwerking van deze uitgangspunten is een werkgroep geïnstalleerd. Hierin zijn vertegenwoordigers van alle 'liandhavingsectoren' opgenomen. Deze werkgroep heeft als eerste aanzet een inventarisatie gehouden waarin de stand van zaken binnen de gemeentelijke organisatie met betrekking tot handhaving tot uiting is gekomen. Uiteindelijk heeft de werkgroep een rapportage voor het college van burgemeester en wethouders gemaakt waarin een tiental aanbevelingen zijn gedaan. Deze aanbevelingen zijn door het gemeentebestuur onderschreven en de uitwerking van de aanbevelingen is nog gaande. In het bovenstaande is meer de situatie tot nu toe beschreven. Om tot verbetering van handhaving te komen zal niet alleen gewerkt moeten worden aan de uitwerking van de vastgestelde beleidsuitgangspunten, doch zullen ook steeds vernieuwende gedachten ontwikkelingen meegenomen moeten worden. In handhaven op niveau worden ontwikkelingen aangedragen, die ingepast kunnen en moeten worden binnen de in de Gemeente Leeuwarden bestaande en groeiende werkwijze. Binnen de Gemeente Leeuwarden wordt op een aantal beleidsvelden gewerkt met programma's, welke een meerjaarlijks doorzicht geven en welke een uitvoeringsprogramma kennen voor een concreet jaar. Deze wijze van werken willen we ook invoeren met betrekking tot handhaving. De realisatie van de visie op handhaving is echter een proces dat meerdere jaren omvat. Het ontwikkelen van een meerjarenprogramma, en daarbinnen (een aantal) uitvoeringsprogramma's, is een eerste stap binnen dat proces. Voortgaand op hetgeen reeds binnen de gemeente is ontwikkeld, moet er voor de nieuwe raadsperiode een meerjarenprogramma handhaven worden ontwikkeld. Hierin zal in grote lijnen het te voeren beleid aangegeven worden en dit programma zal door het college van burgemeester en wethouders worden vastgesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2001 | | pagina 111