8
assssiss»
keuze van in te zetten middelen en instrumenten van handhaving gekoppeld aan de uit te
voeren activiteiten
specifieke keuzes met betrekking tot de omvang van de formatie, zowel integraal als per
beleidsveld
terugblik op samenwerkingsverbanden (afspraken, convenanten etc.) met handhavingpartners
en zonodig voorstellen tot bijstelling
terugblik op communicatie met belangenpartijen en burgers/bedrijven en aanbevelingen voor
vervolg
vaststelling van criteria en wijze waarop bestuurlijke interventie (boete, dwangsom,
bestuursdwang etc.) plaatsvindt
voortgangsrapportage m.b.t. professionaliseringstraject van de ambtelijke organisatie
Hierbij zal getracht worden een de rapportages in de loop van de jaren meet effectgericht te maken.
Een dergelijk effectrapportage is echter een lastige opgave,
ning, toezicht en handhaving.
In het uitvoeringsprogramma komt tot uiting hoe de beschikbare middelen, financieel en personeel en
de mix van nalevingsinstrumenten wordt ingezet op activiteitenniveau. Hierin komen activiteiten tot
uitdrukking van deelgebieden, van thema's, preventie, communicatie etc.
Het bestuur wordt 2 x per jaar door middel van bestuursrapportages geïnformeerd over de resultaten
op het gebied van handhaving.
Dit zijn integrale rapportages waarin verantwoording wordt afgelegd over de gerealiseerde output, de
mate waarin de nalevingsniveaus zijn behaald en de mate waarin de handhaving heeft bijgedragen aan
de beoogde resultaten.
Hierbij zal duidelijk sprake zijn van een groeimodel, met name als het gaat om de beoordeling van
effecten.
Tevens wordt gerapporteerd over de financiële resultaten.
Het meerjarenprogramma en uitvoeringsprogramma geven ook heel duidelijk de relaties weer van de
keten voor handhaving, namelijk: regelgeving, beleid, vergunningverle
Schematisch kan de handhavingsketen als volgt in beeld worden gebracht:
toezicht
Het is van belang aan al deze aspecten in samenhang aandacht te besteden.
Regelgeving en vergunningverlening
Naleving kent ook nog een ander aspect en wel: zijn de regels die gesteld worden en de vergunningen
die verstrekt worden wel goed te handhaven. In de landelijke wetgeving zijn diverse wijzigingen te
verwachten, bij de invoering van deze wetgeving zullen de effecten voor de handhaving en de jkeuzes
die hierin gemaakt moeten worden ter vaststelling aan het college worden voorgelegd. Wij hebben niet
de indruk dat handhaving simpeler zal worden in de toekomst, soms leidt vereenvoudiging in de
wetgeving (liberalisering) tot een heel andere handhavingsvraag.