9
Bij komende nieuwe gemeentelijke regelgeving zal steeds de handhaafbaarheid ervan een speciaal
item zijn. Bij wijzigingen van regelgeving zal dit eveneens aan de orde komen. Hiermee kan worden
bewerkstelligd, dat handhaving effectiever plaats kan vinden. De stelling hierbij is, dat indien nieuwe
regelgeving niet gehandhaafd kan worden, de regelgeving in beginsel ook niet vastgesteld moet
worden. In voorstellen aan het bestuur moet in de toelichtende nota aangegeven worden op welke
wijze de aangeboden regelgeving ook daadwerkelijk gehandhaafd kan worden
Dit geldt overigens ook voor de vergunningverlening. Vergunningen moeten goed handhaafbaar zijn.
Op het gebied van de vergunningverlening dient het bestuur de eisen vast te stellen waaraan de
vergunningverlening en het toezicht dient te voldoen - het kwaliteitsniveau -.
Uit de handhavingspraktijk kunnen lessen worden gehaald voor de vergunningverlening of het beleid.
Een zwak functionerende vergunningpraktijk heeft risico's voor de naleving van de wet- en
regelgeving die niet kunnen worden gerepareerd door een goede handhavingspraktijk.
Werkwijze individuele zaken en mandatering
Binnen het mandaatstatuut Gemeente Leeuwarden en de daarop gebaseerde bijlagen heeft het college
de toepassing van bestuursdwang of het opleggen van een dwangsom gemandateerd aan de directeur
van de betreffende gemeentelijke dienst en deze heeft een tweede (doorgemandateerd) mandaatbesluit
genomen, zodat in de dagelijkse praktijk het sectorhoofd bevoegd is deze bevoegdheid uit te oefenen.
Afhankelijk van de politieke gevoeligheid van zaken wordt vooraf overleg met de betrokken
portefeuillehouder gevoerd, dan wel wordt toch het besluit tot het toepassing van bestuursdwang of het
opleggen van dwangsommen aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd.
Het werken met uitvoeringsprogramma's biedt de mogelijkheid om tevens de mandatering van
handhaving nader in beschouwing te nemen en mogelijk bij te stellen. Van de thans meer bestaande ad
hoe situaties zal gekomen moeten worden tot structuur. Via de mandatering kan in het
uitvoeringsprogramma worden vastgelegd op welke wijze en in welke situaties het college vooraf in
kennis gesteld wil worden in concrete handhavingsituaties. Ook is het mogelijk werkafspraken met
portefeuillehouders te maken, waarbij de collegiale verantwoordelijkheid van het college voor
handhaving wel steeds duidelijk in beeld moet blijven.
De opzet van de mandatering en de daarbij behorende randvoorwaarden alsmede de werkafspraken
zijn bedoeld om inhoud te kunnen geven aan die collegiale bestuursverantwoordelijkheid.
Hiermee wordt voorkomen dat het college onwetend is van ingrijpende handhavingskwesties, doch
bovendien kan op deze wijze een totale afweging van alle relevante beleidskaders binnen het college
worden gemaakt.
Tenslotte
Speciale aandacht voor de bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Voor de diverse beleidsvelden geldt de verantwoordelijkheid van de portefeuillehouder voor het
betreffende onderdeel.
Handhavingsacties kunnen betrekking hebben op meerdere beleidsvelden en op die wijze kunnen hier
meerdere portefeuillehouders bij worden betrokken. Binnen de Gemeente Leeuwarden is reeds de
werkwijze, dat indien zich een dergelijk geval voordoet, er door het college een coördinerend
wethouder wordt aangewezen voor de betreffende zaak die de coördinatie afstemming binnen het
college verzorgt en contactpersoon is voor de coördinator vanuit de ambtelijke organisatie.
Uiteraard is er sprake van collegiale verantwoordelijkheid als het gaat om handhaving. Voor de
coördinatie van de ontwikkeling het handhavingsbeleid in het algemeen is binnen het college iemand
aangewezen als coördinerend wethouder.